Meld. St. 14 (2023-2024) NTP 2025-2036. Innspill til høring fra Buskerud fylkeskommune
Innledning
Viken fylkeskommune avga høringsinnspill gjennom enstemmig vedtak i fylkestinget 21. juni 2023. Viken la stor vekt på medvirkning med kommunene, kommuneregionene, byområdene og jernbaneforumene.
Viken fylkeskommune ble delt fra 1. januar 2024. Buskerud fylkeskommunes prioriteringer er i tråd med vedtaket i Viken fylkesting. I tillegg er hovedprioriteringene forankret i Buskeruds hovedutvalg for samferdsel.
Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene
Buskerud har store utfordringer knyttet til vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene. Det samme gjelder de andre fylkeskommunene, og tilstanden på fylkesveiene har vært tatt opp med Samferdselsdepartementet gjennom Østlandssamarbeidet og KS.
Det er noen tekniske endringer i finansieringen av fylkesveiene, og i den fylkesvise oversikten har departementet lagt opp til en netto økning til Buskerud på under 300 mill. kr fordelt på første seksårsperiode (2025-2030). Dette er under 50 mill. kr pr. år. Det er positivt med økte midler til fylkesveiene, men nærmere 300 mill. kr fordelt på seks år monner veldig lite. En kartlegging av vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene i Buskerud pågår. Vedlikeholdsetterslepet er foreløpig anslått til i størrelsesorden 5 mrd. kr.
Fylkeskommunal kollektivtrafikk
Satsing på kollektivtrafikken er nødvendig for å nå klimamålene. Samtidig har Buskerud fylkeskommune et begrenset økonomisk handlingsrom. Det pågår nå en prosess i fylkeskommunen for omstilling til lavere økonomiske rammer, og det er dessverre nødvendig å kutte i rutetilbudet. Det legges opp til et kutt på 45 mill. kr pr. år som utgjør 10 pst. av fylkeskommunens busstilbud.
I ny NTP vil Regjeringen framskaffe et bedre kunnskapsgrunnlag for kollektivtrafikken, bl.a. gjennomføre en kollektivstudie. Dette er positivt, men det er skuffende at ikke ny NTP i større grad fokuserer på fylkeskommunal kollektivtrafikk som del av et helhetlig transportsystem.
Manglende satsing på byvekstavtale for Buskerudbyen
Buskerudbyen er et av de ni byområdene der staten har lagt opp til å inngå byvekstavtale. Buskerudbyen har ventet på at staten skal starte forhandlinger om byvekstavtale. Pr. i dag får Buskerudbyen belønningsmidler fra staten.
Regjeringen prioriterer reforhandling av byvekstavtalene i de fire største byområdene. På direkte spørsmål ved framleggelsen av ny NTP svarte samferdselsministeren at det for de to gjenstående byområdene, som er Buskerudbyen og Grenland, er det aktuelt å starte opp å inngå avtale i andre seksårsperiode, dvs. 2031-2036. For Buskerud er det svært skuffende at ikke ny NTP forutsetter snarlige midler til byvekstavtale for Buskerudbyen.
Et velfungerende kollektivtilbud er svært viktig for å nå nullvekstmålet i Buskerudbyen. Selv om fylkeskommunen forsøker å skjerme byområdene, vil den økonomiske omstillingen få konsekvenser for kollektivtilbudet i Buskerudbyen.
Fellesprosjektet E16 og Ringeriksbanen (FRE16)
For Buskerud er Ringeriksbanen det høyest prioriterte jernbaneprosjektet. Utbyggingen legger til rette for et utvidet bo- og arbeidsmarked og redusert reisetid på Bergensbanen som vil overføre trafikk fra fly til tog. Ny E16 vil gi økt framkommelighet og trafikksikkerhet på den sterkt belastede strekningen fra Skaret til Hønefoss. Det er ikke midler til fellesprosjektet i ny NTP.
Regjeringen går inn for på ny å splitte vei og jernbane. Ringeriksbanen tilbakeføres fra Nye Veier til Bane Nor, mens veistrekningen Skaret – Hønefoss fortsatt skal være med i Nye Veiers portefølje. Å splitte vei og jernbane ble foreslått i forbindelse med statsbudsjettet for 2023. Da ble fellesprosjektet opprettholdt ved behandlingen i Stortinget.
Det er gjennomført omfattende forberedelser for fellesprosjektet. Lokalt er det investert store midler i påvente av prosjektet, og deler av grunnervervet er gjennomført. Forberedelsene til anleggsstart er dermed kommet langt.
Ringeriksbanen er det viktigste prosjektet på bane i Buskerud. I stortingsmeldingen skal Ringeriksbanen nå vurderes som del av en ny framtidig fjerntogstrategi. Det blir stor usikkerhet om prosjektet noen gang blir realisert.
Økt kapasitet på jernbanen til Kongsberg
Lokalt har det i lang tid blitt arbeidet for å økt kapasitet på jernbanen til Kongsberg slik at kapasiteten utvides til to tog i timen i grunnrute. Det er ikke noe i ny NTP som viser at dette følges opp av staten.
Manglende prioritering av ordinære riksveiprosjekter i Buskerud
På listen fra Viken/Buskerud er følgende riksveiprosjekter i Statens vegvesens portefølje i prioritert rekkefølge:
- E134 Dagslett – E18/Viker (dels i Akershus og dels i Lier kommune i Buskerud).
- Rv. 291 Holmenbrua i Drammen kommune.
- E16 Nymoen – Eggemoen i Ringerike kommune.
- Rv. 7 Ørgenvika – Kittilsviken i Krødsherad og Flå kommuner.
Dette er prosjekter der det er viktig med en snarlig gjennomføring. I ny NTP er det bare rv. 7 Ørgenvika – Kittilsviken som er prioritert i den første seksårsperioden. Prosjektet inngår i en lengre utbedringsstrekning og var med også i Nasjonal transportplan 2022-2033.
Avsluttende kommentar
For Buskerud fylkeskommune er uttellingen i stortingsmeldingen om ny Nasjonal transportplan svært skuffende. Når NTP skal revideres om fire år, har prioriteringer etter 2030 begrenset verdi. Vi ber derfor om at Stortinget følger opp prioriteringene fra Buskerud med større innsats i første seksårsperiode (2025-2030).