I proposisjonen inngår:
Forslag til lovendringar som følgje
av reorganiseringa av skatteetaten (ROS).
Forslag om at pressa kan få tilgang til fullstendige
skattelister, og at postnummer blir teken inn i skattelistene. Det
blir òg føreslått at skattelista ikkje
skal innehalde opplysningar om personar utan fast bustad og opplysningar
om personar i tilfelle der opplysningane kan røpe eit klientforhold.
Forslag om at tollmyndigheitene skal kunne varsle innehavaren
av immaterielle rettar dersom det ligg føre grunngjeven
mistanke om at varer under innførsel eller utførsel
krenkjer rettane deira, og rett for tollmyndigheitene i slike høve
til å halde varene attende i inntil fem dagar.
Forslag om at artist som blir skattemessig busett i Noreg
blir skattlagd etter dei alminnelege reglane om skattlegging av
avgrensa skattepliktige for inntektsåret før det året
vedkommande blei skattemessig busett i Noreg.
Forslag om å tryggje stillinga til den som har
pant i krav på utbetaling etter petroleumsskattelova under
ei konkursbehandling.
Forslag om at det skal betalast meirverdiavgift for tenester
i form av rett til å sjå striptease, og ved formidling
av slike tenester.
Forslag om presisering av kva for beløpsgrense som
skal leggjast til grunn ved sletting av næringsdrivande
i meirverdiavgiftsmanntalet.
Forslag om at tredje termin meirverdiavgift utsetjast frå 20. august
til 31. august.
Omtale av arbeidet med endring av reglane om frådrag
for inngåande meirverdiavgift.
Forslag om at fristen for innlevering av kompensasjonsoppgåve
for tredje periode blir forlenga til 20. august.
Forslag om oppretting av lovtekst.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne
Aasen Agdestein, Espen Torsteinsbø Hansen, Alf E. Jakobsen,
Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen og lederen Reidar Sandal, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein,
Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre,
Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner,
fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at forslagene er nærmere omtalt nedenfor i denne innstillingen og
i Ot.prp. nr. 61 (2006-2007) om endringar i skatte- og avgiftslovgivinga
mv. Komiteen viser videre til at det generelt kun
er sammendrag av Regjeringens vurderinger og forslag som er gjengitt
nedenfor under de enkelte punkter. Bakgrunnen for lovforslagene,
gjeldende norsk rett, utenlandsk rett, utvalgsutredninger, høringsnotater,
høringsuttalelser mv. knytte til de enkelte vurderinger
og forslag, er redegjort nærmere for i nevnte odelstingsproposisjon. Komiteen viser
til rettebrev fra finansministeren 5. juni 2007, som er
hensyntatt og vedlagt innstillingen. Komiteen viser
for øvrig til sine merknader nedenfor under de enkelte
punkter samt i Budsjett-innst. S. II (2006-2007) og Innst. S. nr.
230 (2006-2007), som avgis samtidig med denne innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil understreke at skatte- og
avgiftspolitikken er et sentralt virkemiddel for å fremme
næringslivets verdiskaping. Dessverre ser den sittende
regjering helt bort fra dette og har brukt sine første
snaue to år til å fremme en rekke "målrettede"
og på sikt skadelige skatteskjerpelser overfor næringslivet.
Det gjelder både innstramminger i formuesverdsetting av
aksjer, det gjelder reversering av lettelser i arveavgift for familieeide
bedrifter og økte avskrivingssatser som ble fremmet i regjeringen
Bondevik IIs siste budsjett, og det gjelder ikke minst stadige innstramminger
i den svært vellykkede SkatteFUNN-ordningen.
Komiteens medlem fra Venstre understreker
innledningsvis at dette medlem støtter samtlige
av Regjeringens forslag til endringer i skatte- og avgiftssystemet
fremmet i Ot.prp. nr. 61 (2006-2007) og St.prp. nr. 69 (2006-2007)
med unntak av å gi veksthusnæringen fritak for
CO2-avgift på gass til oppvarming. Dette medlem er
generelt skeptisk til fritak og reduksjoner i miljøavgifter
- ikke minst hva gjelder avgift på klimagassutslipp. Dette medlem er
videre skuffet over at Regjeringen ikke har brukt Revidert nasjonalbudsjett
til å signalisere en sterkere vilje til å legge
om skatter og avgifter i en miljøvennlig retning. Når
Regjeringen har "låst seg" til skatte- og avgiftsnivået
fra 2004, er et skatteskifte fra rød til grønn
skatt både fornuftig og logisk. Bare det enkle grep å oppheve
fritak og reduksjoner for enkeltgrupper og enkeltnæringer
fra miljøavgifter vil kunne frigjøre mange milliarder
kroner som kan brukes til målrettet skatte- og avgiftslette
for borgere og næringsliv for å stimulere til
utvikling av ny og morderne miljøvennlig teknologi og miljøvennlig
adferd. Dette er en retning dette medlem ønsker,
og som vises igjen i mange av de forslag som fremmes fra Venstre
i denne innstillingen og i Innst. S. nr. 230 (2006-2007).