Vedlegg: Brev fra Kulturdepartementet til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 23. november 1999

Ot.prp. nr. 63 (1998-99) om kringkasting - sponsing

Vi viser til komiteens brev av 23. november 1999, der det stilles følgende spørsmål:

«Hvilke inntektsmessige konsekvenser vil det ha for TV2 og øvrige kommersielle aktører dersom det nå gjennomføres et sponsorreglement som innebærer at det bare er tillatt å vise stillbilder?»

Svar:

TV2s inntekter fra sponsing vil i 1999 trolig utgjøre mellom 55 og 60 mill. kroner. Ifølge selskapet selv er det sannsynlig at en endring av reglene for sponsoreksponering til kun å gjelde stillbilder, vil føre til at inntektene blir redusert tilsvarende. Det vil videre - fortsatt i følge selskapet selv - være svært vanskelig å kompensere inntektsbortfallet gjennom økte reklameinntekter.

TVNorge opplyser at selskapets inntekter fra sponsing i 1999 vil ligge mellom 12 og 15 mill. kroner.

Det har ikke vært mulig å fremskaffe opplysninger fra de øvrige aktører på det norske kommersielle fjernsynsmarkedet.

Departementet har ikke grunnlag for å gi noen vurdering av om TV2s vurderinger av inntektsbortfall er realistiske eller ikke.