Hovudvilkåra for stønad til barnetilsyn er å finne i § 15-11
første leddet bokstav a og b. For det første er
det eit krav at den einslege forsørgjaren på grunn av
arbeid eller utdanning må overlate nødvendig tilsyn
med barnet til andre, og at dette tilsynet er betalt. Vidare er
det eit vilkår etter § 15-11 fjerde leddet
at utgiftene er dokumenterte.
Ordlyden i lova fører til at stønad til barnetilsyn ikkje
vert gitt dersom arbeidet eller utdanninga blir gjennomført
i heimen. Dette gjeld òg når barnet har ei tilsynsordning
utanfor heimen.
Det vert peika på at inntektsgivande arbeid og utdanning
i dag i stor mon kan skje i heimen, og at det er ein aukande bruk
av heimekontor.
Departementet meiner difor at tida er inne til å tilpasse
reglane til dei einslige forsørgjarane som ynskjer å arbeide
eller studere heime, og foreslår at ein tar bort vilkåret
i folketrygdlova § 15-11 første leddet
bokstav a om at arbeid eller utdanning skal skje utanfor heimen.
Lovendringa vert foreslått å tre i kraft 1. januar 2005.
Meirutgiftene for folketrygda er på usikkert grunnlag rekna
til 2 mill. kroner i 2005. Det er likevel venta ei viss innsparing
i overgangsstønad i åra framover ved at noko fleire
einslege forsørgjarar kjem i arbeid eller kan auke arbeidsinntekta
si.
Forslaget har ikkje nemnande administrative konsekvensar.
Komiteen er enig i forslaget om at
stønad til barnetilsyn også skal kunne ytes til
enslige forsørgere som er under utdannelse i hjemmet eller
har lønnet arbeid der. Tiltaket er et ledd i Regjeringens
tiltaksplan mot fattigdom og vil gjøre det mulig for flere enslige
forsørgere å bli bedre kvalifisert til arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet er enig i forslag om stønad
til barnetilsyn til enslig forsørger som er under utdannelse i
hjemmet eller har lønnet arbeid der. Disse medlemmer mener
at uføretrygdede som er eneforsørgere, også kan
ha behov for støtte til barnetilsyn i visse tilfeller.
Noen uføre skal prøve seg i arbeid med lønnssubsidium,
og andre kan ha lite krefter til å gi barna stimulerende
og aktive tilbud i hverdagen. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede behovet for stønad
til barnetilsyn for uføre enslige forsørgere og uføre
forsørgere som skal prøve seg i arbeid."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti har
merket seg at departementet har planlagt en evaluering av uførereformen i
to faser, der første fase gjennomføres når
reformen har fått virke om lag ett år. I fase
1 vil man belyse situasjonen for kvinner og barnefamilier særskilt
og se innføringen av ordningen i et likestillingsperspektiv. Evalueringen
vil også danne grunnlag for en vurdering av eventuelle
endringer i barnetillegget for mottagere av tidsbegrenset uførestønad. Disse
medlemmer ønsker å avvente konklusjonene
fra denne evalueringen før man vurderer eventuelle endringer
i regelverket.