7. Merknader til de enkelte bestemmelser i lovforslaget

Til § 1-2 Ressursforvaltningen

       Komiteen viser til at i gjeldende lov § 3 er det presisert at petroleumsforekomstene skal forvaltes slik at blant annet hensynet til distriktspolitiske interesser blir ivaretatt. Selv om dette også er intensjonen fra departementets side, mener komiteen at en slik presisering er formålstjenlig også i den nye loven og vil fremme følgende forslag:

« § 1-2 andre ledd siste punktum skal lyde:

       Herunder skal ressursforvaltningen gi landet inntekter og bidra til å sikre velferd, sysselsetting og et bedre miljø og å styrke norsk næringsliv og industriell utvikling samtidig som det tas nødvendige hensyn til distriktspolitiske interesser og annen virksomhet. »

Til § 3-9 Varigheten av en utvinningstillatelse m.v.

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sine merknader under « Avslutningen av petroleumsproduksjonen » foran, og foreslår:

« § 3-9 andre ledd siste punktum skal lyde:

       Forlengelsesperioden skal være fastsatt i den enkelte utvinningstillatelse og skal som hovedregel være inntil 30 år, men med rett til ytterligere forlengelse så lenge ressursgrunnlaget i utvinningstillatelsen gir grunnlag for videre utvinning. »

Til § 4-2 Plan for utbygging og drift av petroleumsforekomster

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive merknader under « Utbyggings- og driftsfasen » der en går mot å gi departementet adgang til å gi samtykke til at vesentlige kontraktforpliktelser inngås og byggearbeid påbegynnes før plan for utbygging og drift er godkjent og fremmer følgende forslag:

« § 4-2 femte ledd skal lyde:

       Vesentlige kontraktsmessige forpliktelser må ikke inngås eller byggearbeid påbegynnes før plan for utbygging og drift er godkjent. »

Til § 4-4 Fastsettelse av produksjonsforløp

       Komiteen viser til at gjeldende petroleumslov § 20 sjette ledd har et generelt forbud mot å brenne petroleum i produksjonsfasen. Komiteen meiner at forslaget til ny lov § 4-4 andre ledd kan oppfattes som ei svekking av dette generelle forbudet. Komiteen meiner at den teknologiske utviklinga har kommet så langt at det ikke lenger er grunnlag for generelt unntak for igangkjøring av anlegg. Komiteen vil mot denne bakgrunn fremme forslag om et nytt andre ledd:

« § 4-4 nytt andre ledd skal lyde:

       Brenning av petroleum utover det som er nødvendig av sikkerhetsmessige grunner for normal drift er ikke tillatt med mindre departementet godkjenner dette. »

De foreslåtte andre, tredje , fjerde og femte ledd blir etter dette tredje, fjerde, femte og sjette ledd.

       Komiteen foreslår videre:

« § 4-4 tredje ledd første punktum skal lyde:

       Etter søknad fra rettighetshaver fastsetter departementet for bestemte perioder det kvantum som til enhver tid kan produseres, injiseres eller kaldventileres. »

Til § 5-3 Vedtak om disponering

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader under « Avslutning av petroleumsvirksomheten » og fremmer følgende forslag til endringer i første ledd:

« § 5-3 første ledd skal lyde:

       Departementet skal fatte vedtak om disponering og fastsette en frist for gjennomføring av vedtaket. Ved valg av disponeringsløsning ved avsluttet petroleumsproduksjon skal arealet så vidt mulig tilbakeføres til tilstanden før innretningen ble plassert der så sant ikke andre hensyn gjør annen disponering tilrådelig. I vurderingen som ligger til grunn for vedtaket skal en vektlegge hensynet til miljøet og andre brukere av havet og videre blant annet sikkerhetsmessige, tekniske og økonomiske forhold. Departementet kan fastsette nærmere vilkår i forbindelse med vedtaket. »

Til § 5-4 Ansvar

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og medlemmer Hillgaar, viser til sine respektive merknader under « Avslutning av petroleumsvirksomheten » og fremmer følgende forslag til nytt fjerde ledd:

« § 5-4 nytt fjerde ledd skal lyde:

       Ved vedtak om etterlatelse kan det avtales mellom rettighetshaverne og eierne på den ene side og staten på den andre side at framtidig vedlikehold og ansvar skal overtas av staten mot en avtalefestet økonomisk kompensasjon. »

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sine merknader under « Avslutningen av petroleumsproduksjonen » foran, og foreslår:

« § 5-4 andre ledd skal lyde:

       Dersom vedtaket går ut på etterlatelse, overtar staten ansvaret for den etterlatte innretningen etter at disponeringsvedtaket er effektuert. Dersom det er åpenbart at den etterlatte innretning vil kreve fremtidige inspeksjoner eller andre former for tilsyn eller utbedringer, skal selskapenes andel av de økonomiske forpliktelser knyttet til slike kostnader tas med som et engangsoppgjør ved disponeringsbeslutning og etterfølgende kostnadsfordeling mellom staten og rettighetshaver. »

Til § 5-6 Statlig overtagelse

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sine merknader under « Avslutningen av petroleumsproduksjonen » foran, og foreslår:

« § 5-6 første ledd skal lyde:

       Staten har rett til å overta rettighetshavers faste innretning når tillatelsen oppgis eller tilbakekalles, eller når bruken av slike innretninger opphører endelig. »

« § 5-6 andre ledd skal lyde:

       Dersom vanlige erstatningsrettslige prinsipper tilsier et økonomisk oppgjør når staten utløser sin rett til overtagelse av innretning, skal vederlag betales etter avtale mellom staten og tidligere eier eller etter en rettslig skjønnsavgjørelse dersom partene ikke oppnår enighet om vederlagets størrelse gjennom en avtale. »

« § 5-6 fjerde ledd skal lyde:

       Dersom staten har meddelt at den vil benytte sin rett til å overta faste innretninger, får overtagelsen virkning 6 måneder etter at tillatelsen er bortfalt eller bruken av innretningen er endelig opphørt, med mindre annet avtales eller departementet bestemmer noe annet. »