Alle barn har rett til å være trygge og beskyttet mot vold og overgrep i tråd med FNs barnekonvensjon. Det er statens plikt og ansvar å igangsette alle egnede lovmessige og økonomiske tiltak for å sikre barns rett til beskyttelse mot vold og overgrep.
Redd Barna er pådrivere for å styrke seksualitetsundervisning i skolen. Å gi alle barn god kunnskap om seksualitet, grensesetting og seksuelle krenkelser er et sentralt tiltak for å forebygge og avdekke seksuelle krenkelser og overgrep. Redd Barna mener representantforslaget er viktig og støtter forslagene i denne.
Under vil vi kort kommentere forslagene:
Stortinget ber regjeringen utarbeide mål om et nasjonalt kompetanseløft for seksualitetsundervisning i barnehage og skole, som også inkluderer kjønns-, relasjons- og seksualitetsminoriteter.
Vi støtter forslaget. Redd Barna mener det er avgjørende at regjeringen og utdanningsmyndighetene setter klare og tydelige mål for å styrke barnehagene og skolenes arbeid når det gjelder kunnskap om seksualitet, vold og overgrep.
Redd Barna vil understreke viktigheten av en god seksualitetsundervisning når det kommer til å forebygge vold og overgrep mot og mellom barn og unge. Å gi barn kunnskapen om sunn seksualitet, grenser, vold og overgrep, bidrar til at de føler seg tryggere på å snakke om dette. Da får de bedre forståelse for egne og andres grenser og terskelen blir lavere for å fortelle, dersom de selv eller noen de kjenner opplever vold eller overgrep. Etter Redd Barnas oppfatning er det behov for å lage en helhetlig plan for å sikre at skolen lykkes med å gi alle elever god og helhetlig seksualitetsundervisning, som også fokuserer på grensesetting og forebygging av krenkelser og overgrep. Vi mener også at det må på plass et nasjonalt kompetanseløft som inkluderer kjønns- relasjons og seksualitetsmangfold.
Skole og barnehage er arenaer der alle barn deltar. Derfor har også de ansatte i skole og barnehager en viktig rolle i barns liv også når det gjelder å forebygge vold og overgrep. En viktig grunn til at barn ikke forteller om vold og overgrep, er at barn ikke vet hva det er. Mange vet ikke at seksuelle overgrep er ulovlig, eller hvordan de kan få hjelp. Nesten halvparten av barna som har opplevd vold og overgrep har aldri fortalt det til noen.[1] En viktig årsak til dette er at mange barn ikke har lært om kropp, grenser, seksuelle overgrep, at vold og seksuelle overgrep er ulovlig, at det aldri er barnas skyld og at det faktisk er mulig å få hjelp.
Redd Barnas egen spørreundersøkelse blant lærere fra 2020 viser at lærerne opplever tydelige mangler i både opplæring og verktøy.[2] Også barnehageansatte mangler verktøy og veiledning. I en undersøkelse fra 2017 blant barnehager i Norge uttrykker 72 prosent av barnehagene et behov for veiledningsmateriell for å samtale med barn om vold og seksuelle overgrep.[3]
Redd Barna vil understreke at også elever selv mener at de ikke får god nok seksualitetsundervisning i skolen og ønsker seg mer kunnskap. I Sex og Samfunns rapport fra 2022 svarte 7 av 10 elever at de ønsket seg mer seksualitetsundervisning i skolen, og halvparten av elevene synes ikke kvaliteten på seksualitetsundervisningen i skolen var god nok[4]. I Redd Barnas egne rapporter om temaet, etterlyser ungdom også mer opplæring og kunnskap om positiv seksualitet, grensetting og overgrep.[5]
Stortinget ber regjeringen gå i dialog med utdanningsinstitusjonene for å få integrert seksualitetsundervisning som en større del av utdanningsløpet ved de profesjonene som jobber tett på barn og unge. Rammeplanene ved de aktuelle utdanningene må gjennomgås, slik at de kan sette ansatte i barnehage og skole i stand til å gi sine elever god og helhetlig seksualitetsundervisning.
Redd Barna støtter forslaget. Redd Barna har med støtte fra Helsedirektoratet et flerårig prosjekt som går ut på å styrke seksualitetsundervisning i lærerutdanningen. Erfaringer fra prosjektet viser at opplæringen til framtidige lærerstudenter ikke er tilstrekkelig for å kunne gi framtidige elever god opplæring i seksualitet, grensesetting og seksuelle overgrep. Erfaringer fra prosjektet viser at mange høgskoler har ensidig fokus på den skadelige og negative seksualiteten, og at det er behov for å styrke opplæring om kropp og positiv seksualitet. Vi mener det er viktig å få kartlagt nærmere hva som skal til for at lærerutdannere og andre relevante profesjonsutøvere i større grad forankrer dette i sin undervisning.
Vi støtter også en gjennomgang av lærerplanen, og ambisjonen om å få inn helhetlig seksualitetsundervisning i rammeplanen. Helhetlig seksualitetsundervisning sikrer nettopp fokus på både den positive og skadelig seksualiteten, og den ivaretar også læring om kjønn- og seksualitetsmangfold.
Stortinget ber regjeringen utarbeide felles retningslinjer for god seksualitetsundervisning for hele oppvekstfeltet – fra barnehage til videregående skole, inkludert voksenopplæringen. Stortinget anbefaler at retningslinjene bør inneholde anbefalinger om når seksualitetsundervisning bør skje, og hvor mye tid som er anbefalt å sette av per trinn, samt hvilke tema som bør gjennomgås.
Redd Barna støtter forslaget. Det er behov for å styrke arbeidet med å sikre at alle barn og ungdom får alderstilpasset og helhetlig seksualitetsundervisning i skolen, og at barn har enkel tilgang til god og kvalitetssikret informasjon om seksuell helse og overgrep. Dette er også nødvendig for å styrke barn og unges seksuelle helse og forebygge skadelig seksuell atferd. Seksualitetsundervisning må treffe barn og unge, og må derfor også adressere risikoer og muligheter unge møter i sin digitale hverdag.
Det er viktig at opplæringen som rettes mot barn og unge settes bedre i system, og at det er kontinuitet gjennom opplæringsløpet. Vi mener det kan være nyttig å utvikle retningslinjer for å gi lærere bedre verktøy til å kunne planlegge og gjennomføre tilstrekkelig opplæring og undervisning. Redd Barna mener dette må gjøres på en måte som ikke utfordrer metodefriheten i skolen, og at slike retningslingslinjer må utvikles i samarbeid med elev- og lærerorganisasjonene.
Det er særlig behov for tiltak som sikrer at nåværende og framtidige lærere har tilstrekkelig kompetanse til å gi helhetlig seksualitetsundervisning, samt undervisning om vold og seksuelle overgrep i tråd med rammeverket i skolen.
Stortinget ber regjeringen vurdere å styrke skolehelsetjenesten med øremerkede midler til heltidsstillinger for helsesykepleiere, slik at alle kommuner og fylker minst kan oppfylle normtallene for helsesykepleiere i skolen.
Redd Barna støtter forslaget. Helsestasjons- og skolehelsetjenesten er en unik helsefremmende og forebyggende tjeneste som møter barn, ungdom og familier. Tjenesten skal bidra til å forebygge og avdekke vold og seksuelle overgrep mot barn, gi opplæring om seksuell helse i skolen og være et lavterskeltilbud som gir hjelp, veiledning og støtte. Redd Barna mener det må sikres tilstrekkelig øremerkede midler for at helsestasjon og skolehelsetjenesten skal være tilgjengelig for alle barn, ungdom og familier, uavhengig av hvor i landet de bor. Derfor må det sikres gode rammer og ressurser til å kunne ivareta og følge opp retningslinjene for tjenestene.[6]
Stortinget ber regjeringen vurdere å opprette flere studieplasser for helsesykepleiere
Redd Barna støtter forslaget. En Sintef-rapport fra 2020 avdekket at det er en helsesykepleiermangel på 2078 årsverk i helsestasjons- og skolehelsetjenesten, sammenlignet med Helsedirektoratets anbefaling.[7] Det ble gjort viktige prioriteringer for å styrke tjenesten i budsjettet for 2023. Den påbegynte styrkingen må fortsette.
Redd Barna er fortsatt bekymret for at det ikke utdannes nok helsesykepleiere til å dekke fremtidens behov. Det er fortsatt et stort behov for flere utdanningsplasser for helsesykepleiere og det er en stor oversøkning til studiene.[8] Redd Barna mener det er viktig å få på plass kandidatmåltall for utdanning av helsesykepleiere. Dette målet sier hvor mange helsesykepleiere utdanningsinstitusjonene har plikt til å utdanne og vil være et viktig virkemiddel for å sikre stabil rekruttering. Samtidig er det avgjørende å tilføre utdanningsinstitusjonene tilstrekkelig midler. Redd Barna mener det er behov for en flerårig plan for å styrke skolehelsetjenesten og helsestasjonstilbudet som omfatter både budsjettet til kommunene gjennom konkrete midler og mer ressurser til utdanningsinstitusjonene.
Vi ønsker komiteen lykke til med behandlingen av representantforslaget.
Vennlig hilsen,
Ane Lindholt
Spesialrådgiver barns beskyttelse mot vold og seksuelle overgrep i Redd Barna
Thale Skybakk
Seksjonsleder i seksjons for Kunnskap og politikk i Redd Barna
Kilder og henvisninger:
[1] Hafstad, G. S., & Augusti, E. M. (Red.) (2019). Ungdoms erfaringer med vold og overgrep i oppveksten: En nasjonal undersøkelse av ungdom i alderen 12 til 16 år. (Rapport 4/2019).
[2] Reddbarna.no https://www.reddbarna.no/aktuelt/laerere-mangler-verktoy-for-a-fange-opp-overgrep/
[3] Forskning og Utvikling (2017) Spørsmål til Barnehage-Noreg 2016
[4] Sex og Samfunn (2022) Seksualitetsundervisning i skolen. En kartlegging av elevers og læreres erfaringer og ønsker.
[5] Hvis du liker meg, må du dele et bilde. Ungdoms perspektiver på deling av nakenbilder. Redd Barna (1018) Et skada bilde av hvordan sex ser. Ungdoms perspektiver på porno. Redd Barna (2021)
[6]https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten
[7] Eva Lassemo og Line Melby: Helsesykepleiere i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Sintef-rapport, 2020.
[8] Eva Lassemo og Line Melby: Helsesykepleiere i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Sintef-rapport, 2020.