Gjeldende lov om offentlige anskaffelser gjelder statlige, kommunale
og fylkeskommunale organer, samt organer som er gitt særlige
rettigheter til å drive visse virksomheter, herunder oppdragsgivere
innen vann- og energiforsyning, telekommunikasjon og transport.
I tillegg gjelder loven andre rettssubjekter som ikke driver kommersiell
eller industriell virksomhet, når disse er kontrollert
av det offentlige, dvs. såkalte offentligrettslige organer.
Departementet slutter seg til utvalgets anbefaling om å ha én
felles definisjon for statlige anskaffere som er omfattet av regelverket,
uavhengig om deres anskaffelser skal ut på internasjonal
konkurranse eller ikke.
Før EØS-avtalen ble gjennomført i
norsk rett, sto kommunal sektor fritt med hensyn til om man skulle ha
et regelverk og med hensyn til regelverkets innhold.
De detaljerte prosedyrereglene i EØS-avtalen kommer
for kommunale oppdragsgivere imidlertid bare til anvendelse ved
anskaffelser over de såkalte terskelverdiene som er 1,6
mill. kroner for vare- og tjenesteanskaffelser og 40 mill. kroner
for bygg- og anleggskontraheringer.
Høringsinstansenes uttalelser viser at de aller fleste
går inn for at statlig og kommunal sektor bør
følge samme anskaffelsesregelverk.
Regelverkets anvendelsesområde reiser spørsmål om
loven skal gi hjemmel for å pålegge kommunene å følge
regelverket under terskelverdiene, dvs. utover det som følger
av Norges internasjonale forpliktelser.
Departementet ser at det er argumenter som kan tale for å gi
hjemmel for å regulere kommunale anskaffelser under terskelverdiene,
men finner blant annet på bakgrunn av kommunenes manglende
deltagelse i lovgivningsprosessen, ikke å kunne foreslå å gi
en slik forskriftshjemmel. Departementet vil imidlertid under forskriftsarbeidet
igangsette et arbeid med de berørte parter for å vurdere
konsekvensene av å inkludere kommunesektoren i sin helhet
i regelverket. Det foreslås videre at utvalgets forslag
til lov gjøres gjeldende for kommunene slik at det blir
helt klart at også kommunene må følge
de grunnleggende kravene ved sine anskaffelser.
Det foreslås at oppdragsgivere innen vann- og energiforsyning,
transport og telekommunikasjon fortsatt skal være omfattet
av loven.
Det foreslås også at den tilhørende
forskrift blir omfattet av den nye loven.
Komiteen har merka seg at gjeldande
lov omfattar statlege, kommunale og fylkeskommunale innkjøp
samt organ som er gitt særskilde rettar av det offentlege.
Komiteen sluttar seg til at ein skal ha ein felles definisjon
for statlege innkjøparar uavhengig av om innkjøpa
skal ut på internasjonal konkurranse eller ikkje. Komiteen har
merka seg at kommunal sektor er omfatta av EØS-avtalen
når det gjeld innkjøp over terskelverdien, og
ser, som fleire av høyringsinstansane, føremoner
med å få eit likt regelverk for statleg og kommunal
sektor over og under terskelverdiane.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemane frå Framstegspartiet og Høgre, er likevel
samd med Regjeringa i at ein vanskeleg kan konkludera med å inkludera
kommunesektoren under terskelverdiane nå, og støttar
at det vert sett i gang eit samarbeid med kommunesektoren for å vurdera
konsekvensane av å inkludera kommunesektoren i sin heilskap
i regelverket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er viktig og nødvendig å harmonisere
forskrifter for offentlige anskaffelser, anskaffelser som totalt
utgjør knapt 200 mrd. kroner på årsbasis,
hvorav kommunesektoren utgjør nær halvparten.
Derfor er det også av hensyn til leverandører
og innkjøpsbetingelser nødvendig med en snarlig
løsning som også omfatter et ensartet system og
forskrifter for kommunale anskaffelser.
Disse medlemmer mener at et felles regelverk for
oppdragsgivere, både statlige og kommunale, også vil
forenkle strukturen i regelverket. I denne forbindelse viser disse
medlemmer til Kommunenes Normalinstruks, som ble utarbeidet
på samme grunnlag som forslaget i NOU 1997:21, som lovproposisjonen
bygger på.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen snarest å legge
til rette for at kommunal sektor blir omfattet av lov om offentlige
anskaffelser.»