Innføring av ordningen med rett og plikt til norskopplæring
vil på sikt innebære en innsparing både
for stat og kommune siden det ikke vil bli gitt tilbud om gratis
norskopplæring med statstilskudd etter at dagens tilskuddsordning
er avviklet.
Departementet antar at utgiftene til norskopplæring,
med de avgrensninger som foreslås, vil bli uendret eller
noe lavere som følge av innføring av rett og plikt
til opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Departementet
vil likevel vise til at det er forventet en utgiftspukkel knyttet
til utgifter til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
de nærmeste årene som følge av at introduksjonsordningen
blir obligatorisk fra 1. september 2004. Departementet
vil komme tilbake til de økonomisk/administrative
konsekvensene i forbindelse med fremleggelsen av de årlige
forslag til statsbudsjett.
I tillegg til å sørge for en mer effektiv bruk
av statlige og kommunale midler som benyttes til opplæring
i norsk og samfunnskunnskap, vil forslaget også ha en positiv
samfunnsøkonomisk effekt.
Ved å innføre rett og plikt til deltakelse
i opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere,
mener departementet en vil oppnå en mer effektiv norskopplæring,
som gjør at flere, både kvinner og menn, lærer
norsk raskere enn tilfellet er i dag.
At innvandrerkvinner sikres norskopplæring har en særlig
verdi, da det erfaringsmessig er kvinnene som har omsorgsoppgaver
for barna mens de er små. Kvinners norskferdigheter og
samfunnsdeltakelse er dessuten av stor betydning for å hindre
at levekårsproblemer som finnes i enkelte innvandrergrupper, går
i arv til neste generasjon.
Lovforslaget vil innebære noe økt saksbehandling
på kommunalt nivå, selv om det ikke legges opp til
noe omfattende saksbehandling.
Kommunene vil videre få ansvar for å registrere den
enkeltes deltakelse mv. i et nasjonalt register. Det tas imidlertid
sikte på at registreringssystemet skal utformes enklest
mulig. Registeret vil også kunne gjøre det enklere
for kommunen å få oversikt over undervisningstilbudet.
Departementet tar videre sikte på at en ny tilskuddsordning
skal bli enklere å administrere enn dagens tilskuddsordning.
Utlendingsdirektoratet vil få merarbeid i forbindelse
med innføring av en ny ordning, da direktoratet må informere
og veilede om ordningen sammen med undervisningsmyndighetene. Videre
vil Utlendingsdirektoratet få ansvar for nasjonalt registreringssystem.
Departementet antar derfor at de administrative konsekvensene
for fylkesmannsembetene samlet sett vil være små.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
deler Regjeringens antakelser om at de administrative kostnadene
vil være forholdsmessige små og tar videre til etterretning
de redegjørelser som ligger i proposisjonen.