Høringsinnspill fra Befalets Fellesorganisasjon

Høring: Forsvarsløftet - for Norges trygghet Langtidsplan for forsvarssektoren 2025-2036
Innspillsdato:

Befalets Fellesorganisasjon – høringsuttalelse til LTP, Prop. 87S (2023-2024)

BFO ønsker å takke for muligheten til å bidra til den kommende langtidsplanen for forsvarssektoren. Som Norges største militære arbeidstakerorganisasjon, med over 6000 yrkesaktive militært tilsatte, har vi et særlig fokus på personell, kompetanse og arbeidsvilkår. 

BFO har tidligere anbefalt flere grep knyttet til personell og personell nær EBA samt økt utdanningskvoter og tilsetting av mer personell. BFO er svært tilfreds med å se at regjeringen har tatt mange av disse anbefalingene til følge.  

Vi er positive til satsingen på Forsvaret, men ser utfordringer innen det som omhandler den foreslåtte personellveksten. Dagens situasjon er slik at personellet allerede er presset grunnet en økt tilfeldig avgang samt funksjonelt fravær. Forsvaret står også ovenfor store årskull som nå når pensjonsalder og årskullene som skal etterfylle er vesentlige mindre. I tillegg opplever Forsvaret en vesentlig økning innen tilfeldig avgang. Dette gjelder ungt personell, men også personell med 10-15 års erfaring og kompetanse som det tar lang tid å erstatte. Dette skyldes som kjent at Forsvaret i stor grad produserer egen kompetanse innen de fleste områder. Som eksempel tar det nærmere 20 år å produsere en bataljonssjef eller en fregattsjef. 

At Forsvaret nå skal vokse innen både materiell og personell er vi positive til. Våre bekymringer er knyttet til belastningen som ligger i å vokse. Planen er ambisiøs, ikke bare skal Forsvaret vokse, men investeringsbehovet for de mange materiell og EBA-prosjektene kommer også til å kreve betydelige personellressurser.  

Den økningen innen personell som LTP legger opp til krever at Forsvaret gis rammer for å rekruttere og utdanne nytt personell. Dette skal gjennomføres samtidig med at Forsvaret opprettholder sine daglige leveranser, og det er dermed lett å forestille seg at det blir en ytterlig belastning på en personellstruktur som allerede er strukket. Skal dette la seg gjøre må det iverksettes umiddelbare tiltak innen flere områder.  

Det må tas hurtige grep for å øke utdanningskapasiteten for befal og offiser. Flere må få muligheten til å gjennomføre befalsskole og kapasiteten ved Krigsskolene må økes. Satsingen innen EBA og tilførsel av årsverk må derfor komme raskt. 

For å stanse det BFO opplever som en kompetanseflukt må det gjøres umiddelbare grep for å vise personellet at de faktisk er Forsvarets viktigste ressurs. Slike tiltak kan være: 

  • Særaldersdiskusjonen, inkludert nye regler for de med særalder, for militært tilsatte utsettes med 10 år for å skape ro og forutsigbarhet. Dette er mulig, da dette er en alder som er lovfestet og dermed krever spesiell behandling sett i forhold til andre grupper. I tillegg er det et pågående forhandlingsløp med Regjeringen og Hovedorganisasjonene på dette området. 
  • Forsvarets virkemidler for å tilrettelegge for ansattes livssituasjon må korrigeres kraftig, og dette arbeidet må delegeres til FSJ, da løsningene ligger i diskusjoner og forhandlinger mellom partene. 
  • Gi alt personell som er på T-35 tilbud om å gå over på T-60 og samtidig beholde bonusen. 

Stortinget har gjennom forvarsloven etablert ordningen med T-35, det er dermed Stortinget som kan gjøre om på dette. Det er den enkleste måten å sikre tilsetting på T-60 med bonus til alle. Et viktig tiltak for å endre en etablert opplevelse blant de yngre årskullene, om at forsvaret er mer enn et midlertidig oppholdssted, er å fjerne den avgangsstimulerende aldersgrensen T-35. 
BFO foreslår videre å avvikle T-35 i sin helhet og tilsette alle på T-60 med evt bonusutbetaling. 

Stortinget har gjennom forsvarsloven § 25 slått fast at reservister ikke er arbeidstakere. Når forsvaret med LTP i større grad skal bemannes gjennom bruk av reservister BFO vi bekymret vedrørende hvordan denne arbeidsstyrken skal ivaretas i tråd med den norske modellen. 

Det er mange som etterlyser forutsigbarhet om opptjeningsgrunnlaget for fremtidig pensjon i proposisjonen. BFO forstår dette svært godt, samtidig støtter vi regjeringen i at dette ikke er en sak for politisk behandling da grunnlagsdiskusjonen er forutsatt å bli løst gjennom Hovedtariffavtalen, der etatssjefene sammen med organisasjonene skal finne løsninger. Det positive i planen er at det er tatt økonomisk høyde for løsninger på dette. 

BFO vurderer at det som tilføres av ny og økt struktur kommer til å kreve flere årsverk utover den økningen som planen legger opp til. Dette fordi behovet for å styrke det Forsvaret vi allerede har også krever sin andel av den omtalte økningen i antall ansatte. 

Det er hevet over enhver tvil at nødvendige endringer for å øke forsvarsevnen vil innebære betydelige kostnader. Vi oppfordrer til en tettere dialog med arbeidstakerorganisasjonene for å finne raske og gode løsninger. Tidligere langtidsplaners manglende finansiering har satt Norge i dagens situasjon, og vi må prioritere reell forsvarsevne foran andre behov. 

BFO er alltid tilgjengelig for ytterligere informasjon og dialog i det videre arbeidet frem mot langtidsplanen