Fagforbundets innspill til statsbudsjettet
Fagforbundet er Norges største arbeidstakerorganisasjon med mer enn 415 000 medlemmer, og over 200 000 medlemmer i kommunal sektor. Vi har 50 000 yrkesaktive medlemmer i oppvekstsektoren, og er den største organisasjonen for de som er ansatt i SFO og i barnehage.
Bemanning
Fagforbundet støtter toppet bemanning som beskrevet i kapittel 231, post 60 og øremerkede midler til økt bemanning i barnehager i levekårsutsatte områder.
Det er ut over dette et stort behov for å styrke de frie inntektene til kommunene.
Fagforbundet har fått mange bekymringer fra våre medlemmer som jobber i barnehagen og SFO om at bemanningen ikke står i samsvar med oppgavene. Det vil kreve tilstrekkelig bemanning gjennom hele åpningstiden å oppfylle rammeplanen for barnehager og SFO. Dagens bemanning er ikke tilstrekkelig for å oppfylle rammeplanene.
Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet. Dette forutsetter at de ansatte har tid til å planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumenter det pedagogiske tilbudet, også i møte med barn med særskilte behov.
Alle ansatte i barnehagen må også ha mulighet til å holde seg faglig oppdatert. Fagforbundet mener god barnehagekvalitet både handler om antall ansatte og kompetanse som finnes i personalgruppen. Det er behov for flere barne- og ungdomsarbeidere i fagarbeiderstillinger og barnehagelærere i pedagogstillinger.
Våre medlemmer gir tilbakemeldinger om at de i større grad enn tidligere, er alene sammen med barnegruppen. Det er krevende for mange ansatte å stå i en bemanningskrise over tid. For mange barn går denne krisen ikke bare ut over det pedagogiske tilbudet, men utfordrer også hva som er forsvarlig.
Barnehagene har et urovekkende høyt sykefravær. Barnehager har nesten dobbelt så høyt sykefravær som andre næringer. Dette har flere steder ført til reduserte åpningstider og stengte avdelinger. Vårt inntrykk er at dette er utfordringer vi ikke opplevde tilsvarende av tidligere. Om vi ønsker å rekruttere flere til å jobbe i barnehagene, må kravene til innholdet og bemanningen samsvare.
Styrket etter- og videreutdanningstilbud til hele laget som jobber elevrettet
Fagforbundet er svært positive til at alle ansatte i barnehage, SFO og skole skal få mulighet til kompetanse- og karriereutvikling Kapittel 231, post 21.
Gjentatte undersøkelser viser at mange av de som i dag jobber med barn i barnehage og skole, i liten grad får tilbud om etter- og videreutdanning. Siste rapport om skolemiljøansatte i skolen, viser for eksempel at halvparten av skolemiljøansatte har ikke fått tilbud om faglig utvikling på sin nåværende arbeidsplass og det er kun 16 prosent som har tatt fagbrev/videreutdanning.
Å investere i alle ansatte som jobber med elevene, vil styrke tilbudet til barn- og unge og sannsynligvis også være en god samfunnsøkonomisk investering. En rekke undersøkelser og utvalg har pekt på at laget rundt eleven må styrkes. Det samme behovet blir også pekt på i tilrådinger som går på tiltak for å betre den psykiske helse til barn og unge, og tilrettelegging av skolehverdagen for elever som treng spesiell oppfølging.
Gjentatte undersøkelser viser at mange av de som i dag jobber med barn i barnehage og skole, i liten grad får tilbud om etter- og videreutdanning, noe som begrenser deres faglige utvikling og kvaliteten på tilbudet. Siste rapport om skolemiljøansatte i skolen, viser for eksempel at halvparten av skolemiljøansatte har ikke fått tilbud om faglig utvikling på sin nåværende arbeidsplass og det er kun 16 prosent som har tatt fagbrev/videreutdanning3.
Å investere i alle ansatte som jobber med elevene, vil styrke tilbudet til barn- og unge og sannsynligvis også være en god samfunnsøkonomisk investering. En rekke undersøkelser og utvalg har pekt på at laget rundt eleven må styrkes. Det samme behovet blir også pekt på i tilrådinger som går på tiltak for å betre den psykiske helse til barn og unge, og tilrettelegging av skolehverdagen for elever som treng spesiell oppfølging.
Det er viktig at statlige initiativer til etter- og videreutdanning inkluderer hele laget, og at det følges opp at enkelte yrkesgrupper ikke i praksis faller utenfor ordningene.
Fagforbundet støtter at etter- og videreutdanningstilbudene fremover i større grad skal treffe hele laget og vi ser frem til et videre samarbeid om ordningene fremover.
Vi stiller spørsmål ved at posten er redusert når ordningen nå inkluderer flere grupper. Vi lurer videre på begrunnelsen for at økningen i administrative kostnader skal tas fra ordningen i stedet for at det tas fra driftsmidler fra de som tidligere administrerte ordningen.
Pensjon
Fagforbundet støtter forslaget om at private barnehager skal få pensjonstilskudd som gir ansatte likeverdige pensjonsvilkår med ansatte i kommunale barnehager. Pensjonstilskuddet skal ta utgangspunkt i faktiske lønnskostnader og pensjonsvilkår i den enkelte private barnehage.
ABLU
Fagforbundet er svært positive til satsinga på arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU), og at det blir lagt til rette for 490 årlige ABLU-plasser (kapittel 260).
Vi mangler ansatte i barnehagesektoren, og det må være et mål å beholde og videreutvikle de som allerede jobber i barnehage. De som tar ABLU opplever studiet som meningsfullt og relevant, og får umiddelbar nytte av kunnskapen i praksis. ABLU er videre et effektivt virkemiddel for å øke antallet kvalifiserte barnehagelærere. ABLU gjør det mulig for assistenter og barne- og ungdomsarbeidere å ta utdanning mens de jobber, noe som styrker tilknytningen til yrket og reduserer frafall.
Mange voksne med omsorgsansvar eller økonomiske forpliktelser har ikke mulighet til å studere på heltid. ABLU gir dem en reell mulighet til kompetanseheving uten å miste inntekt.
Fagbrev på jobb
Vi foreslår å øke bevilgningene til fagbrev på jobb-ordningen for å gi flere voksne muligheten til å oppnå formell kompetanse (kap. 225, post 69).
For å møte de økende kvalitets- og kompetansekravene i offentlige tjenester, er det avgjørende at voksne har reelle muligheter til å oppnå nødvendig kompetanse. Fagbrev på jobb er viktig for å gi voksne uten fullført videregående opplæring en realistisk vei til formalisert kompetanse og sikrere tilknytting til arbeidslivet.
Forutsigbare praktiske rammer og tilstrekkelige økonomiske vilkår er avgjørende for mange for å fullføre et fagbrev. Mange voksne har en økonomiske forpliktelser som tilsier at de har behov for å være i full jobb. I tillegg vet vi at mange assistenter og vikarer må ta de vaktene de får tilbud om, som kan gjøre det utfordrende å kombinere med utdanning.
Flere studieplasser i høyere yrkesfaglig utdanning
Vi takker for forslaget om 900 nye studieplasser, men håper å øke tallet til 1000 og øremerke 500 plasser til helse (kap 240, post 60).
For å møte utfordringene med en aldrende befolkning og økt behov for helse- og omsorgstjenester, er det nødvendig å styrke fagskolesektoren med minst 1000 nye plasser, hvorav 500 innenfor helse. NAVs bedriftsundersøkelse viser at det er knapphet på helse- og sosialfaglig personell, og SSB-framskrivinger viser at denne vil øke. Gitt utfordringsbildet, må kapasiteten i fagskolesektoren oppskaleres ytterligere.