Det er i proposisjonen gitt en oversikt over særskilte
trekk ved Svalbard.
Regjeringen foreslår at følgende vernekategorier skal
brukes på Svalbard (jf. lovens kap. III):
Regjeringen foreslår i tillegg en særskilt
bestemmelse for verneområder med internasjonal status.
Regjeringen foreslår at loven skal være det
fremtidige lovgrunnlag både for de eksisterende verneområder
som er opprettet med hjemmel i svalbardloven, og skal tjene som
grunnlag for å opprette eventuelle nye verneområder.
Loven angir grunnleggende kriterier (minimumskrav) for når
områdevern kan etableres, hvilke vernekategorier som kan
brukes, og saksbehandlingsregler for etablering av områdevern.
Opprettelse og regulering av de enkelte verneområder vil skje
ved forskrift som skal angi området og dets grenser, formålet
med å verne dette området, og de nærmere
vernebestemmelsene om hva som er tillatt og forbudt i verneområdet.
Miljøvernlovens andre kapitler vil gjelde i verneområdene
dersom ikke den enkelte verneforskrift angir strengere bestemmelser.
Lovforslaget inneholder en hjemmel for miljøvernmyndighetene
til å gjøre unntak fra bestemmelsene for vitenskapelige
formål eller når andre helt særlige grunner
foreligger. Før det dispenseres fra vernebestemmelsene
må det vurderes om tiltakets mulige virkninger på miljøet
krever konsekvensutredning. Det vises til at begrunnelsen for en
dispensasjon uansett bør inneholde en beskrivelse av tiltakets
mulige virkninger på miljøet og hvilken vekt som
er lagt på dette.
Komiteen støtter Regjeringens
forslag til vernekategorier som skal brukes på Svalbard. Komiteen mener
det er viktig å verne flere sårbare områder på Svalbard.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at å ha bestemt at Svalbard skal ha en
helt spesiell status når det gjelder bevaring av naturen
og miljøet har en del klare konsekvenser. Blant annet innebærer
dette en prioritering av miljøet dersom naturens behov
kommer i konflikt med næringsbehov. Eksempler på dette
er situasjoner hvor miljøforskning kommer i konflikt med
tradisjonell næringsvirksomhet, eller når gruvedrift
kommer i konflikt med miljøhensyn.
Dette medlem vil presisere at i slike konfliktsituasjoner
er det naturens behov og miljøhensyn som må prioriteres.