HØRINGSINNSPILL NORGES E-SPORTFORBUND PÅ STATSBUDSJETTET 2026 - FAMILIE- OG KULTURKOMITEEN
Innledning
Norges E-sportforbund organiserer 3763 medlemmer i 87 klubber, over 90 % er barn og unge. Vi jobber for å utvikle trygge møteplasser og et godt tilbud til alle. E-sport er blant de mest populære fritidsaktivitetene, og gir fellesskap, mestring og inkludering - hos oss sitter ingen på benken. I motsetning til de som tilrettelegger for idrett og andre mer tradisjonelle fritidsaktiviteter, mottar vi ikke offentlig støtte i noen form. Vi ber derfor å bli vurdert for tilskudd over kap. 320, post 74.
Bakgrunn
Regjeringen beskriver i dataspillstrategien «Tid for spill» (2024–2026) at dataspill kan være en unik arena for fellesskap på tvers av alder, kjønn, sosial bakgrunn og generasjoner. Strategien fremhever at det bør utvikles trygge møteplasser, og at e-sport som breddeaktivitet for barn og unge er et prioritert område. NESF har en svært naturlig rolle i dette arbeidet.
Vi har som ambisjon å bygge et sterkt forbund som skaper spillplasser over hele landet. Vår aktivitet fremmer inkludering, forebygger utenforskap og styrker demokrati og ungdomsdeltakelse. E-sport skiller seg fra uorganisert gaming på samme måte som organisert fotball gjør det fra løkkefotball. Det er derfor avgjørende at barn og unge som bruker store deler av fritiden på e-sport får like gode rammevilkår som jevnaldrende i andre fritidsaktiviteter.
Satsingsområder 2025–2028
- Trener- og lederutdanning: Vi trenger trenere og ledere som ser alle og skaper trygge miljøer fri for hets og sjikane.
- Møteplasser: Det trengs tilgjengelige lokaler og arenaer hvor barn og unge møter trygge voksne.
- Konkurranser: Vi ønsker å legge til rette for aktivitet lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt – fra bredde til topp.
- Inkludering og kommunikasjon: Vi vil nå ut til flere barn og unge og sikre at ingen faller utenfor.
Anmodning
For å kunne realisere dette ber NESF om at det i statsbudsjettet for 2026 bevilges NOK 4.750.000 over kap. 320, post 74. Dette vil gi oss grunnlag for å videreutvikle e-sport som en trygg, inkluderende og samfunnsnyttig aktivitet på linje med andre fritidstilbud.