Høringssvar fra VPFF om Finansmarkedsmeldingen 2025
Notat til Finanskomiteens høring om Finansmarkedsmeldingen 9. mai 2025
Finansmarkedsmeldingen gir en fornuftig deskriptiv oversikt over status og historikk i den norske finanssektoren. Det er allikevel et par vesentlige punkter VPFF ønsker å korrigere, samt at vi på ny fremmer forslaget en samlet finansnæring står bak om å invitere næringen inn i et forum der det kan meisles ut en strategi for finanssektoren for de kommende årene.
Først, et par korrigereringer:
- Staten er en stor eier på Oslo Børs, men er ikke en kilde til ny risikokapital til det børsnoterte næringslivet. Det er naturlig at det statlige eierskapet i gjennomsnitt er høyt på Oslo Børs, da staten har en betydelig posisjon i ‘de seks store’. Det betyr at det er nærmere 500 børsnoterte selskaper som staten ikke er eier i, og det er disse selskapene våre medlemsbedrifter bistår i innhenting av ny risikokapital.
- Staten er en statisk eier i de store børslokomotivene og staten mottar årlig 30-70 mrd i utbytte fra sine investeringer på Børsen. Denne delen av de børsnoterte selskapene benytter sjelden børsen til innhenting av ny kapital.
- Markedet for innhenting av risikokapital til den andre delen av det børsnoterte næringslivet har vært meget godt i Norge de seneste årtiene. Sammenlignet med andre Europeiske land har Norden, det vil egentlig si Norge og Sverige, svært høy grad av markedsfinansiering av det børsnoterte næringslivet (om 3-4 ganger mer enn gjennomsnittet inkludert UK).
- Dette er svært gunstig for evnen norske bedrifter har for å sikre omstilling og å drive vekst.
- Det er to investorgrupper vi er avhengige av i innhenting av kapital på børsen; norske private kapitaleiere og norske og internasjonale kapitalforvaltere.
- - Våre tall viser at i mindre emisjoner på børsen, dvs under 500 mill kr, kommer 80-100% av beløpet fra norske investorer. Vi gjør 100 til 150 slike transaksjoner årlig. Disse pengene kommer i stor grad fra næringslivseiere som har egne investeringsselskaper, såkalt family offices, ved siden av sin ordinære aktivitet. Denne kapitalkilden er derved helt kritisk for å sikre tilførselen av risikokapital til norsk hjemlig næringsliv
- 40% av verdiene på Oslo Børs er eiet av internasjonale investorer, og vi ser i våre tall at i enkelte store aksjeemisjoner, som det bare er noen få av årlig, har opp mot 80% av totalbeløpet kommet utenfra
For å sikre at disse to investorgrupperingene fortsatt vil bidra med kommittering av risikokapital i Norge ønsker VPFF stabile rammebetingelser for næringslivet og finanssektoren som står seg i konkurransen med andre land det er naturlig å sammenligne oss med.
For finanssektoren spesielt mener vi det kan være gunstig å sette ned en arbeidsgruppe, eller et utvalg, for bedre å kartlegge betydningen av næringen, spesielt når det gjelder finansiering og drift av næringslivet generelt.
Her er noen konkrete punkter vi mener det er behov for å gjennomgå:
- Finansnæringen, kapitalmarkedet – sammensetning og roller, betydning for vekst og omstilling
- Helhetlig og sammenlignende analyse/beskrivelse av regulering/rammebetingelser i Norge og de andre nordiske landene
- Helhetlig og sammenlignende gjennomgang av tilsynspraksis, inkl. ansvarsfordeling mellom departement og tilsyn
- Helhetlig og sammenlignende gjennomgang av hvordan det arbeides med EU-regelverk, fra tidlig involvering til implementering
- Utviklingsmuligheter – mål for næringen, betydning for vekst, omstilling og utvikling av kompetansearbeidsplasser
Merk at det ikke er punkter på denne listen som handler om skattelette, andre særfordeler eller forslag om deregulering for å innlede et «race to the bottom». I det store og hele handler dette om kompetansebygging for å belyse fordeler og ulemper ved dagens regulering, samt at vi meisler ut noen mål for norsk finansnæring.