Vedlegg 10: Brev av 25. mai 1994 fra NetCom GSM as til komitélederen.

TELEVERKETS FORRETNINGSPRAKSIS

       NetCom GSM as er kjent med at Stortingets Kontroll- og Konstitusjonskomité behandler Televerkets forretningspraksis. I den forbindelse tillater vi oss å rette en henvendelse til komitéen og påpeke endel forhold vi mener bør være av interesse for komitéens videre arbeid.

1. Kort om NetCom

       NetCom GSM as er et privateid televerk som opererer i Norge. Vårt eneste produkt pr. idag er mobile tellerskritt, solgt gjennom vårt eget GSM-nett, bygget og drevet i henhold til konsesjon. Våre største eiere er Orkla A.S, svenske Kinnevik AS (TV3 etc.), det regionale televerk i Chicago, Ameritech, og det offentlige televerket i Singapore, Singapore Telecom.

2. Trafikkmultiplum

       De fleste mobiltelefonsamtaler avsluttes eller påbegynnes i Televerkets faste nett. Det vil si at det er få samtaler som er mobil-til-mobil. Når en NetCom-kunde ringer på vårt nett til en abonnent i Televerkets faste nett, må NetCom betale og så viderefakturere våre kunder en betydelig høyere pris for tilgangen til Televerkets nett enn det den vanlige tellerskrittprisen skulle tilsi. Dette kalles trafikkmultiplum. Kort forklart går dette ut på at en NetCom-abonnent, som ringer til en fast abonnent, egentlig får utført to tjenester. For det første formidles samtalen fra abonnentens mobiltelefon gjennom NetComs nett, NetComs sentral (Switch), frem til Televerkets faste nett. For det annet formidles så samtalen videre av Televerket i Televerkets faste nett fra overleveringspunktet fra NetCom og frem til kunden i det faste nettet. Innenfor et fjerntakstområde betales Televerket 2,5 ganger vanlig tellerskittkost for denne siste delen. For trafikk fra ett fjernsamtaleområde til det neste, betales hele 3,5 ganger vanlig tellerskrittkostnad. Det skal dog bemerkes at fra samtaler i Televerkets faste nett til NetComs mobilnett får NetCom tilsvarende en betydelig pris refundert fra Televerket. Dette gjør mobilsamtaler unødig dyre. NetCom er av den oppfatning at trafikk inn og ut av Televerkets faste nett ikke må betales høyere enn den vanlige tellerskrittprisen skulle tilsi.

       I praksis mener vi at Televerkets prising av trafikk inn og ut av deres faste nett er en prisdiskriminering mot mobil-genererte samtaler. For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at Televerkets eget datterselskap står i samme situasjon som NetCom. Det er således ikke spørsmål om diskriminering mot NetCom til fordel for Telemobil, men en prisdiskriminering mot mobilsamtaler til fordel for Televerkets monopolprodukt, nemlig faste nettsamtaler.

3. Leide linjer

       Televerket har monopol på å tilby såkalte leide linjer som brukes i en rekke sammenhenger i telekommunikasjonsprodukter. For NetComs del er vi avhengige av å kjøpe leide linjer fra Televerket fra våre egne radiobasestasjoner, frem til vår egen sentral(er). Televerket har monopol på denne tjenesten. NetCom er imidlertid av den klare oppfatning at Televerket ikke står fritt til å prise disse monopoltjenestene, men må ta utgangspunkt i EUs direktiver (ONP, Open Network Provision), som Norge har sluttet seg til som EØS-medlem. ONP-direktivet sier at monopolets tjenester må være kostnadsbaserte i sin prising. NetCom er av den oppfatning at kostnadene vi betaler til Televerket for leide linjesamband er vesentlig høyere enn Televerkets kostnader. Totalt mener vi at Televerkets priser er i størrelsesorden 4-5 ganger så høye(!) som Televerkets kostnader skulle tilsi. En prisreduksjon på 80 % vil også være i overensstemmelse med land hvor televerkets monopol på tilbud av leide linjer er opphevet. Som eksempel kan nevnes Sverige, hvor andre samfunnsinstitusjoner som har leide linjer å tilby, så som Statens Jernväger og kraftverkene, tilbyr leide linjer til vesentlig lavere kostnader enn NetCom betaler det norske Televerket i dag.

4. TBKs forhandlernekt av NetCom-abonnement

       NetCom selger ikke telefoner, men kun tellerskritt. Telefonene m/tilhørende abonnement selges av en rekke frittstående mobiltelefonforhandlere og elektronikkbutikker i hele Norge. Pr. dags dato har NetCom solgt over 15.000 abonnement, spredt på mange hundre forhandlere over hele Norge. Den største forhandleren av mobiltelefoner i Norge er Televerkets heleide datterselskap, TBK Telehuset. TBK Telehuset har nektet å selge NetCom-abonnement. Dette til tross for at landets øvrige forhandlere finner det interessant å ha forretningsmessig forhold til NetCom. Vi finner det spesielt at Televerket gjennom sin monopolvirksomhet som teleoperatør, har greid å bygge opp en konkurransebutikk, TBK, som ikke ønsker å selge på vegne av den alternative operatøren.

       NetCom vil avslutningsvis gi uttrykk for at vi finner det positivt at Stortinget viser et større engasjement og interesse for den raske tekniske og markedsmessige utvikling som finner sted innen telekommunikasjonsbransjen. Å belyse Televerkets forretningsmessige praksis er i så måte interessant, men vi må få lov å gi uttrykk for at problemstillingen har et bredere nedslagsfelt enn dette. Vi tenker her spesielt på den varslede nye teleloven, samt omdanningen av Televerket fra forvaltningsbedrift til statsaksjeselskap. I disse sammenhengene er det viktig at man får en klar grensedragning mellom Televerkets eventuelle fortsatte monopolvirksomhet og deres konkurransevirksomhet. Videre må de ulike teleoperatørene selvfølgelig sidestilles.

       Vi håper og tror at Stortinget generelt viser interesse og engasjement også i disse sakene.

       Avslutningsvis vil vi si at NetCom selvsagt er tilgjengelig for kommentarer og ytterligere opplysninger, hvis så skulle være ønskelig.