Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre henviser til Budsjett-innst. S.
nr. 1 (1998-99) kap. 2.1, og viser til budsjettforliket med subsidiær
støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og vil
med dette foreslå at toppskattesatsen settes til 13,5 pst.
Samtidig vil innslagspunktet i toppskatten være kr269100
i klasse 1 og kr318600 i klasse 2. Disse medlemmer viser
til at sammen med en videreføring av skattesatsen på 28 pst.
vil dette gi en marginalskatt på 49,3 pst.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortingets skattevedtak for inntektsåret
1999
§ 3-1 skal lyde:
Personlig skattepliktig skal av personinntekt
fastsatt i medhold av skatteloven §55, svare toppskatt
til staten med 13,5 pst. for den delen av inntekten som overstiger
kr269100 i klasse 0 og 1 og kr318600 i klasse 2.
Personlig skattepliktig i en kommune i Finnmark eller
i kommunene Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen,
Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke, skal likevel
bare svare toppskatt til staten av inntekt som nevnt i første
ledd med 9,5 pst. av hele den delen av inntekten som overstiger
kr 269100 i klasse 0 og 1 og kr 318600 i klasse 2.
Dersom den skattepliktige er bosatt i riket
bare en del av året, nedsettes beløpene i første
og annet ledd forholdsmessig under hensyn til det antall hele eller
påbegynte måneder av året han har vært
bosatt her. Tilsvarende gjelder for skattepliktige som ikke er bosatt
i riket, men som plikter å svare skatt etter skatteloven §15
bokstav c og d, eller petroleumsskatteloven.»
Dette er i samsvar med disse
medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5501 post 70
på kr 16121000000, som er kr 79000000 lavere enn det Regjeringen
foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale
forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg
subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 2.1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader og
forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 2.3.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til budsjettforliket med
subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet,
og til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 2.3. Disse
medlemmer vil med dette ta ut forslaget om økning
av skattesatsen på grunnrenteinntekt i kraftforetak fra
27 pst. til 32 pst. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortingets skattevedtak for inntektsåret
1999
§ 3-3 skal lyde:
Av grunnrenteinntekt i vannkraftverk fastsatt
i medhold av skatteloven §19A-4 svares grunnrenteskatt med
27 pst.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at sentrumspartienes
justerte forslag er likelydende med disse medlemmers prinsipale forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til budsjettforliket med
subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet,
og til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 2.14. Disse
medlemmer vil med dette fremme følgende forslag
:
«CO2-avgift
i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen for budsjetterminen
1999
Fra 1. januar 1999 skal det i henhold til lov
av 21.desember 1990 nr. 72 om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen
betales CO2-avgiften til statskassen
etter følgende satser :
Dette er i samsvar med disse
medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5508 post 70
på kr 3645000000, som er kr 355000000 lavere enn det Regjeringen
foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at sentrumspartienes
justerte forslag er likelydende med disse medlemmers prinsipale forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 2.14.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til merknad under Budsjett-innst.
S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.2.1 og til budsjettforliket med subsidiær
støtte fra Fremskrittspartiet og Høyre, der en
reduksjon av avgiftene på svakvin, sterkvin og brennevin
på 5 pst. inngår. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«I A. Avgift på brennevin
og vin m.m.
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. januar 1999 skal det i henhold til lov
av 19.juni 1964 nr. 1 betales avgift til statskassen ved innførsel
eller innenlandsk tilvirking av sprit, isopropanol, brennevin, vin,
fruktvin og mjød med følgende beløp:
1. Drikk med alkoholstyrke
over 22 volumprosent alkohol: 690 øre pr. volumprosent
og liter.
2. Drikk med alkoholstyrke 15-22 volumprosent alkohol
(sterkvin): 682 øre pr. volumprosent og liter.
3. Drikk med alkoholstyrke over 7 og under
15 volumprosent alkohol (svakvin): 358 øre pr. volumprosent
og liter.
4. Drikk med alkoholstyrke over 0,7 til
og med 7 volumprosent alkohol, avgiftsbelegges etter satsene som
gjelder for øl med tilsvarende alkoholstyrke.»
Dette er i samsvar med disse
medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5526 post 71
på kr 4739000, som er kr 66000000 lavere enn det Regjeringen
foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale
forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg
subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.2.1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre henviser til Budsjett-innst. S.
nr. 1 (1998-99) kap. 6.5, og viser til budsjettforliket med subsidiær
støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og går
inn for å fjerne avgiftsøkningen, ut over prisjustering,
for alle tobakksvarer. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Avgift på tobakkvarer
§ 1 skal lyde:
Fra 1.januar 1999 skal det i henhold til lov
av 19.mai 1993 nr. 11 betales avgift til statskassen etter følgende
satser av:
a) Sigarer:
kr 0,79 pr. gram av pakningens nettovekt.
Vekten av fastmunnstykke skal tas med i den nettovekt som danner
grunnlaget for beregning av avgiften.
b) Sigaretter: kr 1,58 pr. stk.
Med én sigarett menes en sigarett som har en lengde til
og med 90mm, som to regnes sigaretten dersom den har en lengde på over
90mm, men maks. 180mm, osv.
Filter og munnstykke tas ikke med ved beregningen av lengden.
c) Røyketobakk, karvet skråtobakk,
råtobakk i forbrukerpakning: kr 0,95 pr. gram av pakningens nettovekt.
d) Skråtobakk: kr 0,45 pr. gram
av pakningens nettovekt.
e) Snus: kr 0,45 pr. gram av pakningens
nettovekt.
f) Sigarettpapir og sigaretthylser: kr
0,02 pr. stk. av innholdet i pakningen.
Departementet kan fastsette en forenklet
avgiftsberegning for varer som reisende innfører til personlig bruk
utover avgiftsfri kvote.»
Dette er i samsvar med disse
medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5531 post 70
på kr 7285000 kroner, som er kr 530000000 lavere enn det
Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale
forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg
subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.5.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til budsjettforliket med
subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet,
og til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.6.2. Disse
medlemmer vil med dette ta ut forslaget om økning
i engangsavgift for biler. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«I A. Engangsavgift på motorvogner
m.m.
§ 1 avgiftsgruppe a og d skal lyde:
kr 23,92 pr. kg av de første 1150
kg av vektavgiftsgrunnlaget,
kr 47,85 pr. kg av de neste 250 kg av vektavgiftsgrunnlaget,
kr 95,70 pr. kg av resten (vektavgift),
dessuten:
kr 7,28 pr. cm3 av
de første 1 200 cm3 av slagvolumet,
kr 19,07 pr. cm3 av
de neste 600 cm3 av slagvolumet,
kr 44,84 pr. cm3 av
de neste 400 cm3 av slagvolumet,
kr 56,03 pr. cm3 av
resten (slagvolumavgift),
dessuten:
kr 95,27 pr. kW av de første 65 kW
av motoreffekten,
kr 347,50 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten,
kr 695,22 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten,
kr 1176,66 pr. kW av resten (motoreffektavgift).
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag
til bevilgning under kap. 5536 post 71 på kr 8699000, som
er kr 151000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp.
nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale
forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg
subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.6.2.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til budsjettforliket med
subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet,
og til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.6.3. Disse
medlemmer vil med dette ta ut forslaget om økning
i årsavgift på motorvogner. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«II. Årsavgift
§ 1 skal lyde:
For 1999 betales i henhold til lov av 19. juni
1959 nr. 2 avgift til statskassen med:
1. kr 1 965 av:
a) Personbiler
b) Varebiler
c) Campingbiler med tillatt totalvekt mindre
enn 12 000 kg
d) Busser under 6 meter med inntil 17 seteplasser (minibusser)
e) Kombinerte biler med tillatt totalvekt
mindre enn 3 500 kg
f) Årsprøvekjennemerke
for kjøretøy
2. kr 1 005 av campingtilhengere med egenvekt
over 350 kg
3. kr 1550 av motorsykler; trehjuls, lette,
mellomtunge og tunge
4. kr 1140 av:
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag
til bevilgning under kap. 5536 post 72 på kr 4570000, som
er kr 30000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp.
nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale
forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg
subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.6.3.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre henviser til Budsjett-innst. S.
nr. 1 (1998-99) kap 6.8, og viser til budsjettforliket med subsidiær
støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og vil
samtidig vise til tidligere merknader om el-avgiften.
Disse medlemmer vil med dette
fremme følgende forslag :
«Forbruksavgift på elektrisk
kraft
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. januar 1999 skal det i henhold til lov
av 19. mai 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen på elektrisk
kraft som leveres eller innføres til bruk her i landet.
Avgift skal betales også ved uttak av elektrisk kraft til
eget bruk. Avgiftssatsen er 5,94 øre pr. kWh.»
Disse medlemmer henviser videre
til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.8, og viser til budsjettforliket
med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet,
og viser til Regjeringens forslag om å oppheve fritaket
for elektrokjeler fra avgift på elektrisk kraft. Disse
medlemmer vil likevel understreke at endringer i satsen
for el-avgift medfører en provenyendring for fjerningen
av fritaket på elektrokjeler med budsjettvirkning på 25
mill. kroner.
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag
til bevilgning under kap. 5541 post 70 på kr3715000000,
som er kr1135000000 lavere enn det Regjeringen foreslår
i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale
forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg
subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.8.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre henviser til Budsjett-innst. S.
nr. 1 (1998-99) kap. 6.9, og viser til budsjettforliket med subsidiær
støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, der Regjeringens
forslag om å innføre grunnavgift på mineralolje
er tatt ut. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Grunnavgift på mineralolje
Hele vedtaket utgår.»
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag
til bevilgning under kap. 5542 post 70 på kr0, som er kr450000000
lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at sentrumspartienes
justerte forslag er likelydende med disse medlemmers prinsipale forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.9.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader og
forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 7.1.1.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre henviser til merknadene i kap.
7.1.1 i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) og til merknadene i Budsjett-innst.
S. II (1997-98). Disse medlemmer viser videre til
det justerte forslag fra Sentrumspartiene, som Fremskrittspartiet
og Høyre har varslet sekundær støtte
til, der det er foreslått å videreføre
arbeidsgiveravgiften på lønnsinntekter over 16
G på 12,5 pst. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Fastsetting av avgifter m.v. til folketrygden
for 1999
§1 bokstav f skal lyde:
f) Når
arbeidstaker nevnt under bokstav a-e fra samme arbeidsgiver mottar
ytelser i 1999 på mer enn 16 ganger grunnbeløpet
i folketrygden, skal det i tillegg til satsene nevnt ovenfor regnes
en særlig avgift etter en sats på 12,5 pst. på det
overskytende.»
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag
til bevilgning under kap. 5700 post 72 på kr65030000000
som er kr70000000 lavere enn Regjeringens forslag i St.prp. nr.
1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at sentrumspartienes
justerte forslag er likelydende med disse medlemmers prinsipale forslag.
Nedenfor gis en oversikt over de ulike fraksjoners forslag
til særavgiftssatser for 1999. For en oversikt over de
tilhørende bevilgningsforslag vises til avsnitt 3.12.2
nedenfor.
Forslag til særavgiftssatser for
1999
Avgiftskategori | St.prp.
nr. 1 | Ap | Krf, Sp
og V Innst.
S. nr. 1 | Krf, Sp
og V Innst.
S. nr. 1. Tillegg
nr. 1 | Frp | H | SV | TF |
Brennevin
og vin | | | | | | | | |
Beregnet gjennomsnittlig avgift,
kr/liter | | | | | | | | |
Brennevin | 291,21 | 283,835) | 281,90 | 273,93 | 253,71 | 262,09 | 291,21 | 262,09 |
Sterkvin | 137,84 | 132,215) | 133,44 | 127,53 | 120,09 | 124,06 | 137,84 | 124,06 |
Svakvin | 43,36 | 44,115) | 41,98 | 41,89 | 37,78 | 39,02 | 43,36 | 39,02 |
Grunnavgift, kr pr. vol
pst. og liter | | | | | | | | |
Brennevin | 7,26 | 7,155) | 7,03 | 6,90 | 6,33 | 6,53 | 6,68 | 6,53 |
Sterkvin | 7,18 | 7,075) | 6,95 | 6,82 | 6,26 | 6,46 | 6,60 | 6,46 |
Svakvin | 3,77 | 3,775) | 3,65 | 3,58 | 3,29 | 3,39 | 3,65 | 3,39 |
Øl | | | | | | | | |
Alkoholinnhold, kr/liter | | | | | | | | |
a) 0,00-0,70 vol pst. | 1,55 | 1,68 | 1,55 | 1,55 | 1,35 | 1,55 | 1,50 | 1,55 |
b) 0,70-2,75 vol pst. | 2,46 | 2,585) | 2,46 | 2,46 | 2,14 | 2,46 | 2,38 | 2,46 |
c) 2,75-3,75 vol pst. | 9,26 | 9,685) | 9,26 | 9,26 | 8,06 | 9,26 | 8,96 | 9,26 |
d) 3,75-4,75 vol pst. | 16,05 | 16,085) | 16,05 | 16,05 | 13,99 | 16,05 | 15,54 | 16,05 |
e) 4,75-5,75 vol pst. | 22,82 | 24,745) | 22,82 | 22,82 | 19,88 | 22,82 | 22,09 | 22,82 |
f) 5,75-6,75 vol pst. | 29,62 | 32,115) | 29,62 | 29,62 | 25,80 | 29,62 | 28,67 | 29,62 |
g) 6,75-7,00 vol pst. | 30,98 | 33,595) | 30,98 | 30,98 | 26,99 | 30,98 | 29,99 | 30,98 |
Emballasje, kr/stk. | | | | | | | | |
Kullsyrefrie, alkoholfrie
drikkevarer | 0,34 | 0,34 | 0,34 | 0,34 | 0,33 | 0,34 | 0,34 | 0,34 |
Øvrig | 3,37 | 3,37 | 3,37 | 3,37 | 3,26 | 3,37 | 3,37 | 3,37 |
Grunnavgift, engangsemballasje
| 0,79 | 0,79 | 0,79 | 0,79 | 0,76 | 0,79 | 0,79 | 0,79 |
Tobakkvarer | | | | | | | | |
Sigarer, kr/100
gram | 105,00 | 83,00 | 102,00 | 79,00 | 69,00 | 79,00 | 83,00 | 79,19 |
Sigaretter, kr/100
stk. | 158,00 | 153,00 | 153,00 | 158,00 | 137,00 | 158,00 | 153,00 | 157,90 |
Røyketobakk, kr/100
gram . | 126,00 | 100,00 | 122,00 | 95,00 | 82,00 | 95,00 | 100,00 | 94,79 |
Snus, kr/100 gram
| 59,00 | 47,00 | 58,00 | 45,00 | 39,00 | 45,00 | 47,00 | 44,69 |
Skrå, kr/100
gram | 59,00 | 47,00 | 58,00 | 45,00 | 39,00 | 45,00 | 47,00 | 44,69 |
Sigarettpapir, kr/100
stk. | 3,00 | 2,00 | 3,00 | 2,00 | 2,00 | 2,00 | 2,00 | 2,33 |
Engangsavgift | | | | | | | | |
Kjøretøygruppe
a | | | | | | | | |
Vektavgift, kr/kg | | | | | | | | |
første 1150 kg
| 23,92 | 24,67 | 23,92 | 23,92 | 23,88 | 23,92 | 23,92 | 23,92 |
neste 250 kg | 47,85 | 49,33 | 47,85 | 47,85 | | 47,85 | 47,85 | 47,85 |
resten | 95,70 | 98,65 | 95,70 | 95,70 | 28,66 | 95,70 | 95,70 | 95,70 |
Slagvolumavgift, kr/cm3 | | | | | | | | |
første 1200 cm3 | 7,28 | 7,28 | 7,28 | 7,28 | 7,05 | 7,28 | 7,28 | 7,28 |
neste 600
cm3 | 19,07 | 19,07 | 19,07 | 19,07 | | 19,07 | 19,07 | 19,07 |
neste 400 cm3 | 44,84 | 44,84 | 44,84 | 44,84 | | 44,84 | 44,84 | 44,84 |
resten | 61,63 | 61,63 | 61,63 | 56,03 | 8,46 | 56,03 | 61,63 | 61,63 |
Motoreffektavgift, kr/kW | | | | | | | | |
første 65 kW | 95,27 | 95,27 | 95,27 | 95,27 | 92,23 | 95,27 | 95,27 | 95,27 |
neste 25 kW | 347,50 | 347,50 | 347,50 | 347,50 | | 347,50 | 347,50 | 347,50 |
neste 40 kW | 729,98 | 729,98 | 729,98 | 695,22 | | 695,22 | 729,98 | 729,98 |
resten | 1 235,49 | 1 235,49 | 1 235,49 | 1 176,66 | 110,68 | 1 176,66 | 1 235,49 | 1 235,49 |
Kjøretøygruppe
b, pst. av | | | | | | | | |
personbilavgift | 20 | 306) | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Kjøretøygruppe
c, pst. av | | | | | | | | |
personbilavgift | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 |
Kjøretøygruppe
d, pst. av | | | | | | | | |
verdiavgiftsgrunnlaget
| 70 | 704) | 70 | 35 | 100 | 35 | 70 | 70 |
Kjøretøygruppe
e, pst. av | | | | | | | | |
verdiavgiftsgrunnlaget
| 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 |
Kjøretøygruppe
f,
stykkavgift | 6 550 | 6 550 | 6 550 | 6 550 | 6 550 | 6 550 | 6 550 | 6 550 |
Slagvolumavgift, kr/cm3 | | | | | | | | |
første 125 cm3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
neste 775 cm3 | 22,50 | 22,50 | 22,50 | 22,50 | 22,50 | 22,50 | 22,50 | 22,50 |
resten | 49,33 | 49,33 | 49,33 | 49,33 | 49,33 | 49,33 | 49,33 | 49,33 |
Motoreffektavgift, kr/kW | | | | | | | | |
første 11 kW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
resten | 291,50 | 291,50 | 291,50 | 291,50 | 291,50 | 291,50 | 291,50 | 291,50 |
Kjøretøygruppe
g, pst. av | | | | | | | | |
verdiavgiftsgrunnlaget
| 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Kjøretøygruppe
h, pst. av | | | | | | | | |
personbilavgift | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Kjøretøygruppe
i, kroner | 2 155,00 | 2 155,00 | 2 155,00 | 2 155,00 | 2 155 | 2 155 | 2155,00 | 2 155,00 |
Årsavgift,
kr/år | | | | | | | | |
Alminnelig sats | 1 980 | 1 980 | 1 980 | 1 965 | 1 800 | 1 963 | egen modell | 1 980 |
Motorsykler | 1 565 | 1 565 | 1 565 | 1 550 | 750 | 1 550 | 1 565 | 1 565 |
Campingtilhengere | 1 020 | 1 020 | 1 020 | 1 005 | 1 020 | 1 007 | 1 020 | 1 020 |
Kjøretøy
m totalvekt over 3,5 tonn | 1 155 | 1 155 | 1 155 | 1 140 | 1 155 | 1 141 | 1 155 | 1 155 |
Vektårsavgift,
kr/år | 1) | | 1) | 1) | 2) | | | 1) |
Omregistreringsavgift | 1) | | 1) | 1) | 2) | | | 1) |
Bensin, kr/liter | | | | | | | | |
Blyinnhold over 0,05 g/l
| 5,03 | 5,03 | 5,03 | 5,03 | 3,43 | 5,03 | 5,03 | 5,03 |
Blyinnhold under 0,05 g/l
| 4,50 | 4,50 | 4,50 | 4,50 | 2,90 | 4,50 | 4,50 | 4,50 |
Blyfri | 4,25 | 4,25 | 4,25 | 4,25 | 2,65 | 4,25 | 4,25 | 4,25 |
Autodiesel,
kr/liter | 3,54 | 3,54 | 3,54 | 3,54 | 2,54 | 3,54 | 3,54 | 3,54 |
Båtmotorer, kr/HK | 118,50 | 118,50 | 118,50 | 118,50 | 114,50 | 118,50 | 118,50 | 118,50 |
Elektrisk
kraft, øre/kWh | | | | | | | | |
Forbruksavgift | 8,44 | 5,94 | 6,94 | 5,94 | 5,75 | 5,94 | 8,44 | 5,94 |
Mineralolje,
kr/liter | | | | | | | | |
Grunnavgift | 0,191 | 0 | 0,191 | 0 | 0 | 0 | 0,238 | 0 |
Smøreolje,
kr/liter | 1,11 | 1,11 | 1,11 | 1,11 | 1,07 | 1,11 | 1,11 | 1,11 |
Avgift på mineralske
produkter | | | | | | | | |
CO2-avgift,
generell sats | | | | | | | | |
Mineralolje, kr/liter
| 0,46 | 0,46 | 0,46 | 0,46 | 0,445 | 0,46 | 0,76 | 0,46 |
Kull og koks m.v., kr/kg
| 0,46 | 0,46 | 0,46 | 0,46 | 0,445 | 0,46 | 0,76 | 0,46 |
Bensin, kr/liter
| 0,92 | 0,92 | 0,92 | 0,92 | 0,89 | 0,92 | 1,22 | 0,92 |
CO2-avgift,
redusert sats | | | | | | | | |
Mineralolje, kr/liter
| 0,26 | 0,26 | 0,26 | 0,26 | 0 | 0,26 | 0,56 | 0,26 |
Bensin, kr/liter
| 0,24 | 0,24 | 0,24 | 0,24 | 0 | 0,24 | 0,54 | 0,24 |
Svovelavgift, generell
sats | | | | | | | | |
Mineralolje, kr/liter
| 0,07 | 0,07 | 0,07 | 0,07 | 0 | 0,07 | 0,07 | 0,07 |
Kull og koks, kr/kg
SO2 | 3,00 | 3,00 | 3,00 | 3,00 | 0 | 3,00 | 3,00 | 3,00 |
Raffineringsanlegg, kr/kg
SO2 | 3,00 | 3,00 | 3,00 | 3,00 | 0 | 3,00 | 3,00 | 3,00 |
Svovelavgift, redusert
sats | | | | | | | | |
Mineralolje, kr/liter | 0,013 | 0,013 | 0,013 | 0,013 | 0 | 0,013 | 0,013 | 0,013 |
Avgift på sluttbehandling av avfall, kr/tonn | | | | | | | | |
Opplagsplasser for avfall | 300,00 | 300,00 | 300,00 | 300,00 | 0 | 300,00 | 300,00 | 300,00 |
Anlegg for forbrenning av avfall | | | | | | | | |
Grunnavgift | 75,00 | 75,00 | 75,00 | 75,00 | 0 | 75,00 | 75,00 | 75,00 |
Tilleggsavgift | 225,00 | 225,00 | 225,00 | 225,00 | 0 | 225,00 | 225,00 | 225,00 |
Sjokolade m.v.,
kr/kg | 13,89 | 13,89 | 13,89 | 13,89 | 13,45 | 13,45 | 13,89 | 13,89 |
| | | | | | | | |
Kullsyreholdige,
alkoholfrie drikkevarer | | | | | | | | |
Ferdigvare, kr/liter
| 1,55 | 1,55 | 1,55 | 1,55 | 1,50 | 1,55 | 1,55 | 1,55 |
Konsentrat (sirup), kr/liter
| 9,30 | 9,30 | 9,30 | 9,30 | 9,00 | 9,30 | 9,30 | 9,30 |
Kullsyre, kr/kg
| 62,00 | 62,00 | 62,00 | 62,00 | 60,00 | 62,00 | 62,00 | 62,00 |
Kullsyreholdige,
alkoholfrie drikkevarer, | | | | | | | | |
kr/liter | 1,55 | 1,55 | 1,55 | 1,55 | 1,50 | 1,55 | 1,55 | 1,55 |
Sukker,
kr/kg | 5,38 | 5,38 | 5,38 | 5,38 | 5,21 | 5,21 | 5,38 | 5,38 |
Dokumentavgift, pst. av salgsverdi | 2,50 | 2,50 | 2,50 | 2,50 | 2,4 | 2,50 | 2,50 | 2,50 |
Flyseteavgift | | | | | | | | |
Hovedruter i Sør-Norge,
kr/sete | 54,50 | 54,503) | 54,50 | 54,50 | 0 | 74,50 | 54,50 | 54,50 |
Utlandet, kr/sete
| 109,00 | 109,003) | 109,00 | 109,00 | 0 | 149,00 | 109.00 | 109,00 |
Kassettbånd,
kr/stk. | | | | | | | | |
Uinnspilte lydkassetter
| 4,00 | 0 | 4,00 | 4,00 | 3,87 | 3,87 | 4,00 | 4,00 |
Uinnspilte videokassetter
| 20,17 | 0 | 20,17 | 20,17 | 19,53 | 19,53 | 20,17 | 20,17 |
Radio-
og fjernsynsmateriell, pst. av | | | | | | | | |
verdi | 10,35 | 11,9 | 10,35 | 10,35 | 10,35 | 10,35 | 0 | 10,35 |
1) Prisjustering
2) Ingen prisjustering
3) Pr. passasjer
4) For kombibiler
inntil 5000 kg
5) 12 øre
pr. vol.pst. og liter i stedet for 3,3 pst. økning av satsene
6) Med fritak av investeringsavgift
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til brev av 19.november
1998 fra Finansdepartementet til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe
vedrørende korrigerte opplysninger om provenyvirkningene av
forslaget fra disse medlemmer til endring av arveavgiften. På bakgrunn
av dette foreslår disse medlemmer en bevilgning
under kap. 5506 post 70 på kr 1160000000.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til brev av 20.november 1998 til Arbeiderpartiets stortingsgruppe
fra finansministeren vedrørende fordeling på kapittel
og post for CO2-avgift på sokkelen.
I samsvar med dette vil korrekt tabell med forslag til bevilgningsvedtak
være:
Kap. 5507 | | Skatt og avgift på utvinning
av petroleum | |
| 71 | Ordinær skatt
på formue og inntekt | 7 807 |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter
| 9 318 |
| 73 | Produksjonsavgift | 3 300 |
| 74 | Arealavgift m.v. | 300 |
Kap. 5508 | | | |
| 70 | Avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomheten | |
| | på kontinentalsokkelen
| 3 645 |
I tillegg vil kap. 5440 SDØE post 24
Driftsresultat øke med 89 mill. kroner. Nettovirkningen
av forslagene er i samsvar med tidligere forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Finansdepartementets brev til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe
av 17.november 1998 og oppdaterer de bokførte skatte- og
avgiftsinntektene i tråd med departementets anslag.
Nedenfor er det gitt en oversikt over de ulike
fraksjoners forslag til beløp under rammeområde
23.
Komiteen viser til at forslaget
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre med subsidiær
tilslutning fra Fremskrittspartiet og Høyre har tilslutning
fra et flertall i komiteen. Dette forslaget er derfor ført
opp under komiteens tilråding i avsnitt 11 nedenfor.
De øvrige fraksjoners forslag er ført
opp under forslag fra mindretall vedrørende rammeområde
23 i avsnitt 9 nedenfor eller i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99)
avsnitt 14.
Komiteen viser til
at i samsvar med forretningsordenens §19 femte ledd, jf.
Innst. S. nr. 243 (1996-97), skal bare de forslag som summerer seg
til den rammen for rammeområde 23 som er vedtatt ved behandlingen av
Budsjett-innst. S. I (1997-98) tas opp til votering ved behandlingen
av denne innstilling.
Inntekter rammeområde
23 (i hele tusen kroner)
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 | Ap | KrF,
Sp
og V | FrP | H | SV | TF |
5501 | | Skatter
på formue og
inntekt | | | | | | | |
| 70 | Toppskatt m.v. | 16 200 000 | 17 092 000 | 16 121 000 | 13 928 000 | 15 376 000 | 20 496 000 | 16 200 000 |
| 72 | Fellesskatt | 70 600 000 | 72 050 000 | 69 802 000 | 64 548 000 | 67 236 000 | 70 414 000 | 66 650 000 |
5506 | | Avgift
av arv og gaver | | | | | | | |
| 70 | Avgift | 1 150 000 | 1 160 000 | 1 150 000 | 850 000 | 1 150 000 | 1 160 000 | 1 150 000 |
5507 | | Skatt
og avgift på utvinning av petroleum | | | | | | | |
| 71 | Ordinær skatt
på formue og inntekt | 7 900 000 | 7 807 000 | 7 807 000 | 7 900 000 | 7 730 000 | 7 971 000 | 7 730 000 |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter
| 9 200 000 | 9 318 000 | 9 318 000 | 9 200 000 | 9 200 000 | 9 303 000 | 9 200 000 |
| 73 | Produksjonsavgift | 3 300 000 | 3 300 000 | 3 300 000 | 3 300 000 | 3 300 000 | 3 300 000 | 3 300 000 |
| 74 | Arealavgift m.v. | 300 000 | 300 000 | 300 000 | 300 000 | 300 000 | 300 000 | 300 000 |
5508 | | Avgift
på utslipp av CO2
i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | | | | | | | |
| 70 | Avgift | 4 000 000 | 3 645 000 | 3 645 000 | 3 630 000 | 3 630 000 | 4 592 000 | 4 000 000 |
5511 | | Tollinntekter | | | | | | | |
| 70 | Toll | 2 200 000 | 2 213 000 | 2 200 000 | 2 200 000 | 2 200 000 | 2 239 000 | 2 200 000 |
| 71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter
| 5 800 | 5 800 | 5 800 | 5 800 | 5 800 | 5 800 | 5 800 |
5521 | | Merverdiavgift
og avgift på investeringer m.v. | | | | | | | |
| 70 | Avgift | 115 200 000 | 115 248 000 | 115 200 000 | 115 200 000 | 115 198 000 | 115 200 000 | 115 200 000 |
5526 | | Avgift
på alkohol | | | | | | | |
| 71 | Produktavgift på brennevin,
vin m.m. | 4 805 000 | 4 805 000 | 4 739 000 | 4 610 000 | 4 648 000 | 4 725 000 | 4 648 000 |
| 72 | Produktavgift på øl
| 3 705 000 | 3 705 000 | 3 705 000 | 3 363 000 | 3 705 000 | 3 623 000 | 3 705 000 |
| 73 | Emballasjeavgift på brennevin,
vin m.m. | 76 000 | 76 000 | 76 000 | 74 000 | 76 000 | 76 000 | 76 000 |
| 74 | Emballasjeavgift på øl
| 16 000 | 16 000 | 16 000 | 16 000 | 16 000 | 16 000 | 16 000 |
| 75 | Grunnavgift på engangsemballasje
for drikkevarer | 200 000 | 200 000 | 200 000 | 194 000 | 200 000 | 200 000 | 200 000 |
5531 | | Avgift
på tobakkvarer | | | | | | | |
| 70 | Avgift | 7 815 000 | 7 285 000 | 7 285 000 | 6 608 000 | 7 285 000 | 7 285 000 | 7 285 000 |
5536 | | Avgift
på motorvogner m.m. | | | | | | | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
m.m. | 8 850 000 | 9 200 000 | 8 699 000 | 7 035 000 | 8 699 000 | 8 850 000 | 8 850 000 |
| 72 | Årsavgift | 4 600 000 | 4 600 000 | 4 570 000 | 4 130 000 | 4 570 000 | 3 670 000 | 4 600 000 |
| 73 | Vektårsavgift
| 231 000 | 231 000 | 231 000 | 224 000 | 231 000 | 231 000 | 231 000 |
| 75 | Omregistreringsavgift | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 456 000 | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 500 000 |
| 76 | Avgift på bensin
| 9 950 000 | 9 950 000 | 9 950 000 | 6 977 000 | 9 950 000 | 9 950 000 | 9 950 000 |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) | 4 425 000 | 4 425 000 | 4 425 000 | 3 068 000 | 4 425 000 | 4 425 000 | 4 425 000 |
5537 | | Avgifter
på båter m.v. | | | | | | | |
| 71 | Avgift på båtmotorer
| 118 000 | 118 000 | 118 000 | 116 000 | 118 000 | 118 000 | 118 000 |
5541 | | Avgift
på elektrisk kraft | | | | | | | |
| 70 | Forbruksavgift | 4 850 000 | 3 715 000 | 3 715 000 | 3 474 000 | 3 715 000 | 4 850 000 | 3 715 000 |
5542 | | Avgift
på mineralolje m.v. | | | | | | | |
| 70 | Avgift på mineralolje
| 450 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 560 000 | 0 |
| 71 | Avgift på smøreolje
| 73 000 | 73 000 | 73 000 | 71 000 | 73 000 | 73 000 | 73 000 |
5543 | | Miljøavgift
på mineralske produkter m.v. | | | | | | | |
| 70 | CO2-avgift
| 4 200 000 | 4 200 000 | 4 200 000 | 3 870 000 | 4 200 000 | 6 160 000 | 4 200 000 |
| 71 | Svovelavgift | 130 000 | 130 000 | 130 000 | 80 000 | 130 000 | 130 000 | 130 000 |
5545 | | Miljøavgifter
i landbruket | | | | | | | |
| 70 | Miljøavgift, kunstgjødsel
| 165 175 | 165 175 | 165 175 | 165 175 | 14 675 | 200 175 | 165 175 |
| 71 | Miljøavgift,
plantevernmidler | 45 000 | 45 000 | 45 000 | 45 000 | 45 000 | 50 000 | 45 000 |
5546 | | Avgift
på sluttbehandling av avfall | | | | | | | |
| 70 | Avgift på sluttbehandling av
avfall | 600 000 | 600 000 | 600 000 | 0 | 600 000 | 600 000 | 600 000 |
5555 | | Sjokolade-
og sukkervareavgift | | | | | | | |
| 70 | Avgift | 871 000 | 871 000 | 871 000 | 849 000 | 849 000 | 871 000 | 871 000 |
5556 | | Avgift
på kullsyreholdige alkoholfrie drikkevarer m.m. | | | | | | | |
| 70 | Produktavgift | 935 000 | 935 000 | 935 000 | 910 000 | 935 000 | 935 000 | 935 000 |
| 71 | Emballasjeavgift | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
5557 | | Avgift
på sukker | | | | | | | |
| 70 | Avgift | 220 000 | 220 000 | 220 000 | 214 000 | 214 000 | 220 000 | 220 000 |
5558 | | Avgift
på kullsyrefrie alkoholfrie drikkevarer m.m. | | | | | | | |
| 70 | Produktavgift | 33 000 | 33 000 | 33 000 | 32 000 | 33 000 | 33 000 | 33 000 |
| 71 | Emballasjeavgift | 42 000 | 42 000 | 42 000 | 41 000 | 42 000 | 42 000 | 42 000 |
5565 | | Dokumentavgift | | | | | | | |
| 70 | Avgift | 2 500 000 | 2 450 000 | 2 500 000 | 2 640 000 | 2 650 000 | 2 500 000 | 2 500 000 |
5580 | | Avgift
på flyging av passasjerer | | | | | | | |
| 72 | Avgift | 940 000 | 710 000 | 940 000 | 0 | 820 000 | 940 000 | 940 000 |
5581 | | Avgift
på utstyr for opptak og/eller gjengivelse av lyd
eller bilder m.v. | | | | | | | |
| 70 | Avgift på kassetter
| 45 000 | 4 000 | 45 000 | 44 000 | 44 000 | 45 000 | 45 000 |
| 72 | Avgift på radio-
og fjernsynsmateriell m.v. | 311 000 | 352 000 | 311 000 | 311 000 | 311 000 | 26 000 | 311 000 |
5583 | | Særskilte
avgifter m.v. i telesektoren | | | | | | | |
| 70 | Inntekter fra frekvenser
| 45 000 | 45 000 | 45 000 | 44 000 | 45 000 | 45 000 | 45 000 |
5700 | | Folketrygdens
inntekter | | | | | | | |
| 71 | Trygdeavgift | 47 500 000 | 47 680 000 | 47 500 000 | 47 410 000 | 47 450 000 | 47 622 000 | 47 410 000 |
| 72 | Arbeidsgiveravgift
| 65 100 000 | 64 210 000 | 65 030 000 | 64 040 000 | 65 100 000 | 62 980 000 | 65 030 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| | Sum
inntekter rammeområde 23 | 405
413 975 | 404
741 975 | 401
774 975 | 383
184 975 | 398
031 475 | 408
543 975 | 398
861 975 |
| | Sum netto
ramme-område 23 | -405
413 975 | -404
741 975 | -401
774 975 | -383
184 975 | -398
031 475 | -408
543 975 | -398
861 975 |