UHRs høringsinnspill - Meld. St. 11 Fagfolk for en ny tid
Universitets- og høgskolerådet (UHR) er positive til fagskolemeldingen og støtter fullt ut regjeringens forslag.
Både perspektivmeldingen og utsynsmeldingen peker på at vi står foran store utfordringer og at det er mangel på kompetanse i arbeidslivet. For å sikre kompetanse og en mangfoldig arbeidsstyrke er både høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning nødvendige. Å satse på kunnskapssektoren er god beredskapspolitikk.
UHR ser det som positivt at regjeringen vektlegger en god arbeidsdeling mellom universiteter og høyskoler og fagskolene, slik at hver aktør kan bidra med sin unike kompetanse inn i samfunnsutviklingen. Vi mener det er viktig å skille tydelig mellom forskningsbaserte utdanningstilbud ved universiteter og høyskoler, og andre utdanningstilbud.
Det er viktig å anerkjenne og respektere forskjellene mellom høyere yrkesfaglig utdanning og høyere utdanning. Begge utdanningsløpene er verdifulle og nødvendige, men de har ulike mål og krav.
UHR har støttet og støtter at de yrkesfaglige utdanningene nå får et eget utdanningsløp - en egen søyle ved siden av den akademiske. Det er viktig at fagskolene bruker egne gradstitler og ikke de akademiske titlene bachelor og master i sine utdanningsløp. Dette for å tydeliggjøre at begge utdanningsløp har sin egenart. Det vil, slik vi ser det, også bidra til å styrke høyere yrkesfaglig utdanning sin identitet og egenart, samt bidra til å bygge gode karriereløp som arbeidslivet trenger.
Gradstitlene bachelor og master er beskyttet etter universitets- og høyskoleloven. Titlene ble innført i 2003/2004, som en del av Norges deltakelse i Bologna-prosessen, der hensikten er å standardisere titlene slik at en bachelor på et europeisk universitet skal tilsvare en bachelor på et annen europeisk universitet, og kvalifisere videre til en master. Standardiserte titler over landegrenser er viktig for arbeidsgivere som mottar søkere fra andre land, i tillegg til at det er viktig for UH-institusjonene som skal ta opp studenter og innpasse utdanninger fra andre institusjoner, og for studentene som beveger seg mellom institusjoner i Norge eller på tvers av landegrenser og skal kommunisere sin kompetanse for framtidige arbeidsgivere. Hvis titlene også tas i bruk av andre deler av utdanningssystemet, utvannes standarden og det skapes forvirring. Dette har vist seg med bruk av begrepet studiepoeng i begge sektorer. UHR støtter også en utredning om eventuell bruk av ECTS i høyere yrkesfaglig utdanning.