6. Administrative og økonomiske konsekvenser

I hovedsak skal omstillingen av Forsvaret skje gjennom allerede eksisterende organisasjon. Opplæring av ledere både sentralt, regionalt og lokalt er nødvendig for å kunne ivareta prosessen på en forsvarlig måte. De omstillingsenheter som vil bli etablert i tillegg til eksisterende linjeorganisasjon, skal få tildelt nødvendige ressurser til dette. Departementet ser for seg at en del av de forventet overtallige på de enkelte steder vil kunne gå inn som ressurspersoner i arbeidet. Ressursorganisasjonen som skal etableres sentralt i Forsvarets overkommando, kommer til å trenge ca 7 personer. Ved siden av å rekruttere eksperter utenfra bør det også her benyttes kvalifisert personell fra Forsvaret.

       Særlig interessant i økonomisk sammenheng er i hvilken grad de enkelte stimuleringstiltak synes å være forsvarlig å benytte, og hvordan disse bør prioriteres mot hverandre. Flere usikkerhetsmomenter er knyttet til de økonomiske beregninger. Den framtidige personellstruktur som viser antall sivile og militære stillinger, aldersstruktur, kompetansebehov osv. må for eksempel være på plass. Hvilke stimuleringstiltak overtallig personell vil finne interessante og i hvilken grad Forsvarets egne skoler kan utdanne for det kompetansebehov strukturen krever, vil måtte avdekkes. Dersom tiltak som førtidspensjonering ved 60 år for sivile eller studiestøtte i inntil 3 år får stor oppslutning, vil besparelsene kunne synliggjøres sett i forhold til full lønn eller eventuelt ventelønn.

       Sett i et tidsperspektiv på 9 år, som er maksimal ventelønnsperiode for personell under 50 år, viser det seg at selv om stimuleringstiltak kan synes kostbare på kort sikt, vil de over tid være kostnadsbesparende. Med den målsetting at det så langt som mulig skal unngås oppsigelser med påfølgende ventelønn, er ikke innsparinger i forholdet full lønn/ventelønn særlig aktuelt.

Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg og er enig i at omstillingen i hovedsak skal skje gjennom allerede eksisterende organisasjon og at opplæring av ledere både sentralt, regionalt og lokalt er nødvendig for å kunne ivareta prosessen på en forsvarlig måte.

       Komiteen vil understreke betydningen av at de omstillingsenheter som vil bli etablert i tillegg til eksisterende linjeorganisasjon, får tildelt nødvendige ressurser alt fra starten. Komiteen ser det som en fordel at forventet overtallige på de enkelte steder går inn som medarbeidere i organisasjonen, men forutsetter at dette ikke vil redusere deres egne muligheter til å benytte seg av de ordninger som er etablert for overtallige.

       Komiteen har merket seg at ressursorganisasjonen som skal etableres sentralt i Forsvarets overkommando kommer til å trenge ca 7 personer.

       Komiteen antar at arbeidet med den fremtidige personellstruktur som viser sivile og militære stillinger, aldersstruktur, kompetansebehov m.v., bør prioriteres og eventuelt forseres.

       Når det gjelder valg av stimuleringstiltak, antar komiteen at dette i hovedsak vil bli styrt av de enkeltes ønsker og samfunnets behov. Komiteen vil derfor peke på behovet for god rådgivningstjeneste.