Dokument 8:25 (1999-2000) Forslag fra stortingsrepresentantene Karin Andersen og Olav Gunnar Ballo om endrinegr i lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmilhø mv. - Endrinegr i § 55 slik at det blir forbud mot å diskriminere funksjonshemm...

Det vises til brev av 23. mars 2000 hvor departementet, på bakgrunn av regjeringsskiftet, er gitt anledning til å vurdere Dokument 8:25 (1999-2000) på nytt.

Jeg er enig i formålet med forslaget, nemlig at funksjonshemmede ikke skal diskrimineres i arbeidslivet. Jeg ser imidlertid også at forslaget, slik det foreligger, innebærer en rekke uklarheter. Flere av disse ble også påpekt av den forrige Kommunal- og regionalministeren i brev av 9. mars til komiteen.

Ikke-diskrimineringsarbeid i EU

Det pågår for tiden et omfattende arbeid i EU i forhold til ikke-diskriminering/likebehandling. Dette arbeidet omfatter også forbud mot å diskriminere funksjonshemmede ved ansettelse og senere i arbeidslivet.

EU-kommisjonen har lagt fram forslag om en samlet pakke for gjennomføringen av Amsterdamtraktatens artikkel 13 som fastsetter et generelt forbud mot diskriminering. Pakken består av:

  • et direktiv om implementeringen av prinsippet om likebehandling mellom personer uavhengig av rase eller etnisk opprinnelse (com (1999) 566 final)

  • et direktiv om likebehandling i arbeidslivet (com (1999) 565 final)

  • Fellesskapets handlingsprogram for å bekjempe diskriminering 2001 - 2006 (com (1999) 567 final)

Så langt jeg har forstått, legges det opp til at direktivforslagene og forslaget til handlingsplan skal vedtas som en «pakke» på EUs rådsmøte allerede 6. juni i år. Det er lagt opp til at «pakken» skal implementeres i medlemslandene innen utgangen av 2002.

«EU-pakken» berører flere departementers myndighetsområder nasjonalt, og det er derfor satt i gang et samarbeid for å få vurdert konsekvensene av en eventuell implementering i norsk rett.

Jeg er positiv til at funksjonshemmede gis et bedre vern i arbeidslivet. Jeg synes imidlertid det er naturlig å se Dokument 8:25-forslaget i sammenheng med det arbeid som nå er satt i gang i tilknytning til de nevnte forslagene i EU. Dette arbeidet vil gi en grundig vurdering av konsekvensene både av det foreliggende dokument 8:25-forslaget og av et mer omfattende lovbestemt ikke-diskrimineringsprinsipp i norsk arbeidsliv.