Høringsnotat til høring i transport- og kommunikasjonskomiteen Meld St.1 2024-2025
Biogass Norge er interesseorganisasjonen for norsk biogassbransje. Vi er også en felles faglig arena for formidling av kunnskap og informasjon om biogass. Våre medlemmer kommer fra hele den sirkulære verdikjeden biogass er en del av: produsenter, landbruket, distributører, leverandører og brukere. Noen av våre medlemmer er Lyse, Skagerak Energi, St1/Biokraft, Norges Bondelag, IVAR, HRA, Oslo kommune, Rå Biopark.
Vi etterlyser sterkere grønn satsing i statsbudsjettet og tydeligere satsing på biogass som klimaløsning for transportbransjen. Hvordan skal vi nå klimamålene våre og kutte utslipp raskt om vi ikke satser på de mest åpenbare løsningene som biogass?
Transportsektoren trenger biogass – vi trenger et biogassprogram i Bionova
Biogass er moden teknologi som kutter utslipp i sektorer der det ikke finnes andre alternativer. Det gjelder i mange sektorer, men transportsektoren er avhengig av større tilgang på biogass for å kutte utslipp. Tungtransporten er i dag det viktigste markedet for biogass, og vi ser en økning av gasskjøretøy i ordreboken for landtransporten. Det er også en økende etterspørsel etter biogass til bruk i ferjer og hurtigbåter. Etterspørselen forsterkes også etter vedtaket om at biogass kan oppfylle kravet om nullutslipp i verdensarvfjordene fram til 2035. Det er positivt at biogass likestilles med el og hydrogen i tråd med enstemmige stortingsvedtak om likestilling av ulike former for fornybar energi. Utfordringen i dag er mangel på biogass, samt et behov for å sikre konkurranseevnen til biogass som fornybart drivstoff.
I forslaget til statsbudsjett for 2025 erkjenner regjeringen at Norge vil ha utfordringer med å nå klimamålene innen 2030, Desto mer overraskende er det da at i forslaget til statsbudsjettet for 2025 ikke ligger forslag som styrker rammevilkårene til industrielle biogassanlegg. Det er kritisk for de i transportsektoren som er helt avhengig av tilgang på bærekraftig biogass for å kunne kutte utslipp. Biogass Norge har, sammen med ti andre organisasjoner, utarbeidet Biogassplattformen. Biogassplattformen er et oppspill til regjeringens arbeid med ny handlingsplan for mer produksjon og bruk av biogass.
Organisasjonene som står bak plattformen erfarer at Enova sin investeringsstøtte til biogassanlegg ikke fungerer etter intensjonen da Enova har ensidig vektlegging av innovasjon. Samtidig er nivået på investeringsstøtten så lavt at selv prosjekter som har mottatt støtte avventer sin investeringsbeslutning. Organisasjonene ber derfor om at det etableres et biogassprogram for industrielle anlegg i Bionova som anerkjenner den sirkulære verdikjeden biogass er en del av med en årlig ramme på 500 millioner kroner i året. Da ligger vi likevel under nivået i Danmark og Sverige.
Sikre gjennomføring av vedtatte tiltak – fritak i bomringen
Stortinget har vedtatt at biogasslastebiler kan passere gratis gjennom bomstasjoner. Det er et viktig tiltak som fordrer lokale vedtak i de enkelte bompengeselskapene. Derfor er det viktig å sikre finansiering og gjennomføring i hele landet. Etter at Oslo kuttet bompenger for biogasslastebiler i 2022, var det en markant økning i salget. Fritak i bomringen er nødvendig for å opprettholde fordelen med å velge biogasskjøretøy over dieselkjøretøy. Med sikre bruksfordeler kan markedet øke, og fyllestasjoner kan bygges ut kommersielt. Videre bør fritak for veibruksavgiften for biogass garanteres frem mot 2035. Det er nødvendig med forutsigbarhet slik at bruksfordelene kan utløse produksjonsvekst og investeringer i infrastruktur og kjøretøy.
Biogass Norge foreslår derfor:
- Et eget biogassprogram for industrielle anlegg i Bionova med en ramme på 500 millioner årlig for å utløse helt nødvendig vekst i produksjonen.
- Sikre gjennomføring av fritak i bomringen for biogasskjøretøy i hele landet
- I tillegg vil vi understreke behovet for å øke CO2 avgiften raskere enn det regjeringen legger opp til i statsbudsjettet.
Med vennlig hilsen,
Pia Farstad von Hall
Daglig leder
Biogass Norge