5. Andre garantier

5.1 Garantiordninger under finansdepartementet

Sammendrag

       Nedenfor behandles følgende garantiordninger under finansdepartementet:

(i 1000 kr)

     Samlet   Samlet
    fullmakt   fullmakt
    i 1997 Fullmakt i 1998
    for nye til nye for nye
    og gamle garantier og gamle
    garantier i 1998 garantier
1. Lån i Norges Bank til tilvirkning
  og omsetning av fisk i Nord-Norge 150.000 - 150.000
2. Prosjektinvesteringslån i Den nordiske
  investeringsbank 2.778.292 - 2.778.2921
3. Miljølån til Nordens nærområder
  gjennom Den nordiske investeringsbank 158.880 - 158.8801
1 Omregnet fra ECU 1. september 1997 (kurs: 8,1477)

Lån i Norges Bank til tilvirkning og omsetning av fisk i Nord-Norge

Sammendrag

       Stortinget vedtok i statsbudsjettet for 1997 at Finansdepartementet kan stille statsgaranti for lån i Norges Bank til tilvirkning og omsetning av fisk i Nord-Norge innenfor en samlet ramme på 150 mill. kroner. I forbindelse med statsbudsjettet for 1996 ble det vedtatt at ordningen skal avvikles gradvis over 5 år for Nordland og Sør-Troms.

       Norges Bank viser til at det ikke er noen indikasjon på at behovet for utlånskvoter i 1998 vil endre seg i forhold til behovet for 1997 og foreslår at garantirammen settes til 150 mill. kroner for 1998.

       Finansdepartementet vil på denne bakgrunn tilrå at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille statsgaranti i 1998 for lån i Norges Bank til tilvirkning og omsetning av fisk innen en samlet ramme på 150 mill. kroner, jf. forslag til vedtak.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til forslag til vedtak VII om fullmakt.

Den nordiske investeringsbanks ordning med prosjektinvesteringslån (PIL)

       Ordningen med Prosjektinvesteringslån (PIL) ble etablert i 1982 etter vedtak i Nordisk Ministerråd. Ordningen administreres av Den nordiske investeringsbanken (NIB).

       Utlånsrammen var ved etableringen 350 mill. SDR. Rammen ble i 1986 vedtatt utvidet til 700 mill. SDR, og i 1990 til 1.000 mill. SDR. Dette siste tilsvarer 1.226 mill. ecu. Nordisk Ministerråd foreslo i møte mars 1994 å utvide rammen til 2.000 mill. ecu (16.240  mill. kroner pr. 1 september 1997), og at rammen skal fastsettes i ecu, bankens valuta.

       Med unntak av kravene om at staten skal stille som simpel kausjonist og kravet om lineær nedtrapping, oppfyller PIL-ordningen kravene som det er lagt opp til i økonomireglementets bestemmelser om forvaltning av statlige garantier.

       Den nordiske investeringsbank er et fellesnordisk foretagende. Regler for økonomiforvaltningen i den norske statsforvaltningen kan derfor ikke uten videre gjøres gjeldende. Departementet vil også peke på at en endring av garantiavtalene fra selvskyldner kausjon til simpel kausjon vil kunne medføre at NIBs kredittverdighet svekkes. Det foreslås derfor at dagens ordning videreføres.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til forslag til vedtak V.

Den nordiske investeringsbankens miljølåneordning (MIL)

Sammendrag

       De nordiske statsministrene besluttet på sitt møte den 28. august 1996 å opprette en nordisk miljølåneordning som skal administreres av Den nordiske investeringsbank (NIB).

       Ved behandlingen av salderingsproposisjonen for 1997 fikk Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier innenfor en totalramme på 19,5 mill. ecu (158,88 mill. kroner pr. 1. september 1997).

       Det foreslås opprettet et risikoavsetningsfond til dekning av Norges andel av eventuelle tap under miljølåneordningen. Ettersom det legges til grunn at det ikke skal innkreves garantiprovisjon eller gebyrer fra NIB til dekning av medlemslandenes garantiforpliktelser ved miljølåneordningen, må slike kostnader eventuelt dekkes av medlemslandene selv. På denne bakgrunn foreslås det at det avsettes midler til et fond for dekning av Norges andel av mulige tap for et beløp tilsvarende 15 mill. kroner. Beløpet utgjør om lag 10 % av Norges garantiforpliktelse under ordningen og størrelsen på denne avsetningen må ses i sammenheng med den høye risiko som er knyttet til ordningen. Fondet bygges opp over tre år med en årlig bevilgning på 5 mill. kroner. Beløpene bevilges under et nytt kap. 1641 Garanti for miljølåneordning i Den nordiske investeringsbank, ny post 50 Avsetning til tapsfond.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til garantifullmakt, jf. forslag til vedtak VI i denne innstilling.

5.2 Innbetalinger til EU-kommisjonen

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å gi Finansdepartementet fullmakt til å forskuttere innbetalinger til EU-kommisjonen knyttet til Norges deltakelse i EU-programmer i henhold til EØS-avtalen, jf. forslag til vedtak XI i denne innstilling. Komiteen viser til at innbetalingene alene skal belastes de berørte departementers budsjetter.

5.3 Norges Kommunalbank - garantier for lån

Sammendrag

Fra St.prp. nr. 1(1997-2089) Kommunal og arbeidsdepartementet

       Regjeringa Jagland foreslår i Gul bok at Kommunalbanken får ei ramme på 700 mill. kroner for netto utlånsauke i 1998. I samsvar med dette foreslår regjeringa Jagland at Kommunalbankens garantiramme blir auka med 700 mill. kroner til 32.700 mill. kroner for 1998.

       Etter § 10 i kommunalbanklova heftar staten og for Kommunalbankens garantiansvar for kommunars lån i andre finansinstitusjonar til finansiering av skolebygg. Ved utløpet av 1996 var dette garantiansvaret på 43,5 mill. kroner. Garantiramma for 1997 er på 200 mill. kroner. Regjeringa Jagland foreslår uendra ramme for 1998.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til garantiramme for Kommunalbanken for 1998, jf. forslag til vedtak VIII. Komiteen slutter seg videre til Regjeringens forslag til ramme for garantier for lån til finansiering av skolebygg, jf. forslag til vedtak IX i denne innstilling.