Vedlegg 4: Brev av 17. mars 1994 fra komiteen til Samferdselsdepartementet.

Televerket/TBK

       Det vises til statsrådens brev av 24. januar d.å. med svar på komiteens spørsmål i brev av 23. nov. 1993.

       Kontroll- og konstitusjonskomiteen har i møte 17. mars 1994 besluttet å ta opp denne saken som egen sak med hjemmel i den initiativrett komiteen har ifølge Stortingets forretningsorden paragraf 12, pkt. 8. Hovedproblemstillingen i komiteens undersøkelser vil bli lagt på å klarlegge hvorvidt kryssubsidiering i en eller annen form finner sted mellom Televerket og dets datterselskaper, evt. mellom datterselskap.

       Komiteen ber om statsrådens aktive medvirkning til at komiteen får tilsendt alt relevant materiale som ikke allerede er kommet Stortinget i hende. Komiteen vil også sette pris på en fortegnelse over det materiale statsråden anser som nyttig i komiteens arbeide med saken. Det gjøres også oppmerksom på at komiteen har mottatt flere skriftlige henvendelser fra organisasjoner og bedrifter i sakens anledning.

       Statsråden refererer i sitt brev av 24. januar d.å. bl.a. til følgende viktige forutsetninger for den omorganisering og avmonopolisering som har funnet sted (jf. St.meld. nr. 8 (1991-1992) Om televirksomheten i Norge):

       « Det har vært bred enighet om at det er gunstig at Televerket deltar i konkurransevirksomhet, forutsatt at deltagelsen kan gjennomføres « på like vilkår », dvs. uten en uønsket konkurransevridning. »

       På denne bakgrunnen er det i første omgang nødvendig med mer konkrete og utdypende svar på følgende spørsmål:

1) Statsråden nevner i sitt brev at Televerkets interne revisjon skal kontrollere at regnskapsføringen ikke kamuflerer kryssubsidiering mellom Televerket og dets datterselskaper. Er det en tilfredsstillende ivaretakelse av Stortingets forutsetning om at kryssubsidiering ikke skal finne sted, at intern revisjon kontrollerer dette?
2) Hvordan kunne en slik kontroll eventuelt hensiktsmessig foretas på annen måte?
3) Er regnskapsopplegget slik organisert at det arbeidsmessig er overkommelig å avdekke eventuell kryssubsidiering?
4) Hvilke krav stiller Televerket til avkastning på den kapital Televerket skyter inn i datterselskapene? Kan dette konkretiseres for hvert enkelt selskap?
5) Hvordan vurderes disse avkastningskravene i forhold til sammenlignbar forretningsvirksomhet?
6) Blir avkastningskravene oppfylt?
7) Hvor meget aksjekapital har Televerket skutt inn i hvert enkelt datterselskap siden omorganiseringen?
8) Hvordan sikrer man at konkurransevridning ikke finner sted dersom heleide datterselskap overtar aktiva fra Televerket under markedsverdi?
9) Hvordan sikrer man seg at informasjon om konkurrentene i det private marked som Televerket får gjennom monopoldelen ikke tilflyter Televerkets datterselskaper og dermed bidrar til ensidighet i informasjonsstrømmen og følgelig kunnskapsmessig konkurransevridning?
10) Hvilke personer deltar aktivt - administrativt og/eller i styresammenheng - både i monopoldelen og i de datterselskaper som driver i konkurranse med private bedrifter? Hvilke selskaper dreier det seg i tilfelle om?
11) Hvis slik overlapping finner sted, hvordan skal man da sikre vanntette skott mellom forvaltningsdelen og den konkurranseutsatte delen slik at påstander om kunnskapsmessig konkurransevridning ikke kan fremsettes fra de konkurrerende private bedrifter?

       Komiteen setter stor pris på om besvarelse av spørsmålene kan gis prioritet. Dersom besvarelsen av noen spørsmål krever lengre tid enn andre, tar komiteen gjerne i mot svarene i den rekkefølgen de blir ferdig utarbeidet.