18. Forslag fra mindretall

Forslag fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen:

Forslag 1

       Stortinget ber Regjeringen sette ned et utvalg som skal ha som oppgave å vurdere alle statsbankers rolle og funksjon. Utvalgets rapport bør legges til grunn for en stortingsmelding i løpet av 1995.

Forslag fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 2

Kap. 670

Tiltak for eldre
(Ny) Tilskudd til institusjonsopphold for eldre fra
spesielle trossamfunn, bevilges med kr 3.000.000

Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse:

Forslag 3

Kap. 221

Tilskudd til grunnskolen utenfor sektortilskuddet
(Ny) Tilskudd til desentralisert skolestruktur,
bevilges med kr 20.000.000

Forslag 4

Kap. 923

Forsknings- og utviklingskontrakter
(Ny) Tilskudd til industrielle forsknings-
og utviklingskontrakter i næringsmiddelindustrien, emballasje,
økologiske landbruksprodukter, kompetanseheving og
produktutvikling, bevilges med kr 100.000.000

Kap. 1441

Statens forurensningstilsyn
70 Tilskudd til utvikling av miljøteknologi i
næringslivet, økes med kr 100.000.000
fra kr 47.729.000 til kr 147.729.000.

Forslag 5

Kap. 1429

Riksantikvaren
72 Restaurering av fredede og bevaringsverdige hus, anlegg og
fartøyer, forhøyes med kr 10.000.000
fra kr 49.103.000 til kr 59.103.000.

Forslag 6

       Stortinget ber Regjeringen redusere Statens Banksikringsfond med 260 mill. kroner.

Forslag 7

       Stortinget ber Regjeringen øke Statens lånekasse for utdannings kvote for u-landsstudenter til 1.200 og kvoten for studenter fra Øst-Europa til 300 fra studieåret 1994/95.

Forslag 8

       Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide en oversikt over egenbetalingsnivået for de hjemmebaserte tjenestene med sikte på en helhetlig kartlegging av variasjonene kommunene imellom. Oversikten fremmes for Stortinget i forbindelse med budsjettbehandlingen for 1995.

Forslag 9

       Stortinget ber Regjeringa utarbeide en fullstendig oversikt over de budsjettmessige virkninger på statsbudsjettet for 1995 fordelt på ulike kapitler som blir påvirket av et eventuelt norsk vedtak om å bli medlem av Den europeiske union fra 1. januar 1995.

       For disse kapitlers vedkommende legges statsbudsjettforslaget for 1995 fram i to alternativer, slik at en får konkret og fullstendig beskrivelse av hvordan statens budsjett i 1995 blir ved henholdsvis ja og nei til norsk medlemskap i Den europeiske union.

Forslag 10

       Stortinget ber Regjeringa leggja til grunn prinsippet om like legemiddelprisar og likeverdige tilbud av medisinar uavhengig av kor i landet brukarane bur.

Forslag 11

       Stortinget ber Regjeringa fremja forslag om ei CO2/Nox- avgift på flydrivstoff i Sør Norge der jernbane kan erstatta fly, innkrevd som landingsavgift for fly på rutene mellom Oslo og Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim, og med iverkssetjingsdato 1. august 1994 innanfor eit proveny på 100 mill.

Forslag fra Senterpartiet, Høyre, Venstre og representanten Stephen Bråthen:

Forslag 12

       Stortinget ber Regjeringen om å gjennomgå formuesskattesystemet som en del av evalueringen av skattereformen.

Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Rød Valgallianse:

Forslag 13

       Stortinget ber Regjeringa vurdera ordninga med farga diesel på bakgrunn av dei opplysningane om helseskader som er komne fram.

Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Rød Valgallianse:

Forslag 14

Kap. 1406

Miljøvernadministrasjonene ved fylkesmannsembetene
70 Tilskudd til kalking og lokale fiskeformål,
forhøyes med kr 10.000.000
fra kr 58.229.000 til kr 68.229.000.

Forslag fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen:

Forslag 15

Kap. 281

Bygg og fellesutgifter for universiteter og høgskoler
01 Lønn og godtgjørelse, forhøyes med kr 175.000.000
fra kr 260.316.000 til kr 435.316.000.
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 50.000.000
fra kr 172.540.000 til kr 222.540.000.

Forslag 16

       Regjeringen gis fullmakt til å fordele bevilgning på 225 mill. kroner under kap. 281 post 01 og 11 til å etablere 5.000 nye studieplasser i tråd med retningslinjene i merknad fra medlemmene fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen under pkt. 17.15 i Innst.S.nr.200 (1993-1994).

Forslag fra Senterpartiet og Høyre:

Forslag 17

Kap. 946

Støtteordninger ved bygging av skip og fiskebåter
51 Overføring til fond for støtte ved innenlandske
kontrakter om fiskebåter, økes med kr 19.000.000
fra kr 37.500.000 til kr 56.500.000

Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre:

Forslag 18

Kap. 238

Utviklingsarbeid og etterutdanning for lærere i
videregående opplæring
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 19.000.000
fra kr 84.681.000 til kr 103.681.000

Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse:

Forslag 19

Kap. 281

Bygg og fellesutgifter for universiteter og høgskoler
30 Bygg, nedsettes med kr 46.600.000
fra kr 658.040.000 til kr 611.440.000.

Forslag 20

Kap. 1442

Vannmiljø, avfalls- og spesialavfallstiltak
63 Tilskudd til kommunale vannmiljø- og
avløpstiltak, forhøyes med kr 120.000.000
fra kr 288.047.000 til kr 408.047.000.

Forslag 21

Kap. 2425

SND og fylkeskommunene
51 Distriktsutviklingstilskudd, forhøyes med kr 184.000.000
51.1 med   kr 100.000.000
51.2 med   kr   84.000.000
fra kr 941.993.000 til kr 1.125.993.000
53 Tapsavsetning til dekning av tap på lån,
forhøyes med kr 14.500.000
fra kr 218.331.000 til kr 232.831.000

Forslag 22

Kap. 2440

Statens direkte økonomiske engasjement i
petroleumsvirksomheten
30 Investeringer, reduseres med kr 130.000.000
fra kr 25.800.000.000 til kr 25.670.000.000

Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 23

Kap. 571

Utgiftutjevnende tilskudd til kommuner
60 Tilskudd, økes med kr 250.000.000
fra kr 17.351.000.000 til kr 17.601.000.000.

Forslag 24

Kap. 2425

SND og fylkeskommunene
54 Tapsavsetning til dekning av garantier,
forhøyes med kr 8.000.000
fra kr 40.412.000 til kr 48.412.000.
55 Etablererstipend, forhøyes med kr 13.500.000
fra kr 125.000.000 til kr 138.500.000
74 Tilskudd til rentenedsettelse, forhøyes med kr 48.000.000
fra kr 0 til kr 48.000.000

Forslag 25

       Fondsforvaltningen skal ta sikte på at Folketrygdfondet skal bli til størst mulig nytte for Folketrygden ved at midlene anbringes mot betryggende sikkerhet og med sikte på god avkastning og den nødvendige likviditet.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 26

       Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med tidskonto for eldre arbeidstakere.

Forslag fra Høyre, Venstre og representanten Stephen Bråthen:

Forslag 27

Kap. 1760

Nyanskaffelser og materiell
45 Store nyanskaffelser, økes med kr 160.000.000
fra 5.561.804.000 til 5.721.804.000.

Forslag 28

Kap. 2650

Sykepenger
70 Sykepenger for arbeidstakere, reduseres med kr 500.000.000

Forslag 29

Kap. 5527

Vinmonopolet
74 Ekstraordinær overskuddsandel, bevilges med kr 60.000.000

Forslag 30

       Stortinget ber Regjeringen foreta en nærmere vurdering av engangsavgiften på motorvogner og vrakpanten, med sikte på å stimulere utskifting av bilparken i mest mulig trafikksikker og miljøvennlig retning.

Forslag 31

       Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å øke drifts- og investeringsbevilgningene med 21,6 millioner på budsjettkapitlene 1720-1740.

Forslag fra Senterpartiet og Rød Valgallianse:

Forslag 32

Kap. 281

Bygg og fellesutgifter for universiteter og høgskoler
01 Lønn og godtgjørelse, forhøyes med kr 30.000.000
fra kr 260.316.000 til kr 290.316.000.
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 10.000.000
fra kr 172.540.000 til kr 182.540.000.

Forslag 33

       Regjeringen gis fullmakt til å fordele bevilgning på 40 mill. kroner under kap. 281 post 01 og 11 til å etablere nye studieplasser i tråd med retningslinjene i merknad fra medlemmene fra Senterpartiet og Rød Valgallianse under pkt. 17.15 i Innst.S.nr.200 (1993-1994).

Forslag 34

Kap. 934

Energi- og vassdragsforvaltning
72 Tilskudd til energi- og forsyningsselskap m.v,
forhøyes med kr 10.000.000
fra kr 39.800.000 til kr 49.800.000.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Rød Valgallianse:

Forslag 35

       I Stortingets vedtak av 26. november 1993 om CO2-avgift i Petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen gjøres følgende endringer:

       Fra 1. juli 1994 skal det i henhold til lov om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten betales CO2-avgift til statskassen etter følgende satser:

a) for gass 107 øre pr. standardkubikkmeter,
b) for olje eller kondensat 107 øre pr. liter.

       Fra 1. juli 1994 skal det i henhold til lov av 19. mai 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen på:

       Petroleum, gassolje, solarolje, autodiesel, dieselolje og fyringsoljer. Avgift skal også, etter departementets nærmere bestemmelse, svares av annen mineralolje dersom denne oljen kan nyttes som fyringsolje. Avgiften svares etter følgende satser:

1. En CO2-avgift med 66 øre pr. liter olje, og
2. en tilleggsavgift med 7 øre pr. liter for hver påbegynt 0,25 % vektandel svovel i oljen. Tilleggsavgift skal ikke svares for olje som inneholder mindre enn 0,05 % vektandel svovel.

       For treforedlingsindustrien og sildemelsindustrien skal CO2-avgiftsatsen være 20,5 øre pr. liter olje. Departementet kan i forskrift gi regler om avgiftsmessig avgrensning av treforedlingsindustrien og sildemelsindustrien samt om praktiseringen av avgiftsnedsettelsen.

       Fra 1. juli 1994 skal det i henhold til lov av 19. mai 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen på kull og koks m.v. med 66 øre pr. kg.

Forslag fra Senterpartiet og representanten Stephen Bråthen:

Forslag 36

Kap. 2310

Ekstraordinære sysselsetningstiltak
70 Til disposisjon, reduseres med kr 1.658.000.000
fra kr 6.074.400.000 til kr 4.389.400.000.

Forslag fra Høyre og Venstre:

Forslag 37

Kap. 2310

Ekstraordinære sysselsettingstiltak
70 Til disposisjon, reduseres med kr 1.285.000.000
fra kr 6.074.400.000 til kr 4.789.400.000.

Forslag fra Høyre og representanten Stephen Bråthen:

Forslag 38

Kap. 550

Lokal næringsutvikling
61 Kommunale næringsfond reduseres med kr 50.000.000
fra kr 198.760.000 til kr 148.760.000

Forslag 39

Kap. 941

Bedriftsveiledning
74 Tilskudd til rådgivningstjenesten i
distriktene reduseres med kr 4.000.000
fra kr 55.350.000 til kr 51.350.000

Forslag 40

Kap. 1331

Særskilte investeringer m.v for kollektivtrafikk i storbyene
60 Tilskudd til særskilte investeringer m.v for
kollektivtransport i storbyene, kan overføres,
nedsettes med kr 53.700.000
fra kr 212.500.000 til kr 158.800.000.

Forslag 41

Kap. 1581

Lovfestet momskompensasjon
70 Tilskudd, reduseres med kr 500.000.000
fra kr 969.661.000 til kr 469.661.000.

Forslag 42

Kap. 2412

Den Norske Stats Husbank
72 Rentestøtte, reduseres med kr 3.000.000
fra kr 3.280.000.000 til kr 3.277.000.000.

Forslag 43

Kap. 2600

Trygdeetaten
11 Varer og tjenester, økes med kr 30.200.000
fra kr 747.319.000 til kr 777.519.000.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Rød Valgallianse:

Forslag 44

Kap. 118

Internasjonal bistand
73 Miljøtiltak i Øst-Europa, kan overføres,
økes med kr 25.000.000
76 Internasjonale miljøtiltak, kan overføres,
økes med kr 75.000.000

Forslag fra Senterpartiet:

Forslag 45

Kap. 572

Utgiftsutjevnende tilskudd til fylkeskommuner
60 Tilskudd, økes med kr 83.200.000
fra kr 14.387.000.000 til kr 14.470.200.000.

Forslag 46

Kap. 2414

Statens Fiskarbank
70 (Ny) Tilskudd til fiskebåtkontrakter,
kan overføres bevilges med kr 15.000.000

Forslag 47

Kap. 5508

Avgift på utslipp av CO2i petroleumsvirksomheten
70 avgift, forhøyes med kr 100.000.000
fra kr 2.600.000.000 til kr 2.700.000.000

Forslag fra Høyre:

Forslag 48

Kap. 150

Bistand til Afrika reduseres med kr 100.000.000

Forslag 49

Kap. 151

Bistand til Asia, reduseres med kr 30.000.000

Forslag 50

Kap. 1323

Drift av statens veger
24 Maskinforvaltningen, reduseres med kr 80.000.000

Forslag 51

Kap. 1650

Innenlandsk statsgjeld
89 Renter, provisjoner m.m., reduseres med kr 20.000.000
fra kr 17.026.000.000 til kr 170.060.000.000.

Forslag 52

       Stortinget ber Regjeringen vurdere og fremme forslag om et system for automatisk fastsettelse av studielånsrenten etter en metode med større nærhet til utviklingen i rentemarkedet f.eks. etter prinsippene for fastsettelse av topprenten i Husbanken.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse:

Forslag 53

Kap. 592

Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede,
70 Formidlingstiltak for yrkeshemmede,
reduseres med kr 7.000.000
fra kr 277.190.000 til kr 270.190.000.
71 Tilskudd til integrering av yrkeshemmede i ordinært
arbeidsliv, reduseres med kr 8.000.000
fra kr 602.480.000 til kr 594.480.000.

Forslag 54

Kap. 701

Forsøks- og effektiviseringsvirksomhet,
21 nedsettes med kr 10.000.000
fra kr 56.930.000 til kr 46.930.000.

Forslag 55

Kap. 5571

Totalisatoravgift,
70 Avgift, reduseres med kr 1.200.000
fra kr 53.500.000 til kr 52.300.000.

Forslag 56

Kap. 418

Fri rettshjelp,
70 Fri sakførsel, økes med kr 12.300.000
fra kr 67.700.000 til kr 80.000.000.
71 Fritt rettsråd, økes med kr 22.700.000
fra kr 120.000.000 til kr 142.700.000.

Forslag 57

Kap. 530

Arbeidstilsynet
01 Lønn og godtgjørelser, økes med kr 5.000.000
fra kr 137.724.000 til kr 142.724.000.

Forslag 58

Kap. 665

Bostøtte for eldre,
60 Tilskudd til kommuner til reduksjon
av boutgifter, økes med kr 100.000.000
fra kr 464.000.000 til kr 564.000.000.

Forslag 59

       Ordningen med tak på egenandeler for hjemmebaserte tjenester gjeninnføres fra 1. juli 1994.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 60

Kap. 116

Deltaking i internasjonale organisasjoner,
11 Varer og tjenester, økes med kr 7.300.000
fra kr 43.119.000 til kr 50.419.000.

Forslag 61

Kap. 295

Kirkelige stillinger
01 Lønn og godtgjørelser økes med kr 250.000
fra kr 353.012.000 til kr 353.262.000.

Forslag 62

Kap. 572

Utgiftsutjevnende tilskudd til fylkeskommuner,
60 Tilskudd, økes med kr 163.200.000
fra kr 14.387.000.000 til kr 14.550.200.000.

Forslag 63

Kap. 1325

Statens veganlegg,
30 Riksveganlegg, nedsettes med kr 78.700.000
fordelt på:
Rv 159 Lørenskog kr 46.000.000
Rv 11 Stordalen kr 27.700.000
Ev 18 Nordre Vestfold kr 5.000.000
fra kr 4.236.600.000 til kr 4.157.900.000.

Forslag 64

Kap. 1732

Sjøforsvaret
11 Varer og tjenester, reduseres med kr 47.000.000
fra kr 938.700.000 til 891.700.000.

Kap. 1733

Luftforsvaret
11 Varer og tjenester, reduseres med kr 95.000.000
fra kr 1.272.179.000 til kr 1.177.179.000.

Kap. 1760

Nyanskaffelser
45 Store nyanskaffelser, reduseres med kr 500.000.000
fra kr 5.561.804.000 til kr 5.061.804.000
46 Ombygginger, utvidelser, ekstraordinært vedlikehold,
nedsettes med kr 20.000.000
fra kr 267.750.000 til kr 247.750.000.
47 Nybygg og nyanlegg, nedsettes med kr 65.000.000
fra 614.416.000 til kr 549.416.000
48 Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeider,
nedsettes med kr 90.000.000
fra kr 588.550.000 til kr 498.550.000.

Forslag 65

Kap. 2310

Ekstraordinære sysselsettingstiltak,
nedsettes med kr 975.000.000
fra kr 6.074.400.000 til kr 5.099.400.000.

Forslag 66

Kap. 2410

Statens lånekasse for utdanning,
72 Rentestønad, økes med kr 360.000.000
fra kr 2.736.300.000 til kr 3.096.300.000.

Forslag 67

       Studielånsrenta senkes med 2 % til 6,5 %.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 68

Kap. 550

Lokal næringsutvikling
61 Kommunale næringsfond forhøyes med kr 50.000.000
fra kr 198.760.000 til kr 248.760.000.

Kap. 561

Kommunale sysselsettingstiltak
62 (Ny) Tilskudd til kommunale sysselsettingstiltak
bevilges med kr 150.000.000

Kap. 2310

Ekstraordinære sysselsettingstiltak
70 Til disposisjon reduseres med kr 200.000.000
fra kr 6.074.400.000 til kr 5.874.000.000.

Forslag 69

Kap. 600

Sosial- og helsedepartementet,
01 Lønn og godtgjørelser, forhøyes med kr 980.000
fra kr 61.980.000 til kr 62.960.000.

Forslag 70

       Stortinget henstiller til Regjeringen å legge fram en utredning om alternativ bruk av bil- og bensinavgiften for å fremme miljø og sikkerhet i forbindelse med bilbruk.

       Avgiftene bør også utformes slik at de fremmer bruken av nye mer miljøvennlige former for drivstoff.

Forslag 71

       Stortinget henstiller til Regjeringen å legge fram et forslag om NOx-avgift etter svensk mønster. Det anslås at et nivå på 200 mill. kroner i året er et nødvendig omfang for å ha de tilsiktede miljømessige effekter. Det bør vurderes om avgiften helt eller delvis skal tilbakeføres til næringslivet for å ha mest mulig positiv virkning på utviklingen av god miljøteknologi.

Forslag 72

       Alkoholavgiftene prisjusteres fra fra 1. juli d.å. tilsvarende et proveny til staten på om lag 75 mill. kroner.

Forslag 73

       Stortinget henstiller til Regjeringen å utrede bensin- og bilavgiftsspørsmålene ut fra virkninger på faktorer av betydning for sikkerhet og miljø. Det forutsettes at det samlete proveny til staten skal bli uendret i et år med normal bilomsetning.

Forslag fra Venstre og Rød Valgallianse:

Forslag 74

Kap. 1325

Statens veganlegg
Rv 159 Lørenskog kr 46.000.000
Ev 18 nordre Vestfold kr 5.000.000
30 Riksveganlegg, nedsettes med kr 51.000.000
fra kr 4.236.600.000 til kr 4.185.600.000.

Forslag fra Venstre og representanten Stephen Bråthen:

Forslag 75

Kap. 1323

Drift av statens veger m.v.
24 Maskiner, materiell og driftsbygninger,
reduseres med kr 175.000.000
fra -kr 60.000.000 til -kr 235.000.000.

Forslag 76

Kap. 2309

Tilfeldige utgifter,
11 Varer og tjenester, nedsettes med kr 1.257.000.000
fra kr 3.757.345.000 til kr 2.500.345.000.

Forslag 77

       Alle inntekter utover gjeldende statsbudsjett skal benyttes til reduksjon av underskuddet på inneværende års budsjett.

Forslag fra Rød Valgallianse og representanten Stephen Bråthen:

Forslag 78

Kap. 123

Verdensutstillingen i Sevilla 1992;
70 (Ny) Tilskudd, bevilges med kr 3.400.000

Forslag fra Venstre:

Forslag 79

Kap. 1581

Lovfestet merverdiavgiftskompensasjon
70 Tilskudd, nedsettes med kr 275.000.000
fra kr 969.661.000 til kr 694.661.000.

Forslag 80

Kap. 1650

Innenlandsk statsgjeld
89 Renter, provisjoner m.m., nedsettes med kr 35.000.000
fra kr 17.026.000.000 til kr 16.991.000.000.

Forslag 81

       Fra 1. juli 1994 skal gjeldende fritak fra avgift på elektrisk kraft oppheves.

Forslag 82

       I stortingsvedtak av 12. november 1993 om avgifter o.a. til folketrygda for 1994 gjøres følgende endringer:

2. Arbeidsgiveravgift:

a) Når arbeidstakaren i inntektsåret 1994 er skattepliktig etter skattelova § 24 til ein kommune i Finnmark fylke eller til kommunane Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke (sone V): 0,0 %. Same satsen skal nyttast for arbeidsgivaravgift av inntekt som vert skattlagt etter lov av 15. juli 1925 om skatt til Svalbard på formue og inntekt.
b) Når arbeidstakaren i inntektsåret 1994 er skattepliktig som nemnd i a første ledd til ein kommune i Troms fylke som ikkje er blant dei nemnde i a første ledd, eller til ein kommune i Nordland fylke, eller til kommunane Flatanger, Fosnes, Grong, Høylandet, Leka, Lierne, Namsos, Namdalseid, Namsskogan, Nærøy, Overhalla, Røyrvik og Vikna i Nord-Trøndelag fylke (sone IV): 4,3 %.
c) Når arbeidstakaren i inntektsåret 1994 er skattepliktig som nemnd i a første ledd til ein kommune som går inn under § 1 nr. 2 i forskrifter om avgrensing av det geografiske verkeområdet for dei distriktspolitiske verkemidla, fastsett ved kgl.res. av 23. oktober 1992, med unntak av kommune som nemnd under a og b ovanfor (sone III): 5,6 %.
d) Når arbeidstakaren i 1994 er skattepliktig som nemnd i a første ledd til ein kommune som er peika ut av Kommunaldepartementet i særskilt vedtak eller som går inn under § 1 nr. 3 i kgl.res. av 23. oktober 1992 (sone II): 9,8 %.
e) Elles (sone I) skal satsen vera 13,3 %. Denne satsen skal leggjast til grunn for arbeidsgivaravgift fastsett i kongeleg resolusjon med heimel nedanfor i II, og arbeidsgivaravgift for statsforvaltninga etter reglane i folketrygdlova § 17-4 tredje ledd.

Forslag fra Rød Valgallianse:

Forslag 83

Kap. 440

Politi- og lensmannsetaten
01 Lønn og godtgjørelse, nedsettes med kr 200.000
11 Varer og tjenester, nedsettes med kr 20.000

Forslag 84

Kap. 520

Utlendingsdirektoratet,
21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak,
økes med kr 490.000.000
fra kr 1.295.000.000 til kr 1.785.000.000.

Forslag 85

Kap. 571

Utgiftsutjevnende tilskudd til kommuner
60 Tilskudd, forhøyes med kr 5.000.000.000
fra kr 17.351.000.000 til kr 22.351.000.000.

Forslag 86

Kap. 572

Utgiftsutjevnende tilskudd til fylkeskommunene
60 Tilskudd, økes med kr 1400.000.000
fra kr 14.387.000.000 til kr 15.787.000.000.

Forslag 87

Kap. 840

Tilskudd til krisetiltak,
60 Tilskudd til kommuner til krisetiltak, økes med kr 200.000
fra kr 39.650.000 til kr 39.850.000.

Forslag 88

Kap. 2310

Ekstraordinære sysselsettingstiltak
70 Til disposisjon, reduseres med kr 3.000.000.000
fra kr 6.074.400.000 til kr 3.074.400.000.

Forslag 89

Kap. 2410

Statens lånekasse for utdanning,
72 rentestønad økes med kr 600.000.000
fra kr 2.736.300.000 til kr 3.336.300.000.

Forslag 90

Kap. 5527

Vinmonopolet
74 Ekstraordinær overskuddsandel, bevilges kr 40.000.000

Forslag 91

       Stortinget samtykker i at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet kan ettergi de nedenfor nevnte fylkeskommuner følgende beløp som er for meget utbetalt under kap. 231, post 62:

Akershus kr 21.015.000
Oslo kr 63.553.000
Hedmark kr 1.190.000
Buskerud kr 1.440.000
Telemark kr 1.190.000
Aust-Agder kr 2.556.000
Rogaland kr 8.700.000
Hordaland kr 1.190.000
Møre og Romsdal kr 1.190.000
Sør-Trøndelag kr 1.190.000

Forslag 92

       Rammetilskottet til fylkeskommunene økes med 50.000.000 kroner øremerka til etterutdanning i tilknytning til Reform 94.

Forslag 93

       Rammetilskottet til fylkeskommunene økes med 120.000.000 kroner øremerka til plasser i videregående skole for voksne elever.

Forslag 94

       Stortinget ber Regjeringa sørge for at elever som starter videregående opplæring får full kompensasjon for merutgifter til lærebøker og læremidler som er en følge av Reform-94.

Forslag 95

       Det tilleggsbevilges 600 mill. kroner som øremerkes til fylkeskommunenes helse- og sosialtjeneste, som et særskilt tilskudd for å bringe denne sektoren ut av den øyeblikkelige krisesituasjonen.

Forslag 96

       Rammetilskuddet til kommunene for 1994 økes med 50 mill. kroner.

Forslag 97

       Stortinget ber Regjeringa fremme forslag i to alternativer i Statsbudsjettet for 1995:

1. Egenandeler på hjemmebaserte tjenester avvikles.
2. Taket på egenandeler fra 1993 gjeninnføres.

Forslag 98

       Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag om endring av selskapsskattelovens § 2-2, slik at 100 % av kursverdi/ andel av skattemessig formuesverdi legges til grunn ved verdsettingen av børsnoterte/ikke-børsnoterte aksjer.

Forslag 99

       Regjeringa anmodes om å fremme forslag om satsendringer m.v. som kan bringe formuesskatten for 1994 opp på 1991-nivå, dvs. slik at det oppnås en merinntekt på ca 2 mrd. kroner. Forslaget bes fremmet i forbindelse med statsbudsjettet for 1995.

Forslag 100

       Studielånsrenta senkes til 4 % for lån som er satt rentebærende 1989 og seinere og til 7 % for lån som ble satt rentebærende i 1983-88.

Forslag 101

       Stipendandelen økes til 30 % med virkning fra og med høstsemesteret 1994.

Forslag 102

       Stortinget ber Regjeringen avvikle Finansdepartementets arbeid med generasjonsregnskap.

Forslag fra representanten Stephen Bråthen:

Forslag 103

Kap. 150

Bistand til Afrika,
71 nedsettes med kr 71.000.000
fra kr 340.000.000 til kr 270.000.000.
72 nedsettes med kr 41.000.000
fra kr 205.000.000 til kr 164.000.000.
73 nedsettes med kr 9.000.000
fra kr 43.000.000 til kr 34.000.000.
74 nedsettes med kr 50.000.000
fra kr 250.000.000 til kr 200.000.000.
75 nedsettes med kr 16.000.000
fra kr 80.000.000 til kr 64.000.000.
76 nedsettes med kr 12.000.000
fra kr 60.000.000 til kr 48.000.000.
79 nedsettes med kr 86.000.000
fra kr 430.000.000 til kr 344.000.000.

Forslag 104

Kap. 151

Bistand til Asia,
70 nedsettes med kr 9.000.000
fra kr 45.000.000 til kr 36.000.000.
71 nedsettes med kr 10.000.000
fra kr 50.000.000 til kr 40.000.000.
72 nedsettes med kr 36.000.000
fra kr 180.000.000 til kr 144.000.000.
73 nedsettes med kr 8.000.000
fra kr 40.000.000 til kr 32.000.000.
74 nedsettes med kr 3.000.000
fra kr 15.000.000 til kr 12.000.000.

Forslag 105

Kap. 161

Multilateral bistand under De forente nasjoner (FN) og
relaterte organisasjoner,
70 nedsettes med kr 100.000.000
fra kr 529.000.000 til kr 429.000.000.
71 nedsettes med kr 30.000.000
fra kr 175.000.000 til kr 145.000.000.
72 nedsettes med kr 50.000.000
fra kr 247.000.000 til kr 197.000.000.
77 nedsettes med kr 10.000.000
fra kr 33.000.000 til kr 23.000.000.

Forslag 106

Kap. 163

Multilateral bistand under internasjonale
finansieringsorganisasjoner,
70 nedsettes med kr 110.000.000
fra kr 553.000.000 til kr 440.000.000.
71 nedsettes med kr 11.000.000
fra kr 56.500.000 til kr 45.500.000.
72 nedsettes med kr 50.000.000
fra kr 245.500.000 til kr 195.500.000.

Forslag 107

Kap. 174

Støtte til private organisasjoner,
70 nedsettes med kr 120.000.000
fra kr 595.000.000 til kr 475.000.000.

Forslag 108

Kap. 238

Utviklingsarbeid og etterutdanning for lærere i
videregående opplæring,
11 Varer og tjenester, nedsettes med kr 5.000.000
fra kr 84.681.000 til kr 79.681.000.

Forslag 109

Kap. 281

Bygg og fellesutgifter for universiteter og høgskoler,
30 Bygg, kan overføres, nedsettes med kr 79.600.000
fra kr 658.040.000 til kr 579.440.000.

Forslag 110

Kap. 335

Pressestøtte,
71 nedsettes med kr 41.000.000
fra kr 204.603.000 til kr 163.603.000.
72 nedsettes med kr 2.000.000
fra kr 9.873.000 til kr 7.873.000.
73 nedsettes med kr 3.500.000
fra kr 18.116.000 til kr 14.616.000.
76 nedsettes med kr 6.500.000
fra kr 31.857.000 til kr 25.357.000.

Forslag 111

Kap. 440

Politiet og lensmannsetaten,
01 Lønn og godgjørelser, forhøyes med kr 30.000.000
fra kr 2.685.238.000 til kr 2.715.238.000.
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 10.000.000
fra kr 1.152.393.000 til kr 1.162.393.000.

Forslag 112

Kap. 561

Kommunale sysselsettingstiltak,
60 nedsettes med kr 80.000.000
fra kr 271.750.000 til kr 191.750.000
61 nedsettes med kr 30.000.000
fra kr 90.000.000 til kr 60.000.000.

Forslag 113

Kap. 590

Arbeidsmarkedsetaten,
01 nedsettes med kr 45.000.000
fra kr 875.135.000 til kr 835.135.000.
11 nedsettes med kr 30.000.000
fra kr 591.202.000 til kr 561.202.000.

Forslag 114

Kap. 591

Arbeidsmarkedstiltak,
71 nedsettes med kr 40.000.000
fra kr 733.679.000 til kr 693.679.000.

Forslag 115

Kap. 935

Energiøkonomisering:
72 Tilskudd til introduksjon av nye energiteknologier,
forhøyes med kr 10.000.000
fra kr 10.000.000 til kr 20.000.000.

Forslag 116

Kap. 935

Energiøkonomisering,
30 nedsettes med kr 15.000.000
fra kr 36.000.000 til kr 21.000.000.

Forslag 117

Kap. 945

Omstillingstiltak m.v.,
71 nedsettes med kr 10.000.000
fra kr 40.000.000 til kr 30.000.000.
72 nedsettes med kr 10.000.000
fra kr 40.000.000 til kr 30.000.000.

Forslag 118

Kap. 950

A/S Sydvaranger,
70 nedsettes med kr 15.000.000
fra kr 60.000.000 til kr 45.000.000.

Forslag 119

Kap. 1102

Landbruksetatene,
01 nedsettes med kr 50.000.000
fra kr 183.240.000 til kr 133.240.000.
11 nedsettes med kr 20.000.000
fra kr 82.372.000 til kr 62.372.000.

Forslag 120

Kap. 1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen mm.,
51 nedsettes med kr 135.000.000
fra kr 1.345.810.000 til kr 1.210.810.000.
73 nedsettes med kr 300.000.000
fra kr 3.011.400.000 til kr 2.711.400.000.
74 nedsettes med kr 1.000.000.000
fra kr 7.354.850.000 til kr 6.354.850.000.

Forslag 121

Kap. 1650

Innenlandsk statsgjeld,
89 Renter, provisjoner m.m., reduseres med kr 95.000.000
fra kr 17.026.000.000 til kr 16.931.000.000

Forslag 122

Kap. 5581

Avgift på radio og fjernsynsmateriell mv.
72 nedsettes med kr 40.000.000
fra kr 80.000.000 til kr 40.000.000.

Forslag 123

       Stortinget samtykker i at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet kan ettergi de nedenfor nevnte fylkeskommuner følgende beløp som er for meget utbetalt under kap. 231, post 62:

Akershus: kr 12.415.000
Oslo: kr 52.653.000
Hedmark: kr 1.190.000
Buskerud: kr 1.440.000
Telemark: kr 1.190.000
Aust Agder: kr 2.556.000
Rogaland: kr 5.800.000
Hordaland: kr 1.190.000
Møre og Romsdal: kr 1.190.000
Sør-Trøndelag: kr 1.190.000

Forslag 124

       Stortinget ber Regjeringen si opp avtalen vedrørende reisemoderasjonsordningen for elever/studenter før 1. juli 1994, med virkning fra 1. januar 1995.

Forslag 125

       Stortinget ber Regjeringen gjennomføre ordningen med omgjøring av stipend til lån ved faglig forsinkelse i tråd med Regjeringens forslag i St.meld. nr. 14 (1993-1994).

Forslag 126

       Stortinget henstiller til Regjeringen å vurdere utbygging av Brønnøysund flyplass slik at næringsutviklingen på Helgeland kan sikres.

Forslag 127

       Endringer i vedtak om folketrygdavgift.

       I Stortingets vedtak av 12. november 1993 om avgifter o.a. til folketrygda for 1994 gjøres følgende endringer:

       2. Arbeidsgiveravgift.

a) Når arbeidstakaren i inntektsåret 1994 er skattepliktig etter skattelova § 24 til ein kommune i Finnmark fylke eller til kommunane Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke (sone V): 0,0 %. Same satsen skal nyttast for arbeidsgivaravgift av inntekt som vert skattlagt etter lov av 15. juli 1925 om skatt til Svalbard på formue og inntekt.
b) Når arbeidstakaren i inntektsåret 1994 er skattepliktig som nemnd i a første ledd til ein kommune i Troms fylke som ikkje er blant dei nemnde i a første ledd, eller til ein kommune i Nordland fylke, eller til kommunane Flatanger, Fosnes, Grong, Høylandet, Leka, Lierne, Namsos, Namdalseid, Namsskogan, Nærøy, Overhalla, Røyrvik og Vikna i Nord-Trøndelag fylke (sone IV): 3,3 %.
c) Når arbeidstakaren i inntektsåret 1994 er skattepliktig som nemnd i a første ledd til ein kommune som går inn under § 1 nr. 2 i forskrifter om avgrensing av det geografiske verkeområdet for dei distriktspolitiske verkemidla, fastsett ved kgl.res. av 23. oktober 1992, med unntak av kommune som nemnd under a og b ovanfor (sone III): 4,6 %.
d) Når arbeidstakaren i 1994 er skattepliktig som nemnd i a første ledd til ein kommune som er peika ut av Kommunaldepartementet i særskilt vedtak eller som går inn under § 1 nr. 3 i kgl.res. av 23. oktober 1992 (sone II): 8,8 %.
e) Elles (sone I) skal satsen vera 12,3 %. Denne satsen skal leggjast til grunn for arbeidsgivaravgift fastsett i kongeleg resolusjon med heimel nedanfor i II, og arbeidsgivaravgift for statsforvaltninga etter reglane i folketrygdlova § 17-4 tredje ledd.

Forslag 128

       Vedtaket av 26. november 1993 Om avgift på utstyr for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilder m.v. oppheves med virkning fra 1. juli 1994.

Forslag fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti:

Forslag 129

Kap. 5536

Avgift på motorvogner m.v.
71 Engangsavgift, forhøyes med kr 50.000.000
fra kr 5.170.000.000 til kr 5.220.000.000.

Forslag fra Høyre, Venstre og representanten Stephen Bråthen:

Forslag 130

Kap. 5536

Avgift på motorvogner m.v.
71 Engangsavgift, nedsettes med kr 75.000.000
fra kr 5.170.000.000 til kr 5.095.000.000.

Forslag fra Senterpartiet:

Forslag 131

Kap. 5536

Avgift på motorvogner m.v.
71 Engangsavgift, nedsettes med kr 50.000.000
fra kr 5.170.000.000 til kr 5.120.000.000.