Høringsinnspill fra NORGES RØDE KORS

Høring: Endringer i barnevernsloven mv. (kvalitetsløftet i barnevernet)
Innspillsdato:

Innspill til Prop. 83 L (2024-2025) - Endringer i barnevernsloven mv.

Røde Kors takker for mulighet til å komme med innspill til proposisjonen fra regjeringen om endringer i barnevernsloven.

Vi er positive til at regjeringen ønsker styrket tillit til barnevernet og et kvalitetsløft i statlig og kommunalt barnevern. Vi støtter også regjeringens mål om at barn og familier skal motta tidlig og tverrfaglig hjelp som møter deres behov.

Forslagene i Prop. 83 L bygger blant annet på anbefalingene i Barnevernsutvalgets NOU 2023: 7 Trygg barndom, sikker fremtid[1]. Vi savner at regjeringen følger opp Barnevernsutvalgets anbefaling om å overføre omsorgsansvaret for alle enslige mindreårige asylsøkere til barnevernet, for å sørge for at alle barn i Norge får likeverdig omsorg. Røde Kors ber Stortinget, i tråd med utvalgets anbefaling, innlemme enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år i barnevernsloven kapittel 11 om omsorgssentre.

I forbindelse med at det ble vedtatt et eget kapittel i barnevernsloven om omsorgssentre for mindreårige asylsøkere under 15 år, uttalte Jens Stoltenbergs andre regjering allerede i 2008 at den tok sikte på at ansvaret for barna mellom 15 og 18 år skulle overføres til barnevernet så raskt det var praktisk mulig. Regjeringen uttalte i statsbudsjettet for 2008 at den tok sikte på at ansvaret for denne gruppen skulle overføres i løpet av 2009.[2] Det har aldri skjedd.

Får ikke likeverdig omsorg

Røde Kors-frivillige er til stede på asylmottak rundt omkring i landet, og gir støtte og positive opplevelser til barn og voksne som har måtte flyktet fra hjemlandet.[3] Vi erfarer at barn som har flyktet alene til Norge er i en særlig sårbar situasjon. Mange av barna bærer med seg traumer fra hjemlandet og flukten, og har et stort behov for forutsigbarhet, trygge voksne og god omsorg. Mottakelsen og den første tiden i Norge er viktig, og vi er derfor bekymret for den sviktende omsorgen for enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år.

Barnevernet har omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere under 15 år, mens Utlendingsdirektoratet (UDI) har omsorgsansvaret for barna mellom 15 og 18 år. Dette innebærer at barna over 15 år plasseres i asylmottak med færre ansatte og lavere kompetansekrav til ansatte enn i institusjoner barnevernet har ansvaret for (omsorgssentertilbudet følger de samme kravene til kvalitet i tilbudet som ordinære barnevernsinstitusjoner).[4] Det utgjør ifølge Nasjonal institusjon for menneskerettigheter (NIM) forskjellsbehandling og diskriminering av barn i Norge[5]. Omsorgen for enslige mindreårige er regulert i forskrift[6] hjemlet i utlendingsloven, mens omsorgen for andre barn er hjemlet i barnevernsloven[7]. Det gir barna ulike rettigheter.

I 20 år har Norge fått kritikk fra FN for manglende omsorg for enslige mindreårige asylsøkere. Kritikken har kommet fra FNs barnekomité, FNs torturkomité, FNs menneskerettighetskomité, FNs rasediskrimineringskomité og FNs komité for økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter.[8] Menneskerettighetskomiteen har blant annet uttalt:

…the Committee is concerned that unaccompanied minors seeking asylum aged between 15 and 18 years are cared for by reception centres with lower levels of care, staffing and accommodation conditions, while other children are cared for by the Child Welfare Services, ensuring higher levels of care … The State party should eliminate differential treatment of unaccompanied asylum-seeking minors aged between 15 and 18 and provide them with the same level of care as that provided by the Child Welfare Services.[9]

Avdekket lovbrudd

I 2022 ble det opprettet en statlig tilsynsordning for omsorgen med enslige mindreårige som bor i asylmottak.[10] Det er siden avdekket lovbrudd ved 8 av 11 asylmottak hvor det er gjennomført tilsyn.[11] I tilsynsmeldingen 2025 skriver Helsetilsynet:

Statsforvalteren er svært bekymret for barnas situasjon på mottakene. Deres innsikt viser at barn og ungdom i en allerede sårbar situasjon, etter flukt og alene i landet, kan oppleve omsorgssvikt, overgrep, manglende sikkerhet og forsvinning fra mottak. [12]

Etter tilsynene, konkluderer Statsforvalteren at mottakene ikke har nok bemanning og kompetanse for å gi barna forsvarlig omsorg. Funn fra tilsynene er at mottakene gjennomgående ikke har nok barnefaglig kompetanse, og at organisering av bemanning ikke sikrer kontinuitet og stabilitet for barna. Statsforvalteren har også avdekket at mottakene ikke har tilfredsstillende systemer og praksis for arbeid med kartlegging av barnas behov og tiltaksplan.[13]

Barnevernsutvalgets anbefaling

Barnevernsutvalget refererer til Norges internasjonale forpliktelser:

BK gir enslige mindreårige asylsøkere et særskilt vern. Det følger blant annet av konvensjonens artikkel 22 at partene skal treffe egnede tiltak for å sikre at et barn som søker flyktningstatus får behørig beskyttelse og humanitær hjelp. Dersom det ikke er mulig å finne foreldre eller andre familiemedlemmer, skal barnet gis samme beskyttelse som ethvert annet barn som av en aller annen grunn permanent eller midlertidig er uten sitt familiemiljø. Videre følger det av artikkel 20 at et barn som midlertidig eller permanent er fratatt sitt familiemiljø, skal ha rett til særlig beskyttelse og bistand fra staten.

I utredningen foreslår de, «i tråd med likebehandlingsprinsippet og BK artikkel 2 om ikke-diskriminering, at enslige mindreårige asylsøkere over 15 år skal få samme rettigheter og behandling som de som er under 15 år».[14] Barneombudet sier det samme i sin siste rapport til FNs barnekomité.[15] Ifølge NIM vil å flytte omsorgsansvaret til Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) «både løse utfordringene med ulovlig forskjellsbehandling, og sikre at kravet til periodiske vurderinger etter barnekonvensjonen artikkel 25 ivaretas for denne gruppen».[16] Bufetat mener selv at omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år bør være under barnevernet.[17]

Dersom overføringen til barnevernet starter med de yngste barna som er 15 år, utgjorde denne gruppen per mars 2025 kun 35 barn.[18]

[1] NOU 2023: 7.

[2] Ot.prp. nr. 28 (2007-2008).

[3] Aktiviteter for beboere på asylmottak - Røde Kors.

[4] Omsorgssenter: Retningslinjer for kvalitet og godkjenning | Bufdir; Krav til drift av plasser for enslige mindreårige.

[5] Temarapport-2016-Omsorg-for-enslige-mindreårige-asylsøkere.pdf (nhri.no).

[6] Forskrift om omsorgen for enslige mindreårige som bor i asylmottak - Lovdata.

[7] https://lovdata.no/lov/2021-06-18-97/§11-1.

[8] 20 år med kritikk fra FN.

[9] tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=CCPR/C/NOR/CO/7&Lang=En

[10] Tilsyn med omsorgen for enslige mindreårige asylsøkere i asylmottak | Helsetilsynet.

[11] NIM ber om at myndighetene ivaretar rettssikkerheten til barn på mottak - Norges institusjon for menneskerettigheter (nhri.no).

[12] Hva viser tilsyn med omsorgen for barn i norske asylmottak? | Helsetilsynet

[13] Hva viser tilsyn med omsorgen for barn i norske asylmottak? | Helsetilsynet.

[14] NOU 2023: 7.

[15] Barneombudets supplerende rapport til FNs barnekomité 2024 – Barneombudet.

[16] NIM ber om at myndighetene ivaretar rettssikkerheten til barn på mottak - Norges institusjon for menneskerettigheter

[17] Høring - forslag til ny barnevernslov - regjeringen.no; Høring - forslag til ny barnevernslov - regjeringen.no.

[18] Informasjon fra Utlendingsdirektoratet mottatt i e-post av 6.3.2025.