Høringsinnspill fra RingHall Alliansen

Høring: Nasjonal transportplan 2025-2036
Innspillsdato:

Bergen – Oslo på 4 timer. Bygg Ringeriksbanen. Det er nå eller aldri!

Gjeldende NTP og prosess ny NTP
Ringeriksbanen er det jernbaneprosjektet uten oppstartsbevilgning som er kommet lengst i sin planlegging (gryteklart). Det er bare å sette spaden i jorden.
Ringeriksbanen ble prioritert av samtlige politiske parti på Stortinget (minus MDG, annen trase) i forbindelse med med behandlingen av NTP 2022 – 2033. Og prosjektet ligger inne i gjeldende NTP med oppstart i første del av planperioden.

Nye Veier har utført et omfattende optimaliseringsarbeid for fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 (FRE16) som gjør at netto nytte er endret fra -0,7 til -0,4, dette gjør at FRE16 er det mest lønnsomme fellesprosjektet veg/bane.

 Det er på sin plass å minne om prioriteringsoppdraget til fagetatene vedr. Nasjonal transportplan 2025-2036, der det m.a. står:
«Systemet med porteføljestyring som ble innført i NTP 2022–2033 skal legge til rette for kontinuerlig optimalisering av kostnader og nytte, og at de beste prosjektene gjennomføres først. Dette skal gi nødvendig fleksibilitet i planleggingen og realiseringen av prosjektene gjennom planperioden. Det legges derfor opp til at porteføljestyring videreføres i ny planperiode. Systemet innebærer at virksomhetene årlig gjennom planperioden skal oppdatere tilrådingen om gjennomføringsrekkefølge av de store prosjektene/effektpakkene/ veistrekningene i porteføljene. Porteføljen revideres gjennom NTP.

Det skal utarbeides pålitelige kostnadsoverslag som grunnlag for regjeringens prioriteringer av tiltak i kommende planperiode.»

I forhold til foreslåtte nye større prosjekt jernbane og fellesprosjekt veg/bane i NTP 2025 – 2036 kan det ikke være noen tvil om at FRE16 er det prosjektet som er best gjennomarbeidet, har best kost/nytte og er klart for anleggsstart. Og det er brukt i ca. 2,3 mrd. til planlegging.

 Følg opp gjeldende NTP, prioriter oppstart fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16
Dette er det viktigste prosjektet for å nå målet om Bergen-Oslo på fire timer. Nå må regjeringen og Stortinget følge opp tidligere lovnader som sist ble stadfestet ved behandlingen av gjeldende NTP i 2021. En Nasjonal Transportplan uten Ringeriksbanen vil være en katastrofe for investeringene i fremtidens klimaløsninger. Mange prosjekter er viktige for at vi skal nå målet om Bergen – Oslo på fire timer. Men det viktigste må komme først, derfor må Ringeriksbanen prioriteres. Tiden er inne for tog for fly i Norge – det er nå eller aldri!

Bergen-Oslo er en av Europas mest trafikkerte flyruter. Ringeriksbanen vil alene kutte reisetiden på Bergensbanen med en hel time, ved å fjerne den unødvendige omveien om Drammen som toget i dag tar mellom Oslo og Hønefoss. Dermed kan Bergensbanen virkelig bli et alternativ til fly mellom øst og vest. Det er slike vedtak som kan sørge for at vi når våre klimamål. Rapporter viser at en reisetid på fire timer vil tredoble antall passasjerer som velger tog fremfor fly mellom Oslo og Bergen, noe som betyr at klimagassutslippene fra flyreiser på denne strekningen kan kuttes med 45 prosent.

Ingen andre samferdselsprosjekter i Norge kan måle seg med Ringeriksbanen. Det er ikke bare en kritisk viktig klimainvestering. Det er sammen med byggingen av en trygg vei mellom Skaret og Hønefoss, én av de mest lønnsomme samferdselsinvesteringene i Norge på lang tid:

  • En helt ny togtrasé med dobbelspor og ny tunnel mellom Sandvika og Hønefoss vil være det viktigste bidraget til å forkorte Bergensbanen. Dette vil gi raskere reisetider, flere tog, mindre venting, og knytte Norges to største byer nærmere hverandre, samtidig som det legger til rette for mer miljøvennlig gods- og varetransport.
  • Forkortelsen av Bergensbanen vil gi store positive gevinster for store deler av landet. Ringvirkningene vil nå reiseliv, studiesteder og lokalt næringsliv langs hele strekningen, spesielt i Hallingdal, men også rundt Bergen og Oslo.
  • Et raskere og bedre togtilbud til Oslo vil skape en sammenhengende bo- og arbeidsmarkedsregion fra Oslo til Hønefoss. Det vil også åpne opp et helt nytt bo- og arbeidsmarked i Ringeriksregionen og Hallingdal, og gi flere tusen daglige reisende et fossilfritt alternativ til bilen.
  • Alvorlige ulykker på E16 mellom Skaret og Hønefoss vil bli drastisk redusert med en ny og tryggere vei. Dette vil redde liv på det som er en av Norges farligste veier. Målt i antall dødsulykker er dette den farligste strekningen mellom Bergen og Oslo. Køproblemene folk og næringsliv kjenner på kroppen vil også bli historie.
  • Veien mellom Skaret og Hønefoss er en av Norges mest trafikkerte – og farligste. Hele 70 prosent av all trafikk mellom øst og vest passerer her. Når den nye veien fra Sandvika til Skaret står ferdig i 2025, kan vi ikke stoppe halvveis og la veien krympe tilbake til en flaskehals av en tofeltsvei. Å fullføre E16 til Hønefoss er derfor ikke bare logisk, det er kritisk for å sikre en trygg reise og fremkommelighet for alle som er avhengig av denne veien.

Det samfunnsmessige regnstykket ved å bygge Ringeriksbanen, sammen med ny trygg vei på E16 mellom Skaret og Hønefoss, er så positivt at politikerne rett og slett ikke kan overse det. Dette er en investering som kommer til å gi tilbake mye større samfunnsnytte enn veldig mange andre tilsvarende prosjekter. Det handler om å fullføre bygging av Bergensbanen og prioritere det samfunnet virkelig trenger!

Dette er også i tråd med Jernbaneverket, BaneNor og Nye Veier sine vurderinger og prioriteringer.

Med byggestart av Ringeriksbanen og E16 mellom Skaret og Hønefoss i første seksårsperiode i Nasjonal Transportplan, kan vi også sikre viktige oppdrag til bygge- og anleggsbransjen. Denne næringen står nå i sin verste krise på flere tiår, og tusenvis står i fare for å miste jobbene sine. Fagforeningene har allerede slått alarm, og hele næringen har bedt om at gryteklare prosjekter settes i gang for å sikre arbeidsplasser og viktig fagkompetanse i Norge.

Oppnå mer for mindre!
Bygging av Ringeriksbanen, sammen med ny trygg vei på E16, er ekstremt godt utredet og analysert. Mer enn 2,3 milliarder kroner er allerede brukt til å planlegge byggingen, ned til den minste detalj.

Mens prislappen på de fleste samferdselsprosjekter bare skyter i været, har prisen for dette prosjektet blitt redusert med nesten åtte milliarder siden Nye Veier overtok ansvaret for Ringeriksbanen og ny E16 i 2021. Og dette har de gjort uten å ofre et sekund av reisetid for togreisende, eller gå på bekostning av sikkerheten for de som må bruke bil. Ved å bygge jernbane og vei sammen, slår vi også to fluer i ett smekk: Vi kan bygge med betydelig lavere utslipp, og sparer naturen for unødvendige inngrep. Dette prosjektet er et bevis på at vi kan oppnå mer, for mindre!

Nå eller aldri
Alt står nå på spill. Planer er ferskvare, og risikoen for at de blir utdaterte øker for hver dag som går.

Milliarder av kroner er investert av stat, kommuner og næringsliv i nødvendig infrastruktur og planleggingen av dette viktige prosjektet for Norge. Men det stopper ikke der. Flere titalls familier har flyttet fra sine hjem for å gi plass til en ny, trygg vei og Ringeriksbanen.

Hvis prosjektet skrinlegges nå, kan alt dette bli bortkastet. Det vil sette nasjonal samfunnsplanlegging i vanry. Men enda verre: Ringeriksbanen kan bli lagt på is for godt. Det ville være en skandale for passasjerene og en katastrofe for investeringene i fremtidens klimaløsninger. 

Derfor er vårt budskap i dag – på vegne av passasjerer, kommuner, næringsliv, godstransport og klima: Bygg Ringeriksbanen nå, og la Bergen-Oslo på 4 timer bli en realitet. 

La oss gjøre tog til et reelt alternativ til fly nå! Det er nå eller aldri!