16.1 Sammendrag

Etter departementets vurdering gir gjeldende rett i det alt vesentlige et tilstrekkelig rammeverk for å føre tilsyn med forvaltningsselskap og depotmottaker for spesialfond. I forhold til spesialfond vil departementet også særlig understreke det tilsyns- og kontrollansvar som vil påhvile depotmottaker og revisor, se nærmere om dette i proposisjonens kapittel 14 og 15.

Kredittilsynet har funnet grunn til å foreslå særskilt regulering på ett punkt. Det gjelder i forhold til kontroll med overholdelse av de vedtektsfestede rammene for investeringsområde, strategi, risiko og styring av risiko, jf. proposisjonens kapittel 16. Denne kontrollen erstatter sentrale krav til forvaltning av verdipapirfond. Etter departementets vurdering er det viktig at det legges best mulig til rette for tilsyn med at de vedtektsfestede rammene overholdes. Departementet kan heller ikke se at forvaltningsselskapene har noen beskyttelsesverdig interesse i å kunne unnlate å innrapportere slike brudd. Departementet slutter seg derfor til Kredittilsynets forslag på dette punkt, jf. forslaget § 8-2 nytt femte ledd.

Departementet deler Kredittilsynets vurdering når det gjelder bestemmelsen i verdipapirfondloven (vpfl.) § 2-8 om pålegg om retting. Det vises her også til at unnlatelse av å etterkomme pålegg fra Kredittilsynet, herunder pålegg om retting av brudd på vedtektenes rammer for investeringsområde, strategi, risiko og styring av risiko, kan føre til at forvaltningsselskapets tillatelse blir kalt tilbake, jf. vpfl. § 2-9 annet ledd nr. 6.

Departementet har vurdert om det er grunn til å innføre adgang til å kalle tilbake tillatelse dersom det foreligger brudd på spesialfonds vedtekter vedrørende investeringsområde, strategi, risiko og styring av risiko, jf. forslaget § 3-3 nytt annet ledd. Etter departementets syn bør det i lovteksten presiseres at alvorlige eller systematiske brudd på fondenes vedtekter vil kunne danne grunnlag for tilbakekall av forvaltningsselskapets tillatelse. Presiseringen bør gjelde i forhold til verdipapirfond generelt, men antas å ville ha særskilt betydning for spesialfond. Det vises i den sammenheng til betydningen av spesialfonds vedtekter som en ramme for fondets virksomhet. Det vises til forslaget til endring av § 2-9 annet ledd nr. 4.

16.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til endring i verdipapirfondloven §§ 2-8 a sjette ledd, 2-9 annet ledd nr. 4 og 8-2 nytt femte ledd.