I norsk rett er det et alminnelig forbud mot spill og lotterier,
men lotteriloven åpner for, og regulerer private lotterier.
Inntektene fra private lotterier skal tilfalle samfunnsnyttige og
humanitære formål. Tilsyns-, kontroll-
og forvaltningsoppgaver i forbindelse med de private lotterier har
frem til i dag vært delt mellom politiet og Justisdepartementet.
I proposisjonen foreslås bl.a. en formålsbestemmelse
om at lotteriloven skal bidra til en forsvarlig fordeling av inntektsmulighetene
fra spill og lotterier, og sikre at størst mulig andel
av omsetningen tilfaller et samfunnsnyttig eller humanitært
formål.
Det foreslås videre opprettet et direktorat, Statens Lotteritilsyn
(SLOTT), som skal forestå den praktiske forvaltningen av
og kontroll med de private lotterier og de statlig kontrollerte
spill. Statskontrollen ved Norsk Tipping AS opprettholdes som en
egen avdeling av Lotteritilsynet på Hamar. Det opprettes
videre en uavhengig klagenemnd - Lotterinemnda. Lotteritilsynet
og Lotterinemnda skal i sin helhet finansieres ved gebyrer som pålegges
driftsleddet i spill- og lotterimarkedet.
Tilsynet skal godkjenne de organisasjoner og foreninger som skal
operere i lotterimarkedet, og aktører på driftssiden
i lotterimarkedet pålegges et krav om autorisasjon. Det
opprettes et sentralt register over alle organisasjoner og foreninger
som er kjent lotteriverdige, og alle autoriserte entreprenører
og lokalinnehavere (Lotteriregisteret). Det foreslås
også opprettet et sentralt register over alle automater
i markedet (Automatregisteret). For øvrig innebærer
forslaget at organisasjoner, foreninger, entreprenører
og lokalinnehavere pålegges regnskapsplikt.
I proposisjonen foreslås også enkelte andre
endringer i lotteriloven, bl.a.:
Lovens definisjon av lotteri presiseres
til også å omfatte konkurranser når lovens
vilkår foreligger.
Enhver form for lotterivirksomhet rettet fra utlandet mot
det norske markedet skal kreve tillatelse i Norge. Som hovedregel
må søker ha en lokal organisasjon eller et forretningskontor
i Norge.
Tillatelse til lotteri som skal avholdes via elektroniske
signaler (herunder internett) kan bare gis etter forskrift gitt
av departementet.
Det foreslås å fastsette en aldersgrense
på 18 år for spill på gevinstautomater.
Forbudet mot å anvende alkoholholdige drikker som
gevinst i private sammenhenger, foreslås opphevet.
Forbudet mot pyramidespill presiseres til også å omfatte
pyramidesalg.
Strafferammen for overtredelse av lotteriloven foreslås
hevet fra tre måneder til ett års fengsel. Ved
grove overtredelser foreslås en strafferamme på tre år.
Proposisjonen redegjør for øvrig bl.a. for
departementets syn på spørsmålet om innføring
av BingoLotto, jf. stortingsbehandlingen av Dokument nr. 8:20 (1997-1998).