Det vises til brev av 23. mars 2000 hvor departementet, på bakgrunn av regjeringsskiftet, er gitt anledning til å vurdere Dokument 8:25 (1999-2000) på nytt.
Jeg er enig i formålet med forslaget, nemlig at funksjonshemmede ikke skal diskrimineres i arbeidslivet. Jeg ser imidlertid også at forslaget, slik det foreligger, innebærer en rekke uklarheter. Flere av disse ble også påpekt av den forrige Kommunal- og regionalministeren i brev av 9. mars til komiteen.
Det pågår for tiden et omfattende arbeid i
EU i forhold til ikke-diskriminering/likebehandling. Dette arbeidet
omfatter også forbud mot å diskriminere funksjonshemmede
ved ansettelse og senere i arbeidslivet.
EU-kommisjonen har lagt fram forslag om en samlet pakke for gjennomføringen
av Amsterdamtraktatens artikkel 13 som fastsetter et generelt forbud
mot diskriminering. Pakken består av:
et direktiv om implementeringen av
prinsippet om likebehandling mellom personer uavhengig av rase eller
etnisk opprinnelse (com (1999) 566 final)
et direktiv om likebehandling i arbeidslivet (com (1999) 565 final)
Fellesskapets handlingsprogram for å bekjempe diskriminering
2001 - 2006 (com (1999) 567 final)
Så langt jeg har forstått, legges det opp til
at direktivforslagene og forslaget til handlingsplan skal vedtas
som en «pakke» på EUs rådsmøte
allerede 6. juni i år. Det er lagt opp til at «pakken» skal
implementeres i medlemslandene innen utgangen av 2002.
«EU-pakken» berører flere departementers
myndighetsområder nasjonalt, og det er derfor satt i gang et
samarbeid for å få vurdert konsekvensene av en eventuell
implementering i norsk rett.
Jeg er positiv til at funksjonshemmede gis et bedre vern i arbeidslivet.
Jeg synes imidlertid det er naturlig å se Dokument 8:25-forslaget
i sammenheng med det arbeid som nå er satt i gang i tilknytning
til de nevnte forslagene i EU. Dette arbeidet vil gi en grundig
vurdering av konsekvensene både av det foreliggende dokument
8:25-forslaget og av et mer omfattende lovbestemt ikke-diskrimineringsprinsipp
i norsk arbeidsliv.