Til Odelstinget
Det legges i proposisjonen fram forslag til endring i følgende
lover:
lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning
av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven)
lov 4. juni 1954 nr. 2 om sprit, brennevin, vin og isopropanol
til teknisk og vitenskapelig bruk m.v. (spritloven)
lov om oppheving av lov 19. juni 1964 nr. 1 om tilvirkning
og omdestillasjon av sprit, brennevin og isopropanol og om beskatning
av sprit, brennevin, vin, fruktvin, mjød og isopropanol
(alkoholtilvirkningsloven).
Det vises til at et lovforslag ble sent på høring
i september 2001 med høringsfrist i desember samme år.
Av totalt 45 høringssvar er det 35 instanser som enten
støtter forslaget uten ytterligere kommentarer, eller som
ikke har merknader. Generelt er høringsinstansene positive
til hovedtrekkene i forslaget.
Etter alkoholloven § 6-1 siste ledd kan bevilling for
tilvirkning av brennevin kun gis til ett selskap. Bevillingen innehas
av Arcus Produkter AS. Alkoholtilvirkningsloven inneholder bestemmelser
om tilvirkning og omdestillasjon og bestemmelser om avgifter. Arcus
Produkter AS har enerett til å tilvirke og omdestillere
sprit, brennevin og isopropanol med hjemmel i denne loven. Spritloven
regulerer avgiftsfri og avgiftspliktig omsetning av alkohol til
teknisk og vitenskapelig bruk og i tillegg omfattes omsetning av
kosmetika, parfymer og essenser. Arcus Produkter AS har enerett
til salg av sprit med hjemmel i denne loven. Den som vil kjøpe
sprit som er omfattet av denne loven, må ha tillatelse
til det av departementet. Myndigheten til å gi slik tillatelse
er delegert til Nemnda for teknisk sprit.
Det foreslås at siste ledd i alkoholloven § 6-1
oppheves. Dette vil innebære at staten som bevillingsmyndighet
gir bevilling til virksomheter som ønsker å tilvirke
brennevin, og som tilfredsstiller lovens krav for å ha
slik bevilling.
Det bemerkes at privatøkonomiske interesser nå er
involvert i alle tilvirknings- og omsetningsledd for alkoholholdig
drikk bortsett fra detaljsalg av sterkøl, vin og brennevin
til forbruker, som kun kan skje gjennom AS Vinmonopolet. Delprivatiseringen
av Arcus AS har i seg selv ført til at privatøkonomiske
interesser er involvert i tilvirkning av brennevin.
Etter Sosialdepartementets syn, vil ikke illegal innførsel
og omsetning påvirkes av antall virksomheter som kan drive
lovlig tilvirkning i Norge.
Sosialdepartementet bemerker at avviklingen av eneretten til
brennevinstilvirkning representerer en liberalisering i den forstand
at den åpner for flere aktører i markedet. Departementet
legger likevel vekt på at bevillingsordningen viderefører
de alkoholpolitiske målsettingene.
En bestemmelse om at alkoholholdig drikk skal merkes slik at
det framgår at avgiften er betalt, ble vedtatt i 1995,
men er ikke trådt i kraft. Etter Sosialdepartementets foreløpige
vurdering vil et system med merking kunne være relativt
ressurskrevende, og departementet foreslår ikke nå at
bestemmelsen trer i kraft, men vil følge utviklingen og
behovet for slik merking.
Forslaget om å åpne for flere tilvirkere av
brennevin forutsetter også endringer i alkoholtilvirkningsloven.
Det foreslås samtidig en mer generell revisjon og opprydding
i regelverket for tilvirkning og innførsel av brennevin.
Regelverket for tilvirkning og innførsel reguleres i stor
grad av alkoholtilvirkningsloven. De fleste av bestemmelsene i denne
loven er overflødige ettersom bestemmelsene der gjenfinnes
dels i alkoholloven og dels i lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter. Enkelte
bestemmelser foreslås imidlertid overført til spritloven
for å ivareta videreføring av gjeldende rett innenfor
området teknisk sprit. Ettersom opphevelsen av alkoholtilvirkningsloven
kun innebærer en regelforenkling og rettsteknisk opprydding,
vil opphevelsen ikke få alkoholpolitisk betydning.
Det antas at de foreslåtte endringene ikke vil få økonomiske
eller administrative konsekvenser av betydning. Det foreslås
at endringene trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet, lederen
John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til Regjeringens fremlegg
og høringsuttalelsene som i all hovedsak støtter
forslaget. Den enste høringsinstansen som direkte uttaler
at den går imot forslaget, er Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet
(HRAF). Komiteen vil til forbundets innvendinger
peke på at delprivatiseringen av Arcus AS har ført
til at privatøkonomiske interesser allerede er involvert
i tilvirkning av brennevin. Komiteen viser videre
til følgende uttalelse fra Avholdsfolkets Landsråd:
"… mener at monopolordningen for tilvirkning
av brennevin ikke lenger er et sentralt virkemiddel for å nå målene
i norsk alkoholpolitikk."
Komiteen slutter seg til høringsinstansene
som understreker betydningen av at lovendringen følges opp
med styrket offentlig kontroll og overvåkning av alkoholmarkedet,
særlig med hensyn til markedsføring og reklame.
Komiteen viser til at ingen høringsinstanser
har hatt merknader til at alkoholtilvirkningsloven avvikles.
Komiteen viser til proposisjonen og
det som står foran, og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig
drikk m.v. og i enkelte andre lover (oppheving av tilvirkningsmonopolet
for brennevin)
I
I lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig
drikk m.v. gjøres følgende endring:
§ 6-1 siste ledd oppheves.
II
I lov 4. juni 1954 nr. 2 om sprit, brennevin, vin
og isopropanol til teknisk og vitenskapelig bruk m.v. gjøres
følgende endringer:
Ny § 2 skal lyde:
Med tilvirking av sprit, brennevin eller isopropanol
forstås i denne lov enhver virksomhet som har til formål å fremstille
alkohol (etanol eller isopropanol) av et annet produkt ved destillasjon,
ved gjæring med påfølgende destillasjon
eller ved annen teknisk prosess.
Med omdestillasjon av sprit, brennevin eller isopropanol
forstås i denne lov virksomhet hvorved sprit, brennevin
eller isopropanol for å bli renset føres over i
dampform og deretter igjen fortettes.
Ny § 3 skal lyde:
Tilvirking eller omdestillasjon av sprit, brennevin eller
isopropanol kan bare drives av den som Kongen gir bevilling til
det og må bare finne sted i anlegg som står under
slik kontroll som er bestemt i denne lov og i forskrifter gitt i
medhold av den. Bevillingen kan når som helst trekkes tilbake,
og den kan gjøres avhengig av vilkår som begrenser
så vel omfanget av tilvirkingen som mengden og arten av
råstoffer som brukes ved tilvirkingen.
Ny § 4 skal lyde:
Tilvirking eller omdestillasjon av sprit, brennevin eller
isopropanol kan bare skje i godkjente anlegg. Godkjennelse gis av
departementet. Melding om nye anlegg eller om forandringer i tidligere
godkjente anlegg skal sendes kontrollmyndigheten vedlagt nødvendige
beskrivelser og tegninger. Beskrivelser og tegninger kan sendes
inn til forhåndsgodkjennelse.
Nåværende §§ 2
til 5 blir §§ 5 til 8.
Ny § 9 skal lyde:
Den som uten kontrollmyndighetenes
tillatelse fjerner sprit, brennevin eller isopropanol fra tilvirkings-
eller omdestillasjonsvirksomhet, eller rettsstridig fjerner sprit,
brennevin eller isopropanol som er under transport, straffes med
bøter eller fengsel inntil 1 år for så vidt
ikke strengere straff kan brukes på tilfellet.
Er forbrytelsen satt i verk ved straffbart
innbrudd, ved gjennomboring, av eller ved vold på beholder
eller apparat eller deler eller ledninger som hører til slike,
eller ved å åpne, gjøre brudd på eller
ta vekk kontrollmyndighetens lås eller segl, straffes den
skyldige med fengsel inntil 3 år, for så vidt
ikke strengere straff kan brukes på tilfellet. Under særdeles
formildende omstendigheter kan bøter anvendes.
Nåværende § 6 blir § 10.
§ 10 første ledd skal lyde:
Departementet fører tilsyn med overholdelse av denne
lov og kan i dette øyemed anta stedlige kontrollører.
Spritkontrollører antatt av departementet, eller med dets
bemyndigelse av A/S Vinmonopolet, har adgang til når
som helst å foreta kontroll hos tilvirker, forhandler og
forbruker av sprit og hos tilvirkere og forbrukere av brennevin,
vin og isopropanol til teknisk og vitenskapelig bruk for å påse
at de fastsatte bestemmelser følges. Kontrolløren
kan uten vederlag ta prøver på inntil 1/4
liter av sprit, brennevin, vin og isopropanol eller av varer som
inneholder sprit, brennevin, vin eller isopropanol.
Nåværende §§ 7
til 9 blir §§ 11 til 13.
Nåværende §§ 12
til 13 blir §§ 14 til 15.
III
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Fra samme tid
oppheves lov 19. juni 1964 nr. 1 om tilvirkning og omdestillasjon
av sprit, brennevin og isopropanol og om beskatning av sprit, brennevin,
vin, fruktvin, mjød og isopropanol.
Oslo, i sosialkomiteen, den 28. mai 2002
John I. Alvheim |
Harald T. Nesvik |
Åse Gunhild Woie Duesund |
leder |
ordfører |
sekretær |