7.1 Kap. 2800 Statens petroleumsfond

Tabell 7.1.

Tabellen viser de inntekts- og utgiftskapitlene på statsbudsjettet som motsvarer bevilgningen under kap. 2800 Statens petroleumsfond post 50 overføring til fondet

(Tall i tusen kroner)

Kap.

Formål

St. prp. nr. 1 (1999-2000)

Vedtatt budsjett og tilrådning i denne innstillingen

5440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440)

68 200 000

68 200 000

+

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

31 900 000

31 900 000

+

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

3 200 000

3 200 000

+

5685

Aksjer i Den norske stats oljeselskap a.s

2 250 000

2 250 000

-

2440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440)

20 320 000

20 320 000

-

2442

Disponering av innretninger på kontinentalsokkelen

110 000

110 000

=

2800

Statens petroleumsfond

85 120 000

85 120 000

Komiteen viser til de respektive fraksjonenes merknader i Budsjett-innst. S. I (1999-2000), Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000) og Budsjett-innst. S. nr. 9 (1999-2000) og tar til etterretning at det bevilges kr 85 120 000 000 på kap. 2800 post 50 for 2000. Dette er det samme som Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (1999-2000).

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjettopplegg i Budsjett-innst. S. I (1999-2000), der det foreslås en omlegging fra oljeøkonomi til kunnskapsøkonomi. Et høyt investeringsnivå i oljesektoren har gitt mindre rom for investeringer i andre sektorer og gitt en dårligere økonomisk kontroll med investeringene. Investeringsnivået neste år ser ut til å bli redusert til 1990-nivå. Innenfor denne reduksjonen vil det være rom for å redusere statens andel av investeringene. Dette medlem legger i sitt forslag opp til å redusere SDØE-investeringene med 400 mill. kroner og lete- og feltutviklingsutgifter med 600 mill. kroner. Dette medlem støtter Regjeringens forslag om lettelser i produksjonsavgiften, men går imot lettelser i CO2-avgiften. På den annen side foreslår Sosialistisk Venstreparti økt aktivitet i andre samfunnssektorer blant annet i form av økte investeringer i utdanning, alternativ energi, boligbygging og lavere arbeidsgiveravgift. I forhold til Regjeringens forslag gir dette en økt brutto overføring til Statens Petroleumsfond med 170 mill. kroner, og en økt brutto overføring fra Statens Petroleumsfond på 2 338 mill. kroner, dvs. en økt netto overføring fra fondet til budsjettet på 2 168 mill. kroner.

7.2 Kap. 5800 Statens petroleumsfond

Tabell 7.2

Beregning av bevilgning under kap. 5800 Statens petroleumsfond post 50 overføring fra fondet.

(Tall i tusen kroner)

St. prp. nr. 1 (1999-2000)

Vedtatt budsjett og tilrådning i denne innstillingen

Kap. 2800 Statens petroleumsfond

85 120 000

85 120 000

-

Statsbudsjettet overskudd før lånetransaksjoner og overføring til/fra statens petroleumsfond

71 838 000

71 838 000

=

Kap. 5800 Statens petroleumsfond

13 282 000

13 282 000

Komiteen viser til bevilgningsforslaget for kap. 2800 post 50 ovenfor og viser videre til at ved Stortingets vedtak 26. november 1999 ble det fattet rammevedtak for 24 rammeområder, jf. Budsjett-innst. S. I (1999-2000). Summen av de vedtatte rammesummene innebar at statsbudsjettets overskudd før lånetransaksjoner og overføring til/fra Statens petroleumsfond ble satt til kr 71 838 000 000. Sammenholdt med bevilgningsforslaget under kap. 2800 gir dette et underskudd på statsbudsjettet før lånetransaksjoner og overføring fra Statens petroleumsfond på kr 13 282 000 000. Kap. 5800 post 50 overføring fra fondet foreslås følgelig bevilget med kr 13 282 000 000 slik at statsbudsjettet før lånetransaksjoner gjøres opp i balanse. Bevilgningsforslaget tilsvarer Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (1999-2000).

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sin merknad under 7.1.