Redd Barnas høringssvar til endringer i opplæringslova og privatskolelova

Redd Barna arbeider nasjonalt og internasjonalt for oppfyllelse og overvåking av barns rettigheter som er nedfelt i FNs barnekonvensjon. Norgesprogrammet arbeider for å styrke barns rettigheter i Norge, og som en barnerettighetsorganisasjon arbeider vi for å sikre at alle elever skal få innfridd sin rett til et trygt og godt skolemiljø, som fremmer trivsel, læring og helse.

 

Redd Barnas høringsinnspill er til kapittelet om regulering av fysisk inngripen i skolen. Vi vil understreke at nytt reglement med en tydelig veileder, ikke vil holde. Myndigheter og skoleeiere må ta et større ansvar og sikre bedre voksentetthet og flere profesjoner i personalet for å klare å mestre skolehverdagen – samt et godt fungerende hjelpeapparat, bedre samordning mellom tjenester og et styrket hjem-skole-samarbeid.

 

Kunnskapsgrunnlaget mangler elevstemmen

Vi er glade for at departementet ga et grundig kunnskapsgrunnlag til høringen i fjor. Redd Barna savner fortsatt kunnskap fra elever selv og mener dette ville bidratt til et mer helhetlig kunnskapsgrunnlag, og en bedre barnerettighetsvurdering. Barn har rett til å si sin mening og bli hørt i saker som angår dem, i tråd med artikkel 12 i barnekonvensjonen.

 

Regelverket må føre til mindre bruk av fysisk inngripen

Det er avgjørende at et nytt regelverk i størst mulig grad er til elevenes beste og fører til lavere bruk av fysisk inngripen og tvang, enn det omfanget som kunnskapsgrunnlaget i høringsnotatet fra 2023 viste til.

 

Redd Barna mener det er positivt at departementet har sett behovet for å regulere bruk av fysisk makt mot elever i skolen under forståelse av at en tydeliggjøring i opplæringsloven og privatskoleloven på sitt beste kan bidra til økt rettsikkerhet for elevene og tydeliggjøre rammene for lærernes bruk av fysisk inngripen. Det er dokumentert at det er liten kjennskap til strafferettslige regler om nødrett og nødverge, at dagens regelverk er uklart, og at manglende retningslinjer gjør ansatte i skolen usikre på hvordan de kan, bør og skal gripe inn.

Bedre rettssikkerhet og barns beskyttelsesbehov

Et tydeligere lovverk på dette feltet med krav om at skoler skal drive systematisk og kontinuerlig arbeid for at det ikke skal oppstå situasjoner der ansatte trenger å gripe inn fysisk mot elever, samt meldeplikt, dokumentasjonskrav og klagemulighet via regelverket om skolemiljø hvis det fysiske inngrepet ikke er lovlig etter regelverket, mener vi kan forbedre elevers rettssikkerhet, personlig integritet og beskyttelsesbehov, samt skape en tryggere arbeidshverdag for skoleansatte.

Redd Barna oppfordrer til å sette i gang følgeforskning fra første dag det nye regelverket trer i kraft.

Ny § 13-3 Førebygging

Redd Barna støtter lovforslaget i ny §13-3 om at skoleeier skal sørge for at skolen, leksehjelpen og SFO skal jobbe kontinuerlig og systematisk for at det ikke skal oppstå situasjoner som innebærer fysiske inngripen mot elever.

 

Ny § 13-4 Fysiske inngrep for å avverje skade m.m.

Redd Barna har forståelse for at fysisk inngripen i enkelte tilfeller vil være helt nødvendig for å sikre elevers rett til et trygt skolemiljø, og for å avverge at elever utgjør en risiko og/eller skader seg selv og/eller andre medelever/ansatte.

Redd Barna støtter delvis ny § 13-4, men vi må understreke behovet for:

  • Tydelig og tilgjengelig veiledningsmateriell med gode retningslinjer til skolepersonell og skoleeiere må være på plass før regelverket trer i kraft.
  • Elever har klagerett gjennom regelverket om skolemiljø, hvis inngripen ikke var forholdsmessig eller i tråd med regelverket om fysisk inngripen og elevens rett til et trygt skolemiljø. Dette er viktig for å sikre at reglementet blir brukt på rett måte. Dette må tydeliggjøres i lovteksten og i veiledning ut til skoler.
  • Skolene følger dokumentasjonskravet i ny § 13-5 

Redd Barna er bekymret for ordlyden i forslaget til ny § 13-4 om at «fysiske inngripen ikke kan gå lenger enn nødvendig, og at det skal stå i et rimelig forhold til de interessene som skal ivaretas.» Vi er bekymret for hva som er nødvendig vil tolkes ulikt fra person til person. Derfor anbefaler vi at komiteen heller går inn for opprinnelig foreslått lovtekst fra 2023, nemlig at andre ledd erstattes med: «Dei fysiske inngrepa må vere eigna til å hindre eller avgrense skaden, og dei skal vere så få, kortvarige og skånsame som mogleg.»

 

Redd Barna er bekymret for at departementet ikke har løftet utfordringer og hensyn som må tas i forhold til elever som lever i særlig sårbare livssituasjoner, som for eksempel barn som er utsatt for vold, seksuelle overgrep eller omsorgssvikt, barn med nedsatt funksjonsevne og kronisk sykdom, eller barn med traumer og fluktbakgrunn.

 

Skoleeier må sørge for at personalet har kompetanse på disse fagområdene, og kompetanse på hvordan lærere og andre skoleansatte kan undersøke bakenforliggende årsaker til elevers atferd og kjennskap til hvilke situasjoner som kan «trigge» enkeltelever. Skoleeier må også sikre at skolene har mulighet og ressurser til å hente inn annen kompetanse i de tilfellene de har behov for det for å sikre et trygt skolemiljø for alle elever og et trygt arbeidsmiljø for personalet.  

 

Redd Barna mener det er avgjørende at lovendringene og veilederen også tar høyde for at elevatferd alltid har en årsak. Elevatferd må forstås i sammenheng med både skolemiljøet og hjemmemiljøet, samt andre faktorer som spiller inn i barns liv. Årsakene til utagerende atferd og vold i skolen er komplekst, og det spiller inn på hva som skjer i klasserommet og på skolen.

 

Ny § 13-5 Dokumentasjon og meldeplikt

Redd Barna støtter delvis ny 13-5. Plikten til å melde inn og dokumentere det som skjer, håper vi kan føre til bedre rettssikkerhet både for elever og skoleansatte.

 

Redd Barna mener det er alvorlig hvis en elev opplever fysiske inngripen gjentatte ganger, eller hvis inngripen har vært særlig alvorlig. Vi anbefaler at komiteen vurderer å innføre en meldeplikt for rektor direkte til Statsforvalter i stedet for skoleeier/privatskolens styreleder ved gjentatt bruk av fysiske inngrep/tvang, eller hvis inngripen har vært særlig alvorlig. Dette for å sikre bedre kontroll fra en uavhengig instans.

 

Elevenes klagemuligheter må synliggjøres

Muligheten for elever og/eller med foreldre/foresatte har rett til å klage hvis reglementet misbrukes og den fysiske inngripenen ikke er i tråd med regelverket. Hvis en elev opplever at skolemiljøet ikke er trygt etter en slik hendelse, må den alminnelige aktivitetsplikten for skolemiljø utløses. Dette bør tydeliggjøres i selve lovteksten i ny § 13-5 Dokumentasjon og meldeplikt, og i veiledningen ut til skoler. Etter reglementets krav om dokumentasjon, kan skoler hvis de har brukt regelverket på riktig måte vise til dokumentasjon og at inngripenen var lovlig.

 

Nødvendig veiledningsmateriell og retningslinjer er viktig før regelverk trer i kraft

Vi ser at departementet vil «utarbeide(t) nødvendig veiledningsmateriell om reglene om fysisk makt».

Redd Barna vil understreke viktigheten av at det utvikles tydelig og tilgjengelig veiledningsmateriell med gode retningslinjer til skolepersonell og skoleeier om hvordan de kan bruke regelverket på riktig måte til elevenes beste og for å sikre et trygt og godt miljø for elever og lærere og andre ansatte. En god veileder forutsetter at alle relevante aktører får gitt innspill til utarbeidelsen. Veilederen må være tydelig på hvordan elevens rett til medvirkning før, under og etter en hendelse med bruk av fysisk makt mot eleven, også under akutte situasjoner, skal ivaretas.


Vi anbefaler at komiteen utsetter at regelverket trer i kraft inntil et godt og nødvendig veiledningsmateriell eller retningslinjer er tilgjengelig for alle landets skoler, og at de ansatte får tid til å sette seg inn i veiledningen og det nye regelverket.

Med vennlig hilsen Redd Barna 

Thale Skybak, seksjonsleder Norgesprogrammet     

Anne Elin Kleva, skolerådgiver 

Har dere spørsmål om høringsinnspillet, vennligst kontakt anne.elin.kleva@reddbarna.no