Etter departementets vurdering gir gjeldende rett i det alt vesentlige
et tilstrekkelig rammeverk for å føre tilsyn med forvaltningsselskap
og depotmottaker for spesialfond. I forhold til spesialfond vil
departementet også særlig understreke det tilsyns- og kontrollansvar
som vil påhvile depotmottaker og revisor, se nærmere om dette i
proposisjonens kapittel 14 og 15.
Kredittilsynet har funnet grunn til å foreslå særskilt regulering
på ett punkt. Det gjelder i forhold til kontroll med overholdelse
av de vedtektsfestede rammene for investeringsområde, strategi,
risiko og styring av risiko, jf. proposisjonens kapittel 16. Denne
kontrollen erstatter sentrale krav til forvaltning av verdipapirfond.
Etter departementets vurdering er det viktig at det legges best
mulig til rette for tilsyn med at de vedtektsfestede rammene overholdes.
Departementet kan heller ikke se at forvaltningsselskapene har noen
beskyttelsesverdig interesse i å kunne unnlate å innrapportere slike
brudd. Departementet slutter seg derfor til Kredittilsynets forslag
på dette punkt, jf. forslaget § 8-2 nytt femte ledd.
Departementet deler Kredittilsynets vurdering når det gjelder
bestemmelsen i verdipapirfondloven (vpfl.) § 2-8 om pålegg om retting.
Det vises her også til at unnlatelse av å etterkomme pålegg fra
Kredittilsynet, herunder pålegg om retting av brudd på vedtektenes
rammer for investeringsområde, strategi, risiko og styring av risiko,
kan føre til at forvaltningsselskapets tillatelse blir kalt tilbake,
jf. vpfl. § 2-9 annet ledd nr. 6.
Departementet har vurdert om det er grunn til å innføre adgang
til å kalle tilbake tillatelse dersom det foreligger brudd på spesialfonds
vedtekter vedrørende investeringsområde, strategi, risiko og styring
av risiko, jf. forslaget § 3-3 nytt annet ledd. Etter departementets
syn bør det i lovteksten presiseres at alvorlige eller systematiske
brudd på fondenes vedtekter vil kunne danne grunnlag for tilbakekall
av forvaltningsselskapets tillatelse. Presiseringen bør gjelde i forhold
til verdipapirfond generelt, men antas å ville ha særskilt betydning
for spesialfond. Det vises i den sammenheng til betydningen av spesialfonds
vedtekter som en ramme for fondets virksomhet. Det vises til forslaget
til endring av § 2-9 annet ledd nr. 4.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endring i verdipapirfondloven §§ 2-8 a sjette ledd, 2-9
annet ledd nr. 4 og 8-2 nytt femte ledd.