12. Avgiftssystemet og avgiftsinnkrevingen

12.1 Sammendrag

       Det gis i proposisjonen en oversikt over avgiftssystemet og avgiftsinnkrevingen. Alkoholavgiftene innkreves i dag gjennom Vinmonopolet når det gjelder brennevin, vin og sterkøl til forbruker. Opphevelsen av Vinmonopolets eneretter vil medføre vesentlige endringer for avgiftsinnkrevingen. I en skisse til nytt avgiftssystem framholder departementet at avgiftsoppkrevingen og kontrollen knyttet til dette bør legges til tollvesenet, i samsvar med det som gjelder for øvrige særavgifter. Det legges opp til at avgiftsplikten oppstår så tidlig som mulig i omsetningskjeden.

       Ifølge lovforslaget i proposisjonen vil det fortsatt bli tillatt at private tar med seg alkohol som reisegods, og det foreslås heller ingen endringer i reglene om avgiftsfrie kvoter eller vilkårene for å kunne ta med seg dette til Norge. Det vil bli vurdert nærmere hvor stor kvote reisende kan ta med seg av alkohol til Norge utover den avgiftsfrie kvoten mot at det betales avgift til tollvesenet i forbindelse med grensepassering.

       De endringer i omsetningssystemet for alkohol som er foreslått i proposisjonen, nødvendiggjør ingen endringer i alkoholavgiftene. Avgiftssatsene og avgiftsstrukturen foreslås således ikke endret.

12.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at endringene som foreslås i alkoholloven og delingen av A/S Vinmonopolet nødvendiggjør nye bestemmelser for avgiftsoppkrevingen.

       Flertallet slutter seg til at avgiftsoppkrevingen og kontrollen knyttet til dette legges til tollvesenet, i samsvar med det som gjelder for de øvrige særavgiftene.

       Flertallet er enig i at avgiftsplikten inntrer så tidlig som mulig i omsetningskjeden, og som hovedregel ved innførsel eller tilvirkning her i landet. Ved registrering som avgiftsinnbetaler hos tollvesenet oppstår avgiftsplikten først ved uttak/levering fra disse lagrene, men da med krav om sikkerhetsstillelse for nærmere fastsatt avgiftsbeløp.

       Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til sin merknad under kap. 1 der dette medlem går imot å oppheve import-, eksport- og engrosmonopolet. Dersom disse monopolordningene likevel skulle bli opphevet, slutter dette medlem seg subsidiært til de merknader flertallet har lagt til grunn vedrørende avgiftsinnkreving og avgiftssystem.