Departementet slutter seg i hovedsak til Varederivatutvalgets
vurdering av at børsloven gir et egnet rettslig rammeverk
for regulering av markedsplasser for varederivater. Departementet
viser for øvrig til Ot.prp. nr. 73 (1999-2000)
om lov om børsvirksomhet m.m. (børsloven) s. 190,
hvor departementet bl.a. uttalte at det i forskrift skulle kunne
fastsette at børsloven og forskrifter gitt med hjemmel
i denne helt eller delvis skal få anvendelse for foretak
som organiserer eller driver et marked for varederivater, herunder kraftderivater,
jf. forslaget til børsloven § 1-4, se
s. 33 i proposisjonen for en oppsummering.
Kredittilsynet har i samarbeid med Nord Pool, arbeidet med å lage
et utkast til slik forskrift med hjemmel i børsloven § 1-4.
Dersom varederivater som foreslått i denne proposisjonen
defineres som finansielle instrumenter, vil hjemmelen til å gi
markedsplasser tillatelse til å drive virksomhet som børs
eller autorisert markedsplass følge direkte av børsloven § 2-1,
jf. § 1-3. Behovet for den særskilte
forskriftshjemmelen i børsloven § 1-4
er derfor sterkt redusert, og departementet foreslår at
bestemmelsen oppheves. Departementet mener videre at det bør
presiseres i børsloven § 5-6 første
ledd at det vil kunne noteres derivater som ikke har andre finansielle
instrumenter som underliggende, såfremt det foreligger
en betydelig handel med betryggende prisfastsettelse i den eller de
underliggende varer eller tjenester.
For øvrig viser departementet til at børsloven inneholder
en rekke dispensasjonshjemler som vil kunne benyttes overfor markedsplasser
for varederivater, i den utstrekning de nærmere vilkår
for dispensasjon fra lovens hovedregler finnes å være
oppfylt. Videre vil det kunne settes konsesjonsvilkår som
utfyller eller supplerer de generelle reglene i børsloven dersom
det er behov for dette i forhold til regulerte markedsplasser for
varederivater.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og forslag til børsloven § 5-6
første ledd femte punktum og opphevelse av børsloven § 1-4.