Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

«Victoria» på tur på Telemarkskanalen. Foto: Telemark fylkeskommune.

Telemark

For stortingsperioden 2025–2029 er det valgt inn seks representanter fra Telemark.

Representantene er fordelt på følgende partier: Arbeiderpartiet (2), Fremskrittspartiet (2), Høyre (1) og Kristelig Folkeparti (1).

I Grunnloven står det at Norge har 19 valgdistrikter. I valgloven er disse listet opp, og de samsvarer med fylkesinndelingen i Norge før regionreformen.

Oversikten under lister opp representantene med nummer fra det opprinnelige valgoppgjøret, som også inkluderer statsråder. Statsrådene fjernes fra oversikten, men nummereringen forblir uendret. I oversikten over dagens møtende representanter listes de opp etter gjeldende representantnummer.

Innvalgte og fast møtende representanter

5 siste spørsmål til statsrådene fra valgdistriktets representanter

  • Skriftlig spørsmål fra Helene Røsholt (H) til justis- og beredskapsministeren

    Hvilke tiltak vil regjeringen iverksette for å sikre at politiet i Telemark og resten av Sør-Øst politidistrikt har tilstrekkelige ressurser, kompetanse og verktøy til å håndtere den økende mengden komplekse og ressurskrevende straffesaker, slik at ikke et økende antall saker henlegges uten etterforskning?

  • Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

    Kan statsråden redegjøre for om Yrkestransportforskriften §8, herunder bestemmelsen om at kravet om faglig kompetanse anses å være oppfylt om man har ledet et transportforetak sammenhengende i perioden på 10 år før 4. desember 2009, også gjelder for søkere om turvognløyve med dokumentert minibuss-drift under utvidet drosjeløyve?

  • Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

    I oktober 2024 foreslo regjeringen å tildele Vy en midlertidig kontrakt på å kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen (trafikkpakke 1) fra desember 2027. Ifølge informasjon fra Jernbanedirektoratet ble dette gjennomført 18. juni 2025. Tilbudet på strekningen driftes i dag av GoAhead, som i sin kontrakt har en opsjon på 1 +1 år utover 2027. Hva er forventet kostnad for VY’s kontrakt sammenlignet med realisering av opsjonene med GoAhead?

  • Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

    Aftenposten skriver 28.10. 25 om at «Vy vant begge kontraktene om å kjøre tog på Østlandet i 2023. Nå mener ESA at regjeringen gjorde en «åpenbar feil» i tildelingen.» Aftenposten har tidligere skrevet om hvordan prisene har økt på trafikkavtalene 4 og 5 som Vy fikk direktetildelt uten reell konkurranse, samt at det ble lagt føringer til fordel for Vy. Hvilke vurderinger har statsråden gjort av mulig erstatningsansvar staten har overfor aktører som har deltatt i anbudet før statsråden kortsluttet prosessen av ideologiske grunner?

  • Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til forsvarsministeren

    Elektriske anleggsmaskiner koster idag omtrent 2,5 ganger så mye som tilsvarende dieseldrevne maskiner, og i følge svar på Dokument nr. 15:315 (2025-2026) vil Forsvaret kun benytte dem ved enkelte prosjekter. Hva vil være de reelle merkostnadene for lokale entreprenører i nord dersom de må anskaffe slike maskiner for å kunne delta i forsvarsprosjekter, samt hva vil være de totale merkostnadene for Forsvaret dersom det kreves bruk av elektriske anleggsmaskiner i distrikter med dårlig utbygd ladeinfrastruktur og krevende klima?

Representantforslag fremmet av valgdistriktets representanter

Se alle
: