Skriftlig innspill fra SMB Norge

Høring: Revidert nasjonalbudsjett 2021
Innspillsdato: 14.05.2021

Innspill til tiltak for å styrke landets små og mellomstore bedrifter i dagens krisesituasjon

SMB Norge takker for muligheten til å gi innspill til revidert nasjonalbudsjett 2020.

Revidert nasjonalbudsjett 2021 fra Finansdepartementet viser et lite lyst bilde av norsk næringsliv og norsk økonomi. Dette bekreftes også av de medlemsundersøkelser SMB Norge har gjort.
Tilbakemeldingene vi får er klare på de store næringspolitiske prioriteringene bør være kraftige skatte – og avgiftslettelser. Videre er det fortsatt veldig mange selskaper som ikke har fått den kompensasjonen de fortjener og trenger.

Ros
SMB Norge vil rose at regjeringen for å legge frem forslag om ny og mye bedre opsjonsordning.
Dette støttes fult ut.

SMB Norge presenterer her våre innspill til tiltak for å styrke landets små og mellomstore bedrifter i dagens krisesituasjon:

FORSLAG TIL ENDRINGER I REVIDERT NASJONALBUDSJETT:

1. Bedre rammevilkår: Skatt spesielt viktig å prioritere for SMB

Varig endring med kriseeffekt - Fjern formueskatten på arbeidende kapital

SMB-bedrifter er oftest avhengig av norsk privat risikokapital for etablering, vekst og omstilling og utenlandsk risikokapital er sjelden et erstattende alternativ. Formuesskatten har direkte og indirekte virkninger som hemmer kapitaltilgangen til SMB-segmentet og bidrar til å begrense omfang av investeringer og aktivitetsnivå i økonomien. Formuesskatten har spesielt store negative virkninger i krisetider. Både under finanskrisen og «oljepriskrise» førte formuesskatten til negative utslag for små og mellomstore bedrifter, spesielt startups. Et eksempel er selskaper som gikk med underskudd, ikke tjente penger og var på konkursens rand, men hvor eierne likevel måtte betale formueskatt.

SMB Norge hadde derfor forventet at regjeringen reduserte ytterligere på formueskatten når vi er inne i denne krisetiden. En avvikling av formuesskatten vil gi økt tilgang på risikokapital, og med det styrke økonomiens mulighet til nyetableringer og vekst og omstilling av etablerte bedrifter i SMB-segmentet. Dette er viktig for tilgangen til kapital og bygging av sterkt nasjonalt eierskap.

2. Utsatt skatt, avgift og tvangsmulkt
Regjeringen har foreslått å utsette og forlenge innbetalingsperioden for utsatte skatte – og avgiftskrav. Det støttes av SMB Norge. Vi mener også at finanskomiteen bør se på muligheter for å ettergi enkelte krav. Spesielt for konkurstruet næring som har blitt påført næringsforbud av staten.

SMB Norge reagerer på at forsinkelsesrenten er på åtte prosent i utsettelsesperioden og ber finanskomiteen å instruere regjeringen til å senke denne kraftig.

3. Lav merverdiavgift for serveringsbransjen
En av de bransjene som er rammet hardest av myndighetens restriksjoner, forbud og påbud det siste året er serveringsbransjen. Spesielt restauranter og uteliv.
Serveringsbransjen ligger nede med brukket rygg som følge av krisen og står i fare for massekonkurser. SMB Norge mener derfor i en «re-start og gjenåpningspakke» av denne næringen så må det settes en lav merverdiavgift på 6 prosent.

SMB Norge minner om at den lave merverdiavgiftssatsen for persontransport, overnatting, allmennkringkasting, adgang til kino, museer, fornøyelsesparker og store idrettsarrangement er midlertidig satt ned fra 12 prosent til 6 prosent fra 1.april 2020.
SMB Norge mener serveringsbransjen også bør ha en midlertidig sats på 6 prosent.

4. Fjerne arbeidsgiveravgift for små selskaper og serveringsbransjen
Arbeidsgiveravgiften må fjernes for mikroselskaper, eksempelvis de bedrifter med omsetning under 3 mill. kr. Det vil senke terskelen gründere har for å ansette seg selv og sentrale medarbeidere i et AS. Alternativt 0 % arbeidsgiveravgift for gründeren (opptil 1 årsverk).

SMB Norge mener også at en midlertidig fjerning av arbeidsgiveravgiften for serveringsbransjen vil redde en konkurstruet næring som er hardt rammet av myndighetenes restriksjoner og næringsforbud.

5. Vedr. autorisasjon og MVA-fritak for alternative behandlere som yter helsehjelp
SMB Norge viser til at regjeringen foreslår å videreføre unntaket fra merverdiavgift for akupunktur, naprapati og osteopati frem til 1. januar 2021, ettersom en eventuell lovendring for å autorisere akupunktører, naprapater og osteopater som helsepersonell, vil ikke kunne vedtas innen 1. juli 2021. Provenytapet er anslått til om lag 9 mill. kroner påløpt og 4 mill. kroner bokført i 2021.
SMB Norge støtter dette.

SMB Norge vil understreke at det gis unntak for merverdiavgift for de som har søknad om autorisasjon til behandling. For å unngå forskjellsbehandling forutsetter SMB Norge at regjeringen og Stortinget da også gir unntak for merverdiavgift for andre organisasjoner som også har søknad om autorisasjon til behandling.

SMB Norge viser også til vedtak i Stortinget 15.des. 2020 som sier
«Stortinget ber regjeringen utrede hvorvidt noen av medlemmene i de organisasjoner som i dag er registeret i register for alternative behandlere, kan anse å yte helsehjelp, og komme tilbake til Stortinget med nødvendige endringer som gjør det mulig for disse å få fritak fra merverdiavgiftsloven».
SMB Norge etterlyser oppfølging av dette vedtaket. Dette er spesielt viktig i den situasjonen vi nå er da mange av myndighetenes restriksjoner, forbud og påbud p.g.a. Covid19 har påført mange arbeidstakere psykisk og fysisk belastning. Flere av de medlemmene i de organisasjonene som er i registeret for alternative behandlere avlaster det offentlige helsevesenet for å behandle pasienter.

6. Sivas programvirksomhet

SMB Norge er bekymret over forslaget om å overføre Sivas programvirksomhet til Innovasjon Norge. Siva er i dag minoritetseier i over 70 innovasjonsselskaper og næringshager. Næringshagene fungerer som en lokal førstelinjetjeneste for små og mellomstore bedrifter ute i det ganske land, og er tett på næringsaktørenes operative virksomhet. Uavhengige rapporter viser også at ledere av de ulike innovasjonsselskapene og næringshagene er svært godt fornøyd med hvordan Siva bidrar til å forvalte og utvikle bedrifter.

Dersom programvirksomheten overføres til Innovasjon Norge frykter vi at en av de store suksessfaktorene i virkemiddelapparatet skal bli svekket, nemlig muligheten til å sette bedrifter sammen med bedrifter og læringsnettverk også utenfor egen region.


7. Rådgivningstjeneste / krisetelefon for sårbare småbedrifter og gründere i regi av SMB Norge og stiftelsens Rettferd
SMB Norge ønsker sammen med stiftelsen Rettferd å opprette et lavterskeltilbud for kriserammede småbedrifter og gründere. Viser her til eget høringsinnspill som vi sendt inn til finanskomiteen sammen med stiftelsen Rettferd.