Verneområder

Det er i proposisjonen gitt en oversikt over særskilte trekk ved Svalbard.

Regjeringen foreslår at følgende vernekategorier skal brukes på Svalbard (jf. lovens kap. III):

  • nasjonalpark

  • naturreservat

  • biotopvern- og geotopvernområder

  • kulturmiljøområde

Regjeringen foreslår i tillegg en særskilt bestemmelse for verneområder med internasjonal status.

Regjeringen foreslår at loven skal være det fremtidige lovgrunnlag både for de eksisterende verneområder som er opprettet med hjemmel i svalbardloven, og skal tjene som grunnlag for å opprette eventuelle nye verneområder. Loven angir grunnleggende kriterier (minimumskrav) for når områdevern kan etableres, hvilke vernekategorier som kan brukes, og saksbehandlingsregler for etablering av områdevern. Opprettelse og regulering av de enkelte verneområder vil skje ved forskrift som skal angi området og dets grenser, formålet med å verne dette området, og de nærmere vernebestemmelsene om hva som er tillatt og forbudt i verneområdet. Miljøvernlovens andre kapitler vil gjelde i verneområdene dersom ikke den enkelte verneforskrift angir strengere bestemmelser.

Lovforslaget inneholder en hjemmel for miljøvernmyndighetene til å gjøre unntak fra bestemmelsene for vitenskapelige formål eller når andre helt særlige grunner foreligger. Før det dispenseres fra vernebestemmelsene må det vurderes om tiltakets mulige virkninger på miljøet krever konsekvensutredning. Det vises til at begrunnelsen for en dispensasjon uansett bør inneholde en beskrivelse av tiltakets mulige virkninger på miljøet og hvilken vekt som er lagt på dette.

Komiteens merknader

Komiteen støtter Regjeringens forslag til vernekategorier som skal brukes på Svalbard. Komiteen mener det er viktig å verne flere sårbare områder på Svalbard.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at å ha bestemt at Svalbard skal ha en helt spesiell status når det gjelder bevaring av naturen og miljøet har en del klare konsekvenser. Blant annet innebærer dette en prioritering av miljøet dersom naturens behov kommer i konflikt med næringsbehov. Eksempler på dette er situasjoner hvor miljøforskning kommer i konflikt med tradisjonell næringsvirksomhet, eller når gruvedrift kommer i konflikt med miljøhensyn.

Dette medlem vil presisere at i slike konfliktsituasjoner er det naturens behov og miljøhensyn som må prioriteres.