NHO Transports innspill til representantforslag 160 S (2023-2024)
NHO Transport representerer profesjonelle leverandører av persontransporttjenester i hele Oslo-området. Fremkommeligheten og kapasiteten til busser og andre kollektivmidler har stor betydning for hvor effektiv og attraktiv denne samfunnskritiske tjenesten er. Transporten utføres på offentlige kontrakter og som billettfinansierte reiser.
Foreningen takker for muligheten til å kommentere FrP-representantenes tre forslag.
1. Stortinget ber regjeringen instruere Statens vegvesen om å gjenåpne kollektivfeltene på E6 og E18 inn mot Oslo for elbiler på tilsvarende betingelser som før 6. mai.
NHO Transport fraråder på det sterkeste at kollektivfeltene gjenåpnes for bilister.
Veikapasiteten i Oslo er kraftig begrenset i tre år, og det viktigste tiltaket i denne krevende situasjonen er å redusere biltrafikken i og rundt hovedstaden. Løsningen er at flere reiser sammen.
Kollektivtrafikken er det mest effektive virkemiddelet for å ivareta fremkommeligheten på veiene. Det poengterer tidligere samferdselssjef i Oslo kommune, Thor K. Haatveit, i et aktuelt debattinnlegg i Aftenposten 28.08.24. Når veikapasiteten er sprengt, er det smartere å utnytte ledig kapasitet med konkurransedyktig kollektivtransport enn å innrette enda et kjørefelt med bilkø, ifølge Haatveit. (https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/93Brnq/trafikkflyt-paa-e18-hvorfor-er-ikke-det-mulig)
Økte køkostnader for bilistene er en uheldig konsekvens av dagens situasjon. Alternativet er et totalt trafikksammenbrudd, som medfører at både busser og biler står i endeløse køer. Høye kollektivandeler vil også frigjøre kapasitet til annen nyttetransport.
Bilistene må ha et relevant reisealternativ. Bussene kommer nå raskere og mer presist frem i kollektivfeltene. Det er ellers verdt å minne om at kollektivreisende ikke har ressurssterke organisasjoner i ryggen, slik bilistene og andre trafikantgrupper har.
2. Stortinget ber regjeringen ta et initiativ overfor Oslo kommune med forventning om å gjenåpne gater for biltrafikk for å skape en bedre trafikkflyt når Ring 1 stenges for ombygging.
Å gjenåpne gater for biltrafikk vil medføre økt trafikkbelastning i Oslo. Det er stikk i strid med Nullvekstmålets begrunnelse: Klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange.
For samfunnet er det et poeng å bygge opp under en mest mulig bærekraftig persontransport. Norge har forpliktet seg til å utvikle bærekraftige og trygge byer og lokalsamfunn, og transportens rolle er nærmere definert i FNs bærekraftsmål 11.2.
3. Stortinget ber regjeringen sørge for å styrke kollektivtrafikktilbudet rundt Oslo i perioden med redusert mobilitet når Ring 1 stenges for ombygging.
Byggingen av nytt regjeringskvartal gir betydelige trafikale ulemper i Oslo og Akershus. NHO Transport støtter fullt ut forslaget om at regjeringen tar ansvar for å styrke kollektivtilbudet rundt Oslo. Løsningen er at Staten øremerker kompenserende midler til drift av kollektivtilbudet. Som et strakstiltak kan ledige turbusser settes inn i trafikk.
Høye kollektivandeler er spesielt viktig for Oslo når Ring 1 er stengt. Nullvekstmålet og Klimautvalget pluss Miljødirektoratets anbefalinger om utslippskutt ved å "Unngå, Flytte og Forbedre" transporten tilsier at buss og bane skal være et konkurransedyktig alternativ til bilen i og rundt hovedstaden.
Det er behov for mer langsiktige og forutsigbare finansieringsløsninger for å sikre at kollektivtilbudet kan bevares og utvikles både i Oslo og resten av landet. NHO Transport oppfordrer alle partiene til å prioritere kollektivtrafikken fremover. Transportøkonomisk institutt dokumenterte i en rapport fra 2023 at økt, målrettet satsing på kollektivtrafikk gir gode samfunnsgevinster økonomisk, sosialt og klimamessig.
NHO Transports kontaktpersoner:
- Jon H. Stordrange, adm. direktør, jon.stordrange@transport.no, 41 50 67 70
- Jofri Lunde, næringspolitisk sjef, jofri.lunde@transport.no, 41 16 19 44