Tabell 7.1.
Tabellen viser de inntekts-
og utgiftskapitlene på statsbudsjettet som motsvarer bevilgningen
under kap. 2800 Statens petroleumsfond post 50 overføring
til fondet
(Tall
i tusen kroner) |
| Kap. | Formål | St.
prp. nr. 1 (1999-2000) | Vedtatt
budsjett og tilrådning i denne innstillingen |
| 5440 | Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440) | 68 200 000 | 68 200 000 |
+ | 5507 | Skatt og avgift på utvinning
av petroleum | 31 900 000 | 31 900 000 |
+ | 5508 | Avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | 3 200 000 | 3 200 000 |
+ | 5685 | Aksjer i Den norske stats
oljeselskap a.s | 2 250 000 | 2 250 000 |
- | 2440 | Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440) | 20 320 000 | 20 320 000 |
- | 2442 | Disponering
av innretninger på kontinentalsokkelen | 110 000 | 110 000 |
= | 2800 | Statens
petroleumsfond | 85 120
000 | 85 120
000 |
Komiteen viser til
de respektive fraksjonenes merknader i Budsjett-innst. S. I (1999-2000),
Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000) og Budsjett-innst. S. nr. 9 (1999-2000)
og tar til etterretning at det bevilges kr 85 120 000 000 på kap.
2800 post 50 for 2000. Dette er det samme som Regjeringens forslag
i St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjettopplegg i Budsjett-innst.
S. I (1999-2000), der det foreslås en omlegging fra oljeøkonomi til
kunnskapsøkonomi. Et høyt investeringsnivå i
oljesektoren har gitt mindre rom for investeringer i andre sektorer
og gitt en dårligere økonomisk kontroll med investeringene.
Investeringsnivået neste år ser ut til å bli
redusert til 1990-nivå. Innenfor denne reduksjonen vil
det være rom for å redusere statens andel av investeringene. Dette
medlem legger i sitt forslag opp til å redusere
SDØE-investeringene med 400 mill. kroner og lete- og feltutviklingsutgifter
med 600 mill. kroner. Dette medlem støtter
Regjeringens forslag om lettelser i produksjonsavgiften, men går
imot lettelser i CO2-avgiften. På den
annen side foreslår Sosialistisk Venstreparti økt
aktivitet i andre samfunnssektorer blant annet i form av økte
investeringer i utdanning, alternativ energi, boligbygging og lavere
arbeidsgiveravgift. I forhold til Regjeringens forslag gir dette
en økt brutto overføring til Statens Petroleumsfond
med 170 mill. kroner, og en økt brutto overføring
fra Statens Petroleumsfond på 2 338 mill. kroner, dvs.
en økt netto overføring fra fondet til budsjettet
på 2 168 mill. kroner.
Tabell 7.2
Beregning av bevilgning
under kap. 5800 Statens petroleumsfond post 50 overføring
fra fondet.
(Tall
i tusen kroner) |
| St.
prp. nr. 1 (1999-2000) | Vedtatt
budsjett og tilrådning i denne innstillingen |
| Kap. 2800 Statens petroleumsfond | 85 120 000 | 85 120 000 |
- | Statsbudsjettet
overskudd før lånetransaksjoner og overføring
til/fra
statens petroleumsfond | 71 838 000 | 71 838 000 |
= | Kap.
5800 Statens petroleumsfond | 13 282
000 | 13 282
000 |
Komiteen viser til
bevilgningsforslaget for kap. 2800 post 50 ovenfor og viser videre
til at ved Stortingets vedtak 26. november 1999 ble det fattet rammevedtak
for 24 rammeområder, jf. Budsjett-innst. S. I (1999-2000).
Summen av de vedtatte rammesummene innebar at statsbudsjettets overskudd
før lånetransaksjoner og overføring til/fra
Statens petroleumsfond ble satt til kr 71 838 000 000. Sammenholdt
med bevilgningsforslaget under kap. 2800 gir dette et underskudd på statsbudsjettet
før lånetransaksjoner og overføring fra
Statens petroleumsfond på kr 13 282 000 000. Kap. 5800
post 50 overføring fra fondet foreslås følgelig bevilget
med kr 13 282 000 000 slik at statsbudsjettet før lånetransaksjoner
gjøres opp i balanse. Bevilgningsforslaget tilsvarer Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sin merknad under 7.1.