4. Et styrket vern av miljøet på Svalbard

       Departementet viser til at Regjeringen med støtte av Stortinget gjennom tidligere meldinger har formulert ambisiøse målsetninger for vern av den særegne villmarksnaturen og kulturminnene på Svalbard. Dette innebærer at all virksomhet på øygruppen skal vurderes ut fra virkningene på miljøet, og i den grad det oppstår alvorlig konflikt mellom miljømålene og noen av de andre målene for Svalbardpolitikken, skal miljøvernhensynet veie tungt. Regjeringen ønsker at Norge skal ha et høyt ambisjonsnivå for miljøvernforvaltningen på Svalbard, som på bakgrunn av de dokumenterte miljøverdier vil fremstå blant de best forvaltede villmarksområder i verden. Miljøverndepartementet med relevante fagetater og berørte departementer vil på bakgrunn av dette utarbeide en samlet miljøforvaltningsplan for Svalbard.

       Departementet viser i meldingen til at miljøvernlovgivningen i utgangspunktet bør gi minst like sterk beskyttelse av miljøet på Svalbard som på fastlandet, og på bakgrunn av de unike miljøverdiene på Svalbard bør det i enkelte tilfeller altså vurderes hvorvidt det kan være behov for en strengere beskyttelse. Regjeringen tar derfor sikte på å nedsette et eget lovutvalg for å utarbeide forslag til en egen miljøvernlov for Svalbard, og berørte departementer vil bli involvert i arbeidet.

       Når det gjelder miljøvernforvaltningen på Svalbard innebærer dagens organisering at Miljøverndepartementet på flere fagområder har funksjoner som på fastlandet er tillagt direktorater. Miljøverndepartementet vil foreta en delegering av departementets myndighet etter miljøvernforskriftene på bestemte områder - til Direktoratet for naturforvaltning når det gjelder vilt- og innlandsfiskeforvaltning, samt forvaltning av verneområdene - og til Statens forurensningstilsyn når det gjelder beredskap mot akutt forurensning, avfallshåndtering og utslippskrav. Det forutsettes imidlertid at enkelte saker etter nærmere retningslinjer avklares med Miljøverndepartementet før avgjørelse, når politiske og traktatmessige grunner tilsier det. Som Den norske stats sentralinstitutt for polarområdene skal Norsk Polarinstitutt være den sentrale faglige og strategiske rådgiver i miljøvernsaker også på Svalbard.

       Når det gjelder Sysselmannens miljøvernforvaltning ønsker Regjeringen en bedre politisk styring av miljøvernforvaltningen på Svalbard, som vil innebære at Sysselmannens miljøvernarbeid i fremtiden skal styres gjennom årlige politiske retningslinjer, virksomhetsplaner og resultatrapportering, som tilfellet er for departementets øvrige ytre etater. Regjeringen går inn for at det opprettes en egen miljøvernavdeling hos Sysselmannen ledet av en miljøvernsjef. I tillegg ønsker man å utrede spørsmålet om samling av kulturminneforvaltningen for Svalbard gjennom overføring av de to stillingene som er finansiert over Svalbardbudsjettet - fra Tromsø til Svalbard. Departementet vil også sette i gang arbeid med en forskrift om oppbevaring av funnmateriale og løse kulturminner fra Svalbard.