1. Innledning

    Til Stortinget.

       I dokumentet fremmes følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om utvidelse av gjeldsordningen for byfornyede borettslag til også å omfatte nåværende beboere i rehabiliterte sameier omfattet av byfornyelsesvedtak. For å unngå avgrensningsproblemer, bes Regjeringen vurdere å sette en nedre grense på 3 seksjoner i et sameie slik at det blir tilsvarende et borettslag. Den samme gjeldsnormen som for borettslag bør benyttes, nemlig 5.060 kroner pr. kvm av opprinnelig innskudd og fellesgjeld. For nåværende beboere, som ikke er opprinnelige beboere, bør gjeldsnormen regnes ut fra overtagelsessum og fellesgjeld. »

       Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne til behandlingen i Stortinget av St.meld. nr. 27 (1993-1994), jf. Innst.S.nr.162 (1993-1994), hvor Stortinget vedtok retningslinjer for en særskilt gjeldsordning for borettslag omfattet av byfornyelsesvedtak. I dokumentet gis det en kort beskrivelse av gjeldsordningen. Det vises også til at Senterpartiet og Høyre under Stortingets behandling foreslo at veiledende gjeldsnorm også skal gjelde for sameiere. Forslaget ble nedstemt, men et forslag fra Sosialistisk Venstreparti om å be Regjeringen vurdere å opprette en tilskuddsordning også gjeldende for de byfornyede sameiene ble vedtatt.

       I dokumentet pekes det på at det i ettertid viser seg at det er sameier som helt klart burde vært omfattet av gjeldsordningen. Forslagsstillerne viser til at en del av de byfornyede sameiene ble utbedret på samme måte som borettslagene i Oslo Byfornyelse A/S. Beboerne i sameiene hadde ikke større innvirkning på utbedringen eller eieformen som Oslo Byfornyelse A/S valgte enn beboerne i borettslagene. Gjelden er like dyr å betjene for den enkelte uavhengig av eieformen. I dokumentet oppgis tallet på aktuelle sameier til ca 10 for Oslos vedkommende, hvor problemet er størst.

       Komiteen viser også til sine respektive partiers merknader i forbindelse med B.innst.S.nr.5 (1995-1996).

       Komiteens flertall, medlemmene fra Senterpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til Stortingets vedtak, jf. Innst.S.nr.208 (1994-1995) og omtalen av dette vedtaket i St.prp. nr. 1 (1994-1995), Kommunal- og arbeidsdepartementet. Flertallet forventer at departementet i forbindelse med proposisjonen om salderingen av Statsbudsjettet for 1996 kommer tilbake med nærmere oppfølging, lovmessig og økonomisk av denne saken. Flertallet viser for øvrig til sine merknader i B.innst.S.nr.5 (1995-1996) i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1, Kommunal- og arbeidsdepartementet.

       Flertallet viser også til brev av 30. mars 1995 og 25. oktober 1995 fra Oslo kommune, Byrådsavdeling for kultur og byutvikling. Brevene følger innstillingen som trykte vedlegg.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at forslaget som er fremmet i Dok.nr.8:68 (1994-1995) allerede er vedtatt av Stortinget i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 14 (1994-1995) Om levekår og boforhold i storbyene, jf. Innst.S.nr.208 (1994-1995). På denne bakgrunn vil disse medlemmer foreslå følgende:

       « Dok.nr.8:68 (1994-1995) - forslag fra stortingsrepresentantene Eva Lian, Morten Lund og Terje Riis-Johansen om at byfornyede sameier skal kunne søke om gjeldssanering etter samme ordning som gjelder for byfornyede borettslag - avvises. »