Saka er fremma i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2
(2002-2003), jf. kap. 3.1.
Fylkesdelplan for areal og transport i Ryfylke
2002-2011 ble vedtatt av Rogaland fylkesting i juni 2001 og godkjent
av Miljøverndepartementet i mars 2002. I forbindelse med
behandlingen av fylkesdelplanen ble det lagt fram et forslag til
utbygging av vegnettet i Ryfylke, inkl. forslag til finansieringsopplegg.
Den såkalte Ryfylkepakken omfatter seks delprosjekter som
kan realiseres uavhengig av hverandre.
De samlede investeringene er foreløpig
anslått til i størrelsesorden 3,5 mrd. kroner,
og er forutsatt finansiert med om lag 70 pst. bompenger, 20 pst.
statlige midler og 10 pst. fylkeskommunale og kommunale midler. Av
de foreslåtte prosjektene er det bare Ryfylkeforbindelsen
som har potensial for 100 pst. bompengefinansiering. Bompenger inngår
imidlertid i finansieringsopplegget for de øvrige prosjektene/pakkene.
I finansieringsopplegget er det forutsatt om
lag 450 mill. kroner mer i statlige midler enn det som er lagt til grunn
i handlingsprogrammet for perioden 2002-2011, inkl. alternativ bruk
av ferjetilskudd til fastlandsforbindelsen til Finnøy.
Kommunene i regionen støtter i hovedsak
utbyggings- og finansieringsopplegget. Det er noe uenighet om finansieringen
av fastlandsforbindelsen til Finnøy. Dersom det ikke blir åpnet
for bruk av innsparte ferjetilskudd eller annen statlig finansiering,
er det lansert å forlenge bompengeinnkrevingen i Rennfastprosjektet. Rennesøy
kommune har gått imot en slik løsning.
Det er søkt om tillatelse til å kreve
inn forhåndsbompenger i tre ferjesamband i Rogaland for å finansiere planlegging
av to av delprosjektene i Ryfylkepakken:
– Rv 13
Ryfylkeforbindelsen, diverse utbedringer på rv 13 og fylkesvegprosjektet
tunnel Espedal-Frafjord. Kostnadene er foreløpig anslått
til om lag 2 mrd. kroner.
– Rv 519 fastlandsforbindelse
til Finnøy. Kostnadene er foreløpig anslått
til 450-500 mill. kroner.
Det er foretatt svært foreløpige
beregninger av den samfunnsøkonomiske lønnsomheten
for Ryfylkeforbindelsen og fastlandsforbindelsen til Finnøy.
Disse beregningene viser at prosjektene er lønnsomme.
Planleggingsutgiftene er beregnet til om lag
24 mill. kroner, fordelt med 16 mill. kroner på Ryfylkeforbindelsen,
7 mill. kroner på fastlandsforbindelsen til Finnøy
og 1 mill. kroner på de øvrige prosjektene totalt.
Det legges opp til et bompengepåslag
på 3 takstsoner i ferjesambandene Stavanger-Tau og Lauvvik-Oanes og
7 takstsoner i Søndre Finnøysamband. Dette er
ventet å gi årlige bompengeinntekter på om
lag 12 mill. kroner. Følgelig vil forutsatte utgifter være
dekt etter 2-21/2 års innkreving.
Dersom Ryfylkepakken ikke gjennomføres,
er det forutsatt at et eventuelt overskudd fra forhåndsinnkrevingen
skal benyttes til utbedringer på rv 13 og rv 519 på Finnøy,
eventuelt til ny ferjeterminal på Judaberg.
Samferdselsdepartementet legger vekt på at
det er stor lokal vilje til å finansiere den videre planleggingen av
ovennevnte prosjekter med forhåndsbompenger. Departementet
tilrår derfor at det gis tillatelse til å kreve
inn forhåndsbompenger som forutsatt i søknaden.
Det forutsettes at bompengeselskapene kan ta opp lån for å sikre
at planleggingen gjennomføres på en rasjonell
måte.
Samferdselsdepartementet understreker at det
ikke legges opp til at Stortinget skal ta stilling til hele Ryfylkepakken
nå. Departementet vil komme tilbake til Stortinget etter
hvert som det foreligger akseptable finansieringsopplegg og tilfredsstillende
plangrunnlag for de enkelte delprosjektene.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn,
Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, frå Høgre,
Anne Berit Andersen, Brit I. H. Andreassen, Sverre J. Hoddevik og
leiaren Petter Løvik, frå Kristeleg Folkeparti,
Odd Holten og Jan Sahl, og frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad, ser
positivt på at fylkesdelplanen for areal og transport i
Ryfylke 2002-2011 er vedteken av Rogaland fylkesting, og at planen
seinare er godkjent av Miljøverndepartementet. Det framlagte
forslaget til utbygging av vegnettet i Ryfylke, Ryfylkepakka, gjev
etter fleirtalet si vurdering eit godt utgangspunkt
for å løysa dei vanskelege trafikktilhøva
i regionen. Ryfylkepakka omfattar 6 delprosjekt som kan realiserast uavhengig
av kvarandre.
Fleirtalet stør dei
lokalpolitiske prioriteringane, men legg til grunn at dei einskilde
prosjekta må handsamast etter kvart som det ligg føre
tilfredsstillande planar og finansieringsopplegg. Investeringane
må handsamast i samband med rullering av Nasjonal transportplan
og dei årlege budsjettproposisjonane.
Fleirtalet legg til grunn at
Regjeringa snart kjem attende til Stortinget med eit framlegg til
system for utrekning av innsparing både av drifts- og kapitalkostnader
ved ferjeavløysingsprosjekt, og at dette vil verte lagt til
grunn for ferjeavløysingsprosjekta i Ryfylke-pakka.
På den bakgrunnen går fleirtalet inn
for at det vert gitt løyve til å krevja inn førehandsbompengar
som føresett i søknaden, og at bompengeselskapet
kan ta opp lån for å sikra at planlegginga vert
gjennomført på ein rasjonell måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, viser til at bygging
og drift/vedlikehold av veier er et offentlig ansvar. Med
de betydelige inntekter staten har av de generelle avgiftene på biler
og bilbruk bør det offentlige også ha det økonomiske ansvaret
for veiene.
Disse medlemmer vil derfor gjennomføre Ryfylkepakken
med bevilgninger over statsbudsjettet, uten bompenger.
Disse medlemmer foreslår:
"Programmet for utbygging av veier,
tunneler og broer i Ryfylkepakkens delprogrammer 1-6 gjennomføres
uten bompenger, ved ordinære statlige bevilgninger over
statsbudsjettet."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, viser til
forslaget om at bompengeselskapene skal få tillatelse til å kreve
inn bompenger for å finansiere planleggingen av Ryfylkepakken.
Ryfylke er en region med stort behov for bedre
kommunikasjoner, og flere av prosjektene i Ryfylkepakken vil kunne
ha gevinster i form av reduserte utgifter i dagens transportsystem.
Fylkesvegprosjektet tunnel Espedal-Frafjord, utbedringer av rv 13
og fastlandsforbindelsen til Finnøy er blant disse.
Disse medlemmer er derimot kritisk
til den samfunnsøkonomiske gevinsten av Ryfast.
Disse medlemmer vil understreke
at det ikke skal tas stilling til hele Ryfylkepakken nå,
men at Stortinget i forbindelse med revideringen av Nasjonal transportplan,
og når det foreligger et bedre plangrunnlag for det enkelte
prosjekt, må komme tilbake til Ryfylkepakken.
Forslag frå Framstegspartiet:
Programmet for utbygging av veier, tunneler og broer i Ryfylkepakkens delprogrammer 1-6 gjennomføres uten bompenger, ved ordinære statlige bevilgninger over statsbudsjettet.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til kap. 3.1 i proposisjonen og rår
Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at:
1. Bompengeselskapene
får tillatelse til å kreve inn bompenger til å finansiere
planlegging av rv 13 Ryfylkeforbindelsen, fylkesvegprosjektet tunnel Espedal-Frafjord,
samt diverse utbedringer av rv 13 og planlegging av rv 519 Fastlandsforbindelsen til
Finnøy. Vilkårene går fram av St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 2 (2002-2003) og Budsjett-innst. S. nr. 13 Tillegg
nr. 2 (2002-2003).
2. Samferdselsdepartementet får
fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapene
og fastsette nærmere regler for innkrevingen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 5. desember 2003
Petter Løvik
leiar |
Oddbjørg Ausdal Starrfelt
ordførar |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |