Støtte til forslag om nedskalering av Hammersborgtunnel-prosjektet

Stortingsrepresentantene Berg og Hansson (MDG) har lagt fremmet representantforslag om å nedskalere prosjektet i Hammersborgtunnelen for å redusere kostnader med nytt regjeringskvartal, datert 07.04.2022. Frist for å sende inn innspill til forslaget er 05.05.2022.

Jeg ønsker med dette å gi min støtte til Berg og Hanssons forslag. 

Hammersborgtunnelen er midt i Oslo, og det er derfor viktig for Oslo kommune å være involvert i planene for tunnelen.

Statens vegvesen og Statsbygg har utarbeidet en rapport hvor de anbefaler å fortsette med det planlagte tiltaket i Hammersborgtunnelen, hvor tunnelen senkes og opprettholdes som gjennomfartsåre i Oslo sentrum. Jeg er kjent med at Bymiljøetaten, Brann- og redningsetaten og Ruter AS ble forespurt direkte om å vurdere to scenarioer; stenge Hammersborgtunnelen eller holde bare ett løp åpent. Det ble gitt kort frist for tilbakemelding. Det har ikke vært noen formell involvering av kommunen i arbeidet med vurdering av alternativer for Hammersborgtunnelen. Dette er sterkt beklagelig.

Som påpekt i innspillet til Statens vegvesen fra Bymiljøetaten, hadde ikke Statens vegvesen utarbeidet en analyse av trafikale konsekvenser da Bymiljøetaten ble bedt om å uttale seg om konsekvensene av å stenge tunnelen eller holde ett løp åpent. Det er mangelfull kunnskap om hvordan en stenging av Ring 1 vil påvirke trafikkbildet i Oslo, enten det gjelder alle kjøretøy eller at kun kollektiv og utrykningskjøretøy kan benytte tunnelen.

Vegvesenet har siden fått gjennomført en trafikkanalyse av stenging av Ring 1 og har omtalt dette i rapporten sin. Modellområdet er imidlertid begrenset. Det kunne være hensiktsmessig å utvide analysen til å omfatte også Ring 3, som vil kunne få en viktig rolle som alternativ trasé til Operatunnelen. Analysen ble gjennomført på svært kort tid, noe som kan gi grunn til å stille spørsmål ved kvaliteten på modellen og tolkningen av resultatene.

I Oslos høringsuttalelse til offentlig ettersyn av forslag til endring av statlig reguleringsplan for Nytt regjeringskvartal (avgitt av Oslo bystyre i sak 82/20), bemerket bystyret at de foreslåtte løsningene for Ring 1 vil ha svært negative konsekvenser for Oslo. I høringsuttalelsen ba kommunen om at Statsbygg vurderte en annen løsning for Ring 1 som ivaretar gående, syklende, kollektivtrafikk og byliv på en bedre måte.

Det er et mål for Oslo å redusere biltrafikken betydelig. For å få til dette, må vi bruke hele virkemiddel­apparatet. Prioritering av myke trafikanter og kollektivtransport på veiene våre innebærer en nødvendig omdisponering av areal.

Oslo kommune viser til at et av alternativene som har blitt vurdert i arbeidet til Statens Vegvesen og Statsbygg er å permanent stenge Hammersborgtunnelen. Oslo kommune er positive til at et slikt forslag blir nærmere vurdert. Dette forslaget har både positive og negative konsekvenser. En rekke gater i sentrum får mindre biltrafikk, og trafikken samles i større grad på hovedveinettet og i Operatunnelen. Dette er positivt for byen. Samtidig kan en stenging bidra til redusert fremkommelighet for kollektivtrafikk og utrykningskjøretøy og føre til mer trafikk på noen sentrumsgater. Det vil derfor være nødvendig at staten også iverksetter tiltak for å ytterligere redusere trafikkmengden til og gjennom Oslo sentrum og vurderer konsekvensene for utrykningskjøretøy og kollektivtrafikk. Dersom det er mulig å finne en sikkerhetsmessig forsvarlig løsning, kan det eventuelt vurderes å holde tunnelen åpen for kollektivtrafikk og utrykningskjøretøy.

Oslo kommune mener det er en klar svakhet i analysen at det ikke har blitt vurdert hvordan de negative virkningene kan håndteres. Vi vil gjerne bidra i en slik vurdering. Det er vårt syn at det bør vurderes nærmere om problemene det vises til kan løses, for eksempel ved utbedring og utbygging av bussterminaler i utkanten av sentrum, særlig Lysaker, og gjennom sterkere kommunal myndighet til å drive med trafikkstyring.

Staten og kommunen har store investeringer foran seg, og det er nødvendig å se på muligheter for å kutte kostnader, spesielt om det også kan bidra til måloppnåelse på andre områder. Senking av Hammersborgtunnelen er en investering staten bør vurdere nærmere å kutte. Oslo har som mål å redusere trafikken betydelig. En revurdering av Hammersborgtunnel-prosjektet kan være et viktig bidrag. Oslo kommune jobber aktivt for å redusere trafikken, og staten burde bidra med løsninger som støtter opp under dette i landets hovedstad.

Med vennlig hilsen

Sirin Hellvin Stav

byråd miljø og samferdsel