1. Proposisjonens hovedinnhold

I norsk rett er det et alminnelig forbud mot spill og lotterier, men lotteriloven åpner for, og regulerer private lotterier. Inntektene fra private lotterier skal tilfalle samfunnsnyttige og humanitære formål. Til­syns-, kontroll- og forvaltningsoppgaver i forbindelse med de private lotterier har frem til i dag vært delt mellom politiet og Justisdepartementet.

I proposisjonen foreslås bl.a. en formålsbestemmelse om at lotteriloven skal bidra til en forsvarlig fordeling av inntektsmulighetene fra spill og lotterier, og sikre at størst mulig andel av omsetningen tilfaller et samfunnsnyttig eller humanitært formål.

Det foreslås videre opprettet et direktorat, Statens Lotteritilsyn (SLOTT), som skal forestå den praktiske forvaltningen av og kontroll med de private lotterier og de statlig kontrollerte spill. Statskontrollen ved Norsk Tipping AS opprettholdes som en egen avdeling av Lotteritilsynet på Hamar. Det opprettes videre en uavhengig klagenemnd - Lotterinemnda. Lotteritilsynet og Lotterinemnda skal i sin helhet finansieres ved gebyrer som pålegges driftsleddet i spill- og lotterimarkedet.

Tilsynet skal godkjenne de organisasjoner og foreninger som skal operere i lotterimarkedet, og aktører på driftssiden i lotterimarkedet pålegges et krav om autorisasjon. Det opprettes et sentralt register over alle organisasjoner og foreninger som er kjent lotteriverdige, og alle autoriserte entreprenører og lokal­innehavere (Lotteriregisteret). Det foreslås også opprettet et sentralt register over alle automater i markedet (Automatregisteret). For øvrig innebærer forslaget at organisasjoner, foreninger, entreprenører og lokal­innehavere pålegges regnskapsplikt.

I proposisjonen foreslås også enkelte andre endringer i lotteriloven, bl.a.:

  • Lovens definisjon av lotteri presiseres til også å omfatte konkurranser når lovens vilkår foreligger.

  • Enhver form for lotterivirksomhet rettet fra utlandet mot det norske markedet skal kreve tillatelse i Norge. Som hovedregel må søker ha en lokal organisasjon eller et forretningskontor i Norge.

  • Tillatelse til lotteri som skal avholdes via elektroniske signaler (herunder internett) kan bare gis etter forskrift gitt av departementet.

  • Det foreslås å fastsette en aldersgrense på 18 år for spill på gevinstautomater.

  • Forbudet mot å anvende alkoholholdige drikker som gevinst i private sammenhenger, foreslås opphevet.

  • Forbudet mot pyramidespill presiseres til også å omfatte pyramidesalg.

  • Strafferammen for overtredelse av lotteriloven foreslås hevet fra tre måneder til ett års fengsel. Ved grove overtredelser foreslås en strafferamme på tre år.

Proposisjonen redegjør for øvrig bl.a. for departementets syn på spørsmålet om innføring av BingoLotto, jf. stortingsbehandlingen av Dokument nr. 8:20 (1997-1998).