1. Om endringer i statsbudsjettet for 1995 under Kommunal- og arbeidsdepartementets forvaltningsområde.

      Til Stortinget.

       Kommunal- og arbeidsdepartementet legger i proposisjonen frem endringsforslag vedrørende bevilgninger under departementets forvaltningsområde for budsjetterminen 1995.

Kap. 500 Kommunal- og arbeidsdepartementet

Post 01 Lønn og godtgjørelser

       I proposisjonen blir det foreslått å tilbakeføre kr 500.000 til Kommunal- og arbeidsdepartementet fra Administrasjonsdepartementet. Dette skyldes at de foreslåtte endringer i plan- og bygningsloven ikke ble vedtatt, og beløpet som ble overført i forbindelse med salderingen av statsbudsjettet for 1995 skjedde under forutsetning av at lovendringene fikk flertall i Stortinget.

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anneliese Dørum, Eirin Faldet, Edvard Haugland, Rolf Terje Klungland, Rune E. Kristiansen og Leif Lund, fra Senterpartiet, Terje Riis-Johansen, Eva Lian og Morten Lund, fra Høyre, Tore A. Liltved og Arild Lund, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Sosialistisk Venstreparti, Børre Rønningen, har ingen merknader til dette og slutter seg til Regjeringens forslag.

Kap. 520 Utlendingsdirektoratet

Post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak

       Departementet foreslår en reduksjon i de spesielle driftsutgifter med 65 mill. kroner til 235 mill. kroner.

       Komiteen har merket seg at det i løpet av 1995 er kommet langt færre asylsøkere og flyktninger til landet enn tidligere antatt, og at antall plasser er redusert med i underkant av 14.300 plasser siden april 1994.

       Komiteen vil understreke at det er behov for en viss beredskap og at situasjonen i de flyktningproduserende områder kan endre seg raskt. Dette er Sri Lanka et eksempel på. Komiteen vil for øvrig legge vekt på at flyktningmeldingens (St.meld. nr. 17 (1994-1995)) hovedkonklusjon om en dreining mot økt satsing internasjonalt på forebyggende arbeid, hjelp i nærområdene og tilbakevending, blir fulgt opp.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader og forslag under kap. 520 i B.innst.S.nr.5 (1995-1996), Innst.S.nr.180 (1994-1995) og St.meld. nr. 17 (1994-1995). Disse medlemmer er skeptiske til Regjeringens restriktive asyl- og flyktningpolitikk, men tar saken til etterretning.

       Komiteen har ingen øvrige merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

Kap. 551 Regional næringsutvikling i fylker og kommuner

Post 55 Etablererstipend, fond

       Det foreslås å redusere bevilgningen med 3 mill. kroner for finansiering av SIVAs egenkapital.

       Komiteen viser til at etablererstipend er en ordning for nyetablerere i alle deler av landet. Målet er å stimulere til økt etableringsvirksomhet for å skape lønnsomme og varige arbeidsplasser.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet tar forslaget om omdisponering av 3 mill. kroner til etterretning og støtter Regjeringens forslag.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til at med en ramme på 3 mill. kroner vil det med de retningslinjer som gjelder være minst 15 etablerere som kunne få stipend til utviklingsfasen og/eller etableringsfasen. Disse medlemmer mener dette kan påvirke arbeidsmuligheter i positiv retning i distriktene.

       Videre vil disse medlemmer vise til at utnyttelsesgraden i 1994 var 100 % av de tildelte midler.

       Disse medlemmer finner derfor ikke å kunne støtte Regjeringens forslag.

       Komiteens medlemmer fra Høyre støtter Regjeringens forslag om reduksjon av post 55, men ønsker ikke at pengene omdisponeres til SIVA.

Kap. 552 Nasjonale programmer og tiltak for regional utvikling

Post 56 Omstilling og nyskaping og Post 90 SIVA - innskuddskapital

       Komiteen har merket seg at SIVA står foran betydelige nyinvesteringer, bl.a. i forbindelse med nye anlegg ved Elkem Lista og forskningsparken i Tromsø. Departementet foreslår å styrke egenkapitalen som i dag er på 96,5 mill. kroner (innskuddskapital) med 8 mill. kroner og at dette dekkes inn ved å redusere kap. 551, post 55. Etablererstipend med 3 mill. kroner og kap. 552, post 56 Omstilling og nyskaping med 5 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er tilfreds med at SIVA på denne måten kan settes i stand til å styrke sin innsats for utbygging av næringslivet i distriktene.

       Disse medlemmer har ingen øvrige merknader og støtter Regjeringens forslag.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti slutter seg til at 5 mill. kroner dekkes inn ved reduksjon av kap. 552 post 55 Omstilling og nyskaping.

       Disse medlemmer mener imidlertid det er så viktig at nivået på stimulans til nyetablering holdes oppe og vil derfor gå imot forslaget om å redusere kap. 551 post 55 Etablererstipend. Disse medlemmer viser til at Regjeringen foreslår å oppjustere inntektsanslaget på kap. 3591 post 02 Opplæringstjenester som følge av uforutsette inntekter av kurssalg ved AMO-sentrene.

       Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn at de resterende 3 mill. kroner til styrking av SIVAs egenkapital inndekkes ved en reduksjon i det oppjusterte anslaget på kap. 3591 post 02 Opplæringstjenester.

       Komiteens medlemmer fra Høyre går imot Regjeringens forslag om en økning av post 90 SIVA. Disse medlemmer vil støtte Regjeringens forslag om en reduksjon av bevilgningen under post 56 Omstilling og nyskaping med 5 mill. kroner.

Kap. 553 Forsøk

Post 65 Kommunale infrastrukturtiltak i forbindelse med OL 1994, kan overføres

       Det foreslås en tilleggsbevilgning på 1,7 mill. kroner til post 65.

       Komiteen har merket seg at det må foretas en gjenbevilgning på grunn av at ferdigstilling er skjedd etter 1994. Komiteen har ingen ytterligere merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

Kap. 561 Kommunale sysselsettingstiltak

Post 60 Tilskudd til kommunalt vedlikehold - Post 61 Tilskudd til fylkeskommunalt vedlikehold

       Det foreslås at bevilgningen gjøres overførbar på grunn av at en del prosjekter ikke kan sluttføres som planlagt i budsjettåret.

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader i B.innst.S.nr.5 (1995-1996) og forslag om å opprettholde kapittelet og øke bevilgningen med 200 mill. kroner for 1996.

       Dette medlem tar Regjeringens forslag til etterretning.

Kap. 581 Bolig- og bomiljøtiltak

Post 82 Boligtilskudd, kan overføres

       Det foreslås en tilleggsbevilgning på til sammen 75 mill. kroner idet det er stor etterspørsel og at bevilgningen på det nærmeste er brukt opp.

       Komiteen har merket seg at det fortsatt er søkere av prioriterte grupper som står i kø for å få boligtilskudd. Dette er bl.a. flyktninger som skal bosettes i kommunene, psykisk utviklingshemmede i forbindelse med PU-reformen, fysisk funksjonshemmede og særlig vanskeligstilte.

       Komiteen slutter seg derfor til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen med 75 mill. kroner.

Kap. 586 Oppstartingstilskudd til nye omsorgsboliger og sykehjemsplasser

Post 62 Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser, kan overføres

       Det fremmes forslag om en økning av bevilgningen på 25 mill. kroner på grunn av at det er stor etterspørsel etter tilskudd, og at det for årets siste 2,5 mnd. kun er 10 mill. kroner igjen av bevilgningen.

       I likhet med Regjeringen ser komiteen svært positivt på at kommunene aktivt engasjerer seg i utbygging av omsorgsboliger og sykehjemsplasser og støtter Regjeringens forslag om å øke bevilgningen med 25 mill. kroner.

Kap. 592 Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede

Post 71 Tilskudd til integrering av yrkeshemmede i ordinært arbeidsliv, kan overføres, kan nyttes under post 70 - Post 73 Tilskudd til investeringer i skjermede tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 70 og 71

       Det foreslås å omdisponere 43,2 mill. kroner fra post 71 til post 73 for investering i 300 nye AFT-plasser og 600 nye ASVO-plasser.

       Komiteen har merket seg at tiltaksgjennomføringen i 1995 ligger lavere enn måltallet i snitt for 1995 på 20.300 månedsverk. Komiteen ser det derfor positivt at det foreslås å nytte midler til andre tiltak for yrkeshemmede. Komiteen mener at en større utbygging av det nye tiltaket Arbeidsforberedende trening (AFT) og utbygging av flere plasser under samvirke i offentlig virksomhet (ASVO) vil være tiltak som vil ivareta behovet for et mer omfattende tilbud til personer med alvorlig psykiske lidelser.

       Videre har komiteen merket seg at Regjeringen mener det også i det foreslåtte budsjett for 1996 vil være behov for omdisponering, og at Regjeringen vil komme tilbake til dette i Salderingsproposisjonen.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sine merknader og forslag i B.innst.S.nr.5 (1995-1996) og B.innst.S.nr.11 (1995-1996). Disse medlemmer mener det burde vært foretatt en skikkelig gjennomgang og samordning av alle ordninger som arbeidsmarkedsetat, trygdeetat og sosialetat har ansvaret for. Denne gjennomgangen bør fremlegges i en egen stortingsmelding der en grundig belyser forholdet mellom arbeid, uføretrygd og sosial stønad med sikte på å oppnå et mer treffsikkert system til beste for de enkelte mottakere. I tillegg må det i denne meldingen være en evaluering av den såkalte arbeidslinjen for yrkeshemmede.

       Komiteen har ingen ytterligere merknader og støtter Regjeringens forslag.

Kap. 2412 Den Norske Stats Husbank

Post 70 Tilskudd til Husbankens risikofond - Post 71 Risikofond for tap for ikke-personlige låntakere

       Det foreslås å øke bevilgningen under post 70 med 31 mill. kroner og redusere bevilgningen under post 71 med tilsvarende beløp.

       Komiteen viser til behandlingen av St.prp. nr. 1 for Kommunal- og arbeidsdepartementet, Dok.nr.8:68 (1994-1995) og de ulike partiers merknader i B.innst.S.nr.5 og Innst.S.nr.36 (1995-1996). Komiteen vil påpeke at behandlingen av gjeldssaneringsordningen som er knyttet opp til post 71 Risikofond for tap for ikke-personlige låntakere ikke er avsluttet.

       Komiteen viser imidlertid til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (1995-1996) om å bevilge 25 mill. kroner over kap. 2412 post 70 Tilskudd til Husbankens risikofond til å dekke de tap Husbanken kan få ved å gjennomføre en gjeldsordning for utbedrete borettslag omfattet av byfornyelsesvedtak og som er omgjort til sameier.

       Komiteen har ingen ytterligere merknader og støtter Regjeringens forslag.

Kap. 3520 Utlendingsdirektoratet

Post 04 Diverse inntekter

       Det foreslås å redusere inntektsanslaget med 42 mill. kroner.

       Komiteen viser til at det beløp Norge kan innrapportere som utviklingshjelp i henhold til OECD/DACs statistikkdirektiver må reduseres som følge av at bevilgningen til drift av statlig mottak settes ned.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, har ingen merknader.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til at disse partier i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 1995, jf. B.innst.S.nr.5 (1994-1995), gikk imot at utgifter knyttet til mottak av asylsøkere og flyktninger innrapporteres som utviklingshjelp.

       Disse medlemmer tar den foreslåtte reduksjon til etterretning.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Kap. 3533 Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern

Post 03 Sertifiseringsinntekter

       Det foreslås å nedjustere inntektsanslaget for 1995 med 2 mill. kroner.

       Komiteen har merket seg at serviceinntektene er i henhold til etterspørselen i næringslivet, og at servicetjenestene selges i konkurranse med bl.a. Det norske Veritas og Teknologisk Institutt, samt at flere har etablert egne kontrollsystemer.

       Komiteen slutter seg derfor til det fremlagte forslag om reduksjon av sertifiseringsinntektene med 2 mill. kroner.

Kap. 3574 Den Norske Stats Husbank

Post 02 Takstgebyrer

       Det foreslås å redusere bevilgningen med 3 mill. kroner.

       Komiteen er kjent med at det er tilsagnstallene for året før som ligger til grunn for takstgebyrene i 1995, og at lånerammene i 1994 ikke ble fullt utnyttet.

       Komiteen har derfor ingen ytterligere merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

Kap. 3591 Arbeidsmarkedstiltak

Post 02 Opplæringstjenester

       Departementet foreslår å oppjustere posten med kr 4.354.000 til totalt 5 mill. kroner.

       Komiteen har merket seg at salg av kurs ved AMO-sentrene har vært vesentlig høyere enn tidligere antatt, og at dette sikrer høy kapasitetsutnyttelse under de enkelte kurs.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, har ingen øvrige merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens forslag under kap. 552 post 90 om å styrke SIVAs egenkapital og foreslår at 3 mill. kroner av de uforutsette inntekter benyttes til dette formål. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn kap. 3591 post 02 Opplæringstjenester oppjustert med kr 1.354.000 til totalt kr 2.000.000.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 3591 Arbeidsmarkedstiltak
  02  Opplæringstjenester,
        økes med kr 1.354.000
        og bevilges med kr 2.000.000