Til Odelstinget
Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag til endring i
lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven).
Forslaget gjelder endring av loven § 17 første ledd
for å innføre et forbud mot å ha registreringspliktig
kjøretøy uten kjennemerker parkert mer enn 14
dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med offentlig
trafikkskilt.
Grunnlaget for fjerning av kjøretøy fra offentlig grunn
finnes i dag i vegtrafikkloven § 37 og forurensningsloven § 37,
jf. § 74. Dersom kjøretøy uten
kjennemerker ikke er plassert i strid med parkeringsbestemmelser
på stedet eller kvalifiserer til fjerning med grunnlag
i andre forhold som omtalt i vegtrafikkloven, forurensningsloven
eller veglova, kan de i dag ikke fjernes av håndhevende
myndigheter. Bruksregulering av offentlige parkeringsarealer skjer i
dag primært ved skiltede begrensninger i parkeringsadgangen,
eller ved innføring av offentlig avgiftsparkering. Ulovlig
parkering kan i slike tilfeller håndheves ved fjerning
etter vegtrafikkloven § 37.
Endringen vil utvide virkeområdet til eksisterende hjemmel
i vegtrafikkloven § 37 første ledd bokstav
a) som gir adgang til å fjerne eller ta i forvaring ulovlig
plasserte kjøretøy.
Formålet med det foreslåtte parkeringsforbudet er å begrense
bruken av offentlige trafikkarealer som lagringsplass for kjøretøyer,
slik at disse arealene kan frigjøres til ordinær
parkering.
I forhold til det foreslåtte parkeringsforbudet er det
kjøretøyets registreringsstatus som er avgjørende, nærmere
bestemt om det er påsatt lovlige kjennemerker. Kjøretøyets
tilstand for øvrig, for eksempel om det er skjemmende,
er i denne sammenheng uten betydning. Noe annet er at kjøretøy
uten kjennemerker i visse tilfeller også kan være
skjemmende, slik at man gjennom det foreslåtte forbudet
indirekte utvider fjerningsmulighetene også for slike kjøretøy.
Alminnelig høring av forslaget ble gjennomført av
Vegdirektoratet ved høringsbrev datert 9. juli 2002,
med høringsfrist 13. september 2002, jf. kap.
5 i proposisjonen.
60 av de i alt 68 høringsinstansene som har kommet med
synspunkter på valg av reguleringsmåte, går inn
for et generelt forbud.
Dekning av økonomiske utlegg forbundet med borttauing
og forvaring skal følge de eksisterende reglene i vegtrafikkloven § 37.
Kostnadene ved fjerning og lagring av det enkelte kjøretøy
kan etter § 37 kreves dekket av eieren som vil
ha kjøretøyet tilbake, eventuelt ved salg eller vrakpant
for andre kjøretøy.
Det er grunn til å tro at det i perioden etter innføringen
av forbudet, vil være et større antall kjøretøy som
fjernes.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun
Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen,
Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter
Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth
Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi
Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl,
og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til at et stort
antall uregistrerte kjøretøyer blir etterlatt på offentlige
trafikkarealer. Som eksempel kan nevnes at Oslo kommune i 2001 gjennomførte
tellinger av uregistrerte kjøretøy som var parkert
på offentlig veg i Oslo. Tellingene viste at ca. 1 400
slike kjøretøy sto parkert på offentlig
veg, hovedsakelig i indre by, og at de opptok verdifulle parkeringsplasser.
Problemet med etterlatte kjøretøy på offentlige
trafikkarealer er størst i områder med arealknapphet.
Komiteen registrerer at 60 av 68 høringsinstanser
støtter forslaget om et generelt forbud.
Komiteen støtter forslaget til endring
av vegtrafikkloven.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen
og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endring i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (parkeringsforbud
for registreringspliktig kjøretøy uten kjennemerker)
I
I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk § 17
gjøres følgende endring:
Første ledd skal lyde:
For så vidt ikke annet følger av § 16,
må motorvogn eller andre registreringspliktige kjøretøyer
ikke brukes uten at de er meldt til registrering og påsatt lovlige
kjennemerker og det er utferdiget vognkort. Vognkortet skal alltid
følge med under bruken. Registreringspliktig kjøretøy
uten lovlige kjennemerker skal ikke være parkert utover
14 dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med
offentlig trafikkskilt.
II
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 20. mai 2003.
Petter Løvik |
Heidi Sørensen |
leder |
ordfører |