Skriftlig innspill fra Pasientskadeforeningen

Høring: Representantforslag om en full gjennomgang av Norsk pasientskadeerstatning for å sikre norske pasienters rettssikkerhet
Innspillsdato: 23.01.2023

Pasientskadeforeningens innspill til Representantforslag 80 S (2022–2023)

Forslaget lyder som følger:

  1. Stortinget ber regjeringen foreta en full gjennomgang av Norsk pasientskadeerstatning og legge dette frem som en sak for Stortinget.
  2. Stortinget ber regjeringen sikre en makstid for behandling av saker i Norsk pasientskadeerstatning.
  3. Stortinget ber regjeringen se på lovverket som åpner for at Norsk pasientskadeerstatning. Kan redusere erstatningen fordi tiden pasienten vil leve, er kortere enn det man la til grunn da erstatningen ble tilkjent.
  4. Stortinget ber regjeringen sikre en praksis i Norsk pasientskadeerstatning som ivaretar pasientsikkerheten og sikrer pasientkontakt i saker der det anses som nødvendig.

Kort om Pasientskadeforeningen (PSF)

PSF er drevet av mennesker som selv har erfaring med pasientskader. Har eksistert siden 2015 og har i dag over betalende og ikke betalende 1400 medlemmer.

PSF mener det er svært viktig å kunne opprettholde og styrke vårt arbeid knyttet til pasientskader og pasientsikkerhet. Vi er en ideell organisasjon basert på frivillig innsats. PSF er drevet av mennesker som selv, eller ved at noen av våre pårørende, har opplevd å bli skadet i sitt møte med helsetjenesten. Dette betyr at våre medlemmer sitter med en helt unik erfaring og kompetanse. En erfaring som man ikke kan lese seg til – men faktisk ha kjent på kroppen.

Om forslaget

Pkt. 1 PSF stiller seg 100% bak forslaget, da vi i flere år har arbeidet for at det er nødvendig med en fullstendig gjennomgang av Norsk Pasientskadeerstatning (NPE). Siste gjennomgang av ordningen var i 2003.

PSF som tidligere het «Sammen for et bedre NPE» har også tatt dette opp politisk flere ganger, samt i media bla. 19.02.2018 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krever-full-gjennomgang-av-pasientskadeordningen/9678766/

All vår erfaring tilsier at NPE er en forvaltning som er helt ute av kurs og har mistet kontakten med intensjonen om hvordan ordningen opprinnelig var ment å være.  

Vi mener det er særdeles viktig at PSF får være en del av granskingen, da vi selv sitter på betydelig erfaring med ordningen. Både gjennom egne saker, men også gjennom samarbeide med NPE gjennom flere år.

Brukernes egne erfaringer må bli hørt, det er kun vi pasienter som har erfart og kjent absolutt hele prosessen på kroppen. Vi har mangeårig erfaring med saker som har sporet helt av. Det som opprinnelig var meldt inn som en skade, har blitt oversett av NPE. Noen av disse sakene har gått helt til Høyesterett.

Vår stemme er derfor svært viktig.

Pkt. 2 og makstid på saksbehandlingen. PSF’s erfaring gjennom mange år, er ikke at makstid er det største problemet. Det er kvaliteten på saksbehandlingen som er viktigst. Av de mange pasienter vi har pratet med, ville samtlige heller fått en mer rettferdig saksbehandling som første prioritet.

Etter at NPE opprettet «Team ekspress» har mange saker blitt svært dårlig behandlet. Henvendelser til NPE om at enkelte kompliserte saker ikke egner seg for Team ekspress blir ignorert.

Pkt. 3 ønsker å se på loven. PSF mener at loven er god nok. Det er praktiseringen av loven som er hovedproblemet, hvor man gradvis har endret praksis gjennom mange år. Etter at man fratok NPE styret, så er det ikke lenger noen som har kontroll over den daglige praksisen. NPE er underlagt Helse- og omsorgsdepartementet, men disse ønsker ikke å foreta noen endring med NPE.

Angående terminerstatning, må denne praksis endres. Slik den er i dag, gis det ikke en verdig erstatningspraksis.

Pkt. 4 NPE har i dag pasientkontakt i noen enkeltsaker. Denne praksisen er derimot svært uforutsigbar og tilfeldig. Svært få vet at man kan be om det, og NPE tillater helt tilfeldig hvem som skal få møte. Det samme gjelder undersøkelser og eller kontakt med den sakkyndige legen.

Det må sikres at denne kontakten blir mer rettferdig og at det opplyses at man kan ha rett til slik kontakt, både med NPE og sakkyndige lege.

Vi har erfaring på at det først er i rettssalen at sakkyndig lege får pasientens fulle versjon, og kan da endre sin oppfatning av den uønskede hendelsen.

Dersom praksis hadde vært annerledes, kunne man spart betydelige tid og ressurser på saksbehandlingen. Ikke minst den personlige belastningen det er for pasient og pårørende.

Forslaget må også gjelde Helseklage ved Pasientskadenemnda som også har rettsseksjonen.

 

 

Med vennlig hilsen

 

Pasientskadeforeningen

 

Frank Andersen                Roar Magne Norheim                    Vibeke Brunsell

Leder                                Nestleder                                        Styremedlem