Historiske pensjonsforpliktelser, åpen barnehage og åpningstid
IKO Institutt for kirke og oppvekst har 115 barnehager som medlemmer i IKOs barnehagenettverk. 23 av barnehagene er åpen barnehage. De fleste barnehagene er eid av menigheter og ideelle organisasjoner.
Vårt innspill har tre viktige punkter:
- Om særregel for historiske pensjonsforpliktelser
- Om åpen barnehage
- Om hjemmel for lokale forskrifter om åpningstid
Særregel for historiske pensjonsforpliktelser
Til avsnitt 9.3.5.9. Denne særregelen er viktig for våre barnehager, hvorav mange er omtrent like gamle som barnehageloven selv. Det er avgjørende for at bestemmelsen skal virke at den øvre grensen blir satt høyt nok.
Det er imidlertid ikke alle barnehager med historiske pensjonsforpliktelser som treffes av denne særregelen. De som er lagt ned, treffes ikke, og de nedlagte barnehagenes eiere er derfor utsatt for store økonomiske utfordringer som skyldes deres bidrag til velferdssamfunnet før barnehage ble en sterkere politisk satsing. Disse ideelle organisasjonene sliter økonomisk i dag på grunn av sin pionerinnsats for norsk barnehagesektor.
Stortinget bør be regjeringen om å sørge for at disse organisasjonenes pensjonskostnader for barnehageansatte fra før barnehageforliket snarest blir kompensert. Det kan gjøres ved å be om fortgang i Helse- og omsorgsdepartementets arbeid med å få på plass en ordning for dekning av historiske pensjonsforpliktelser for ideelle velferdstilbydere på kommunal og fylkeskommunal sektor.
Åpen barnehage
Forarbeider og forskrifter til barnehageloven tar sjelden forholdene i åpne barnehager på alvor. Dette har ført til tolkningsuttalelser og beregningsregler som er uforutsigbare og som gjør at private åpne barnehager er underfinansierte.
Stortinget må sørge for at arbeidet med forskrifter til de nye bestemmelsene ivaretar denne barnehagetypen med sine særpreg. IKO ber komiteen om å omtale åpen barnehage spesifikt når proposisjonen behandles. IKOs rådgiver står til disposisjon for å fortelle stortingsrepresentantene mer om den samfunnsmessige verdien som dette barnehagetilbudet bidrar med.
Tilskuddsforskriften § 8 fjerde ledd gir kommunene anledning til å legge et lavere barnetall til grunn for tilskuddsberegningen enn godkjenningstallet. Telemarksforsking påpeker: «Dersom kommunen ved tilskuddsutmåling bruker egne tellinger av barn som avviker fra dette prinsippet [antallet godkjente plasser], vil barnehagens inntektsnivå avvike fra vår beregning av ressursbehov.» (Telemarksforsking, notat 12/2024, side 21)
Private åpne barnehager trenger:
- Finansiering basert på antallet godkjente plasser, ikke et gjennomsnittlig oppmøtetall. Stortinget må be regjeringen om å stryke tilskuddsforskriften § 8 fjerde ledd andre punktum.
- Nasjonale regler for hvordan eventuelle unntak skal beregnes.
- Egne, forskriftsfestede bemanningsnormer for åpen barnehage, jf skriftlig innspill fra IKO til representantforslag om økt bemanning i barnehagene.
- Forarbeider – komitemerknader – som viser at hensynet til forutsigbarhet og hensynet til en mangfoldig barnehagestruktur i § 19 gir sterke føringer for hvordan forskriftene for åpen barnehage skal utformes.
- Unntak dersom forslag til § 20 a blir vedtatt, jf. neste overskrift.
Ifølge barnehagefakta.no er det 73 private åpne barnehager. Det er kun Oslo, Lillestrøm, Trondheim og Stavanger kommuner som har både kommunale og private åpne barnehager, og som dermed kan følge hovedregelen for beregning av grunntilskudd.
Åpningstid
Til forslag til ny § 20 a, jf. kapittel 8.2, side 78. Regjeringen foreslår å gi kommunene hjemmel til å gi forskrift om åpningstider. IKO er imot forslaget. IKO reagerer på at departementet skriver som om en justering av ordlyden gjør at høringssvarene er kommet i møte. Vi opplever at problemene er like store med den justerte ordlyden.
For ordinære barnehager og familiebarnehager: Barnets beste skal alltid være et grunnleggende hensyn i avgjørelsen om åpningstider og feriestenging i den enkelte barnehage. Det som er til det beste for barna, er kort åpningstid som gir høyere bemanning gjennom dagen, og lang feriestengt som gir færre ukjente vikarer. Forslaget vil derimot gi kommunen en mulighet til å prioritere foreldrenes beste foran barnas beste. Søkertall vil påvirkes av åpningstider, og derfor bør private barnehager selv få avgjøre sine åpningstider, i samråd med foreldreråd og samarbeidsutvalg. Kommunen bør derfor ikke kunne gi forskrift om krav til åpningstider for barnehagene i kommunen. Forslag til ny § 20 a bør strykes.
For åpen barnehage: Åpningstidene er en del av grunnlaget for tilskuddsberegning i private åpne barnehager. Dersom kommunen kan pålegge private åpne barnehager å endre åpningstid, vil det derfor være et smutthull for å kunne endre tilskuddsberegningen i strid med forslaget til § 19 tredje ledd om hensynet til forutsigbarhet og hensynet til en mangfoldig barnehagestruktur. Dersom forslag til § 20 a opprettholdes, er det nødvendig å legge til: Forskrifter etter første ledd skal ikke gjelde for åpen barnehage.