Vi viser til komiteens brev av 23. november 1999, der det stilles
følgende spørsmål:
«Hvilke inntektsmessige konsekvenser vil det ha for
TV2 og øvrige kommersielle aktører dersom det nå gjennomføres
et sponsorreglement som innebærer at det bare er tillatt å vise
stillbilder?»
TV2s inntekter fra sponsing vil i 1999 trolig utgjøre
mellom 55 og 60 mill. kroner. Ifølge selskapet selv er
det sannsynlig at en endring av reglene for sponsoreksponering til
kun å gjelde stillbilder, vil føre til at inntektene
blir redusert tilsvarende. Det vil videre - fortsatt i følge
selskapet selv - være svært vanskelig å kompensere
inntektsbortfallet gjennom økte reklameinntekter.
TVNorge opplyser at selskapets inntekter fra sponsing i 1999
vil ligge mellom 12 og 15 mill. kroner.
Det har ikke vært mulig å fremskaffe opplysninger
fra de øvrige aktører på det norske kommersielle
fjernsynsmarkedet.
Departementet har ikke grunnlag for å gi noen vurdering
av om TV2s vurderinger av inntektsbortfall er realistiske eller
ikke.