Samferdselsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag til ny lov om internasjonal jernbanetrafikk og om samtykke til at Norge tiltrer Protokoll av 3. juni 1999 om endring av Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk (COTIF) av 9. mai 1980 (COTIF-loven), som er tatt inn i lovens sluttbestemmelser. Den endrede overenskomsten vil tre i kraft når 2/3 av medlemslandene har ratifisert eller godkjent endringsprotokollen. OTIF har ca. 40 medlemsland fra Europa, Midtøsten og Nord-Afrika.
Forslaget inneholder bestemmelser om erstatningsansvar ved internasjonal jernbanetransport, godkjenning av tekniske standarder og teknisk godkjenning av jernbanemateriell mv.
I kapittel 2 i proposisjonen redegjøres det nærmere for innholdet i den endrede overenskomsten.
Loven skal komme istedenfor og oppheve lov 15. juni 1984 nr. 74 om befordring av personer og gods på jernbanene i henhold til Overenskomst av 9. mai 1980 om internasjonal jernbanetrafikk (COTIF), og lov 15. juni 1984 nr. 75 om samtykke i ratifikasjon av overenskomst av 9. mai 1980 om internasjonal jernbanetrafikk (COTIF). Disse lovene er behandlet i Ot.prp. nr. 47 (1983-1984), jf. Innst. O. nr. 59 (1983-1984).
Revisjon av overenskomsten om internasjonal jernbanetrafikk ble
gjort på bakgrunn av endringer i jernbanens struktur, ikke
minst som følge av utviklingen innen EU/EØS-området,
herunder flere aktører på markedet, samt innføring
av et skille mellom infrastrukturforvalter og operatør.
Den endrede overenskomsten har tatt hensyn til dette.
Samtidig har nye områder blitt lagt inn under overenskomsten
som følge av strukturendringer og som er viktige for internasjonal
jernbanetrafikk, bl.a. enhetlige rettsregler om godkjenning av tekniske standarder,
enhetlige rettsregler for avtale om bruk av vogner, enhetlige rettsregler
for avtale om bruk av infrastruktur mv. Utvidelse av OTIFs ansvarsområde til
harmonisering av tekniske standarder og tekniske godkjenningsordninger,
herunder interoperabilitetskrav, vil være med på å utvikle
jernbanen og derved på sikt kunne lette jernbanetrafikken
over landegrensene, og overføre mer trafikk fra veg til
jernbane innenfor hele OTIFs geografiske område. Det samme gjelder
felles bestemmelser om avtale om bruk av vogner.
Endringsprotokollen foreslås i hovedsak innarbeidet
i norsk rett gjennom såkalt inkorporasjon, jf. forslaget
til ny lov § 1.
Samferdselsdepartementet mener at endringene som er gjort i overenskomsten,
herunder de nye vedleggene, og som er et ledd i det pågående
internasjonale arbeidet for å fremme jernbanetrafikk over
landegrensene, er positivt for den videre utviklingen av jernbanen.
I denne sammenhengen er det verd å merke seg at EU har
søkt om å bli medlem i OTIF, og antas å bli
en sterk pådriver i den videre utviklingen av organisasjonen.
Samferdselsdepartementet mener at endringene er et viktig bidrag
for å få gjennomført de strukturelle og
materielle endringene som jernbanen har vært gjennom de
senere årene, også utenfor EU/EØS-området.
Det var bred enighet på generalforsamlingen om endringene.
Høringsopplegget et omtalt i kapittel 4 og 5 i proposisjonen.
Flertallet av høringsinstansene er i hovedsak positive
til forslagene i høringsnotatet.
Når det gjelder spørsmålet om overføring
av lovgivningsmyndighet til Organisasjonen, jf. overenskomsten artikkel
6 § 1 bokstav h som ikke er foreslått tatt
inn i lovteksten, mener departementet at så lenge man ikke
er kjent med hva eventuelt disse vil kunne inneholde, kan bokstav
h ikke tas inn i lovutkastet.
Endringer av beregningsgrunnlaget for medlemskontingenten til
OTIF innebærer at Norges del av årsavgiften blir
noe mindre enn etter dagens ordning.
De økonomiske og administrative konsekvensene vil i
hovedsak berøre Statens jernbanetilsyn og Jernbaneverket.
Samlet sett ser det ikke ut til at de økonomiske og administrative
konsekvensene for det offentlige vil være av særlig
stort omfang.