1. Innledning

  Til Stortinget.

       I Dok.nr.8:22 (1994-1995) fremmer representantene Carl I. Hagen og Hans J. Røsjorde følgende forslag:

« I.

       Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å omdanne NSBs trafikkdel til et aksjeselskap, hvor staten i utgangspunktet eier 100 % av aksjene.

II.

       Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å organisere Reisebyrådivisjonen i NSB som et selvstendig aksjeselskap.

III.

       Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å selge andeler i selskaper som NSB har eierinteresser i.

IV.

       Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å omdanne Biltrafikkdivisjonen i NSB til et selvstendig aksjeselskap.

V.

       Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å skille ut verksteddriften i NSB som et eget aksjeselskap.

VI.

       Stortinget ber Regjeringen åpne for at andre selskaper kan leie seg inn på NSBs kjørevei og drive jernbanedrift.

VII.

       Stortinget ber Regjeringen omdanne NSBs kjørevei til et rent forvaltningsselskap som driver utleie av linjenettet til aktuelle aktører i markedet.

VIII.

       Stortinget ber Regjeringen sørge for at investeringer i kjøreveien blir dekket inn via avgifter o.l. fra driftsselskapene og eventuelt via statsbudsjettet.

IX.

       Stortinget ber Regjeringen sørge for en gjennomgang av alle særtariffavtaler innen NSB-systemet med sikte på en normalisering av tariffavtalene i samsvar med det som er normalt innen det private konkurranseutsatte næringsliv.

X.

       Stortinget samtykker i at NSB gis fullmakt til å fastsette sine egne takster. »