Høringsinnspill fra Hvite Busser

Høring: Forebygging av ekstremisme. Trygghet, tillit, samarbeid og demokratisk motstandskraft
Innspillsdato:

Hvite Busser bør inkluderes i Handlingsplan mot ekstremisme

Notat fra Hvite Busser til «Åpen høring i Stortingets familie- og kulturkomité tirsdag 8. april 2025 om Forebygging av ekstremisme. Trygghet, tillit, samarbeid og demokratisk motstandskraft (Meld. St. 13 (2024-2025)»

Under kapittel 55, «Styrket oppslutning om demokrati og menneskerettigheter») i Ektstremismekommisjonens rapport NOU 2024:3 står det om Hvite Bussers arbeid:

«Kommisjonen anerkjenner viktigheten av at norske skoleelever får besøke åsteder og minnesteder etter krig og terror, enten i Norge eller i utlandet. Dette er et viktig bidrag til å skape en historiebevissthet hos nye generasjoner. Fysiske besøk ved åsteder eller andre minnesteder kan sette i gang refleksjoner omkring ekstremismens konsekvenser og fortidige hendelsers betydning for mennesker som lever i dag».

Vi er inne i en tid der autoritære ideer får stadig flere tilhengere og bidrar til at oppslutningen om demokratiet forvitrer verden over. Et levende demokrati er et vern mot den brede ekstremismen vi er vitne til som skjer her og nå.

Selv om demokratiet fortsatt har høy tillit i Norge, er det vårt felles ansvar å mobilisere til vern omkring menneskeverdet, menneskerettighetene og demokratiet. Det gjør vi best ved å spre kunnskap.

Vi anser oss å være en betydelig aktør i arbeidet med å skape demokratisk motstandskraft.

Hvite Busser ber om å bli tydelig inkludert i Handlingsplan mot ekstremisme.

Våre turer får bred oppslutning og annerkjennelse. Sist i fjor vedtok et enstemmig Storting at Regjeringen skulle komme tilbake med en ordning som gjør at langt flere elever, fra hele landet, skal få tilbud om å delta på slike turer. (Representantforslag om å styrke kampen mot antisemittisme. Dokument 8:95 S (2023-2024), Innst. 267 S (2023-2024), Vedtak 621)

Imidlertid støter vi stadig på utfordringer ved at gratisprinsippet i skolen stadig oftere tolkes innskrenkende og faktisk hindrer muligheten for at skolene deltar i turgjennomføringen. Dermed brukes ikke det unike læringsutbyttet inn i skolens egen opplæring. Gratisprinsippet er viktig, men bør ikke være til hinder for å kunne samarbeide med alle skoler om gjennomføring av turene.

Hvite Busser ber Regjeringen om at det, i forbindelse med ordningen som Stortinget har bedt om, utarbeides en ny veileder om gratisprinsippet som tydelig viser hvordan skolene kan være med i gjennomføringen av turene.