Innspill til Stortingsmelding 33 fra programmet Flere i arbeid v/Kristiansand kommune
Sentrale innspill:
- Gjennom Flere i arbeid har Kristiansand kommune gode erfaringer som kan deles med andre om hvordan ulike aktører kan arbeide sammen for å redusere utenforskapet.
- Kristiansand kommune melder herved stor interesse for å være med å utvikle og teste ut ungdomsprogrammet.
- Kristiansand kommune er klar for å teste ut lønnstilskudd som følge av oppgavedeling.
- Navs muligheter til å gjennomføre tiltak i egenregi bør styrkes.
- Det bør vurderes å utvikle prototypen Jobbes til en nasjonal digital løsning som gir unge én dør inn til tjenester de har behov for, på tvers av sektorer og forvaltningsnivå.
- Det er behov for å tydeliggjøre nasjonale føringer og forventninger til tettere kobling mellom arbeidslivet og grunnskole.
Overordnede mål for programmet Flere i arbeid er:
- En høyere andel unge under 30 år deltar i arbeidslivet.
- Arbeidsgivere har økt tilgang på etterspurt arbeidskraft.
Det jobbes målrettet med å gjøre det enklere for unge å gjennomføre skole, komme i jobb og gjøre det lettere for arbeidsgivere å rekruttere dem. Disse systemendringene skal gi varige effekter for både enkeltpersoner og samfunnet.
Innspill knyttet til innsatsområdene i stortingsmelding 33
- Trappe opp og forbedre bruken av arbeidsmarkedstiltak for å få flere i arbeid og færre på trygd.
Helsefagprosjektet er et av prosjektene i Flere i arbeid. Her følger arbeidsledere, ansatt i Nav, opp kandidater direkte på omsorgssentre. Kandidaten blir kjent med helsefaget, får opplæring og opplever mestring i reelle arbeidssituasjoner samtidig som vedkommende mottar støtte og veiledning fra arbeidsleder. Erfaringer fra prosjektet viser at Nav kan utvikle gode tiltak som det burde være mulighet for å drifte i egenregi. Derfor har Kristiansand kommune følgende innspill:
-Det bør utarbeides et nytt kapittel i «Forskrift om tiltak i Arbeids- og velferdsetatens egenregi» som gjør det mulig for lokale Nav-kontor å søke om frigjøring av deler av tiltaksbudsjettet til å utføre tiltak i egenregi. Eventuelt kan det gjøres endringer i kapittel 2 «Arbeid og støtte» til å inkludere muligheten for alternative oppfølgingstiltak i egenregi.
Helsefagprosjektet er tett koblet opp til kommunens satsing på TØRN (oppgavedeling) for å styrke omstillingsarbeidet i sektoren. Helsefagprosjektet skal ikke bare redusere utenforskapet, men skaffe arbeidskraft til helsesektorer med behov for kompetanse og omstilling.
-På bakgrunn av det pågående arbeide er Kristiansand kommune meget klar til å teste ut lønnstilskudd som følge av oppgavedeling eller etablerte stillinger.
Bedriftspakken – 5 steg til ny kollega - er et verktøy som er utviklet av og for bedrifter i samarbeid med Nav. Næringsforeningen i Kristiansandsregionen er en av partnerne i Flere i arbeid og har hatt en viktig rolle i utviklingen av dette verktøyet og benytter anledningen til å levere inn et eget innspill hvor særskilt Bedriftspakken løftes frem.
- Samarbeidet mellom Nav Kristiansand og Næringsforeningen i Kristiansandregionen (bedriftene), og verktøyet de har utviklet og implementert i drift er et eksempel til etterfølgelse for andre kommuner.
- Forsterke og videreutvikle innsatsen ovenfor unge.
Jobbskolen er en unik møteplass for unge utsatte og bidrar til at vi kjenner ungdommers behov godt. Involveringen av unge i målgruppen og møteplassen Jobbskolen er gode forutsetninger for å utvikle og prøve ut det nye ungdomsprogrammet.
- Kristiansand kommune ønsker å være med å utforme ungdomsprogrammet og være pilot i forsøket, og mener at vår erfaring med å drive Jobbskolen gjør oss til en god kandidat.
- Satse på økt kompetanse og mer stabil tilknytning til arbeidslivet.
Det er viktig å starte tidlig for å ruste barn og unge til å ta gode yrkesrettede utdanningsvalg basert på arbeidsmarkedet behov for kompetanse. Kristiansand prioriterer dette inn i grunnskolen, gjennom blant annet styrket karriereveiledning og ved å gi elevene bedre innsikt i arbeidslivets yrker og muligheter. På bakgrunn av dette har Kristiansand kommune følgende innspill:
- Det er behov for å tydeliggjøre nasjonale føringer og forventninger til tettere kobling mellom arbeidslivet og grunnskole.
- Samarbeide om mer koordinerte tjenester fra arbeidsmarkeds-, helse- og utdanningssektoren.
Personvernet står, og skal stå sterkt. Men der en rekke aktører samarbeider for å inkludere flere i arbeidslivet, kan GDPR-regelverket oppleves som et hinder for godt samarbeid.
- GDPR-regelverket må bli lettere å forstå og håndtere. Det er behov for økt kompetanse om GDPR-regelverket for å unngå at det blir en barriere for godt samarbeid.
- Tilrettelegge for en tillits- og kunnskapsbasert gjennomføring av arbeidsmarkedspolitikken.
Gjennom utviklingsarbeid sammen med de unge har vi avdekket behovet og ønsket for en helhetlig, digital og ungdomsvennlig «dør inn» til tjenestene de har behov for. Gjennom Stimulab-ordningen er det sammen med ungdom utarbeidet en prototype av en APP med navn “Jobbes” som skal sikre denne ene døren inn. Appen har mottatt stor interesse hos de unge, men også Nettverk for sammenhengende tjenester og Digitaliseringsdirektoratet. På bakgrunn av dette har Kristiansand kommune følgende innspill:
- Appen “Jobbes” bør videreutvikles for å kunne bli en nasjonal digital løsning til unge i hele landet, for å sikre én dør inn til tjenester unge har behov for. “Jobbes” må eies og driftes nasjonalt, men en prototype bør testes ut lokalt.