2. Komiteens merknader

Kap. 614 Tiltak for stoffmisbrukere

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti kan ikke akseptere at bevilgningen til tilskudd til rusmiddeltiltak reduseres med 1 mill. kroner. Dette medlem vil vise til at Sosialistisk Venstreparti i forbindelse med budsjettet for 1996 foreslo en styrking av tiltak for rusmiddelmisbrukere, spesielt til ettervern, med 40 mill. kroner.

       Dette medlem vil vise til sine merknader og forslag i B.innst.S.nr.11 (1995-1996) og vil derfor stemme imot en reduksjon på 1 mill. kroner på kap. 614 post 63.

Kap. 651 Forsøksvirksomhet, opplysningsvirksomhet m.v. i sosialsektoren

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti kan ikke se at det er gitt ett eneste argument som tilsier at det er behov for en reduksjon på inneværende års budsjett.

       Disse medlemmer vil på denne bakgrunn gå imot forslag til reduksjon på kap. 651 post 21.

Kap. 675 Tiltak for eldre og funksjonshemmede

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet kan ikke akseptere at bevilgning til lønnstilskudd til omsorgstjenestene til kommunene nedsettes med 6 mill. kroner uten at det i proposisjonen er gitt noen forklaring på hvorfor man kutter bevilgningen. Disse medlemmer vil derfor gå mot et kutt på 6 mill. kroner på kap. 675 post 60 og fremmer følgende forslag:

       « Kap. 675 post 60 gjøres overførbar og kr 6.000.000 overføres til 1996-budsjettet. »

Kap. 705 Kursvirksomhet og stipendier

       Komiteen viser til en enstemmig komitémerknad til kap. 705 i B.innst.S.nr.11 (1995-1996) hvor det heter:

       « Komiteen har merket seg at prosjektet med videreutdanning i operasjonsteknikk for hjelpepleiere ved Telemark sentralsykehus ikke har latt seg gjennomføre på grunn av motstand fra sykepleierne. Komiteen finner det uakseptabelt at en yrkesgruppe innen helsevesenet kan kunne hindre en annen yrkesgruppe i å få nødvendig videreutdannelse og til og med kunne stanse lovlige vedtak gjort av Stortinget. Komiteen vil be departementet vurdere muligheten av et prosjekt andre steder i landet samtidig som det arbeides videre med eventuelt videreutdanning for hjelpepleiere på andre områder. »

       Komiteen forventer at departementet følger opp merknaden, og at bevilgning til en eventuell videreutdanning for hjelpepleiere innen operasjonsteknikk eller på andre områder blir dekket opp slik at framdriften ikke forsinkes.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet kan med henvisning til den siterte merknad ikke støtte forslaget om å redusere den påtenkte bevilgning til etterutdannelse av hjelpepleiere på 4.432.000 kroner som foreslått i proposisjon. Disse medlemmer forutsetter at departementet i samarbeid med Norsk helse- og sosialforbund finner fram til en eller annen form for etterutdannelse for hjelpepleiere i 1996, og derfor bør etter disse medlemmers mening de tidligere vedtatte bevilgningene til etterutdannelse av hjelpepleiere overføres til budsjett for 1996.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Kap. 705 post 11 gjøres overførbar og kr 4.432.000 overføres til 1996-budsjettet med formål å kunne benyttes til etterutdannelse/videreutdannelse av hjelpepleiere. »

Kap. 719 Andre forebyggende tiltak

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet vil presisere viktigheten av forebyggende helsearbeid og kan derfor ikke støtte proposisjonens forslag om å nedsette bevilgningen til dette formål med 2,08 mill. kroner. Disse medlemmer vil stemme imot en reduksjon på kap. 719 post 65.

Kap. 743 Statlige stimuleringstiltak for psykisk helsevern

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, har merket seg at forsøksvirksomheten under handlingsplanen har støttet en rekke forsøk for å få utprøvd modeller hvor tilbudet i lokalmiljøet styrkes og integreres bedre enn hva tilfelle er i dag. Dette arbeidet avsluttes i 1995 og flertallet ser derfor ingen grunn til at bevilgningen skal overføres til 1996. Flertallet støtter derfor forslaget i proposisjonen.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet kan ikke se at proposisjonen gir en fullgod forklaring på hvorfor man kutter 2,180 mill. kroner i bevilgningen til statlige stimuleringstiltak for psykisk helsevern.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Kap. 743 post 60 gjøres overførbar og kr 2.180.000 bevilget til statlige stimuleringstiltak for psykisk helsevern i budsjettet for 1995 overføres til neste års budsjett til samme kapittel og samme post. »

Kap. 761 Kommunenes helse- og sosialtjeneste

       Komiteen viser til at et enstemmig Storting i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 1995 vedtok at det skulle tilleggsbevilges 100 mill. kroner til institusjonsbeboere som hadde betalt for mye i vederlag for opphold i institusjon.

       Gjennomgangen av de sentrale utbetalingsregistrene i Rikstrygdeverket viser nå at antall berørte ektepar begrenser seg til ca 2.200. Dette viser at flere av trygdekontorene enn opprinnelig antatt hadde beregnet fradraget riktig. Komiteen tar til etterretning at bevilgningen settes ned med 50 mill. kroner.

Deling av A/S Vinmonopolet

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, er av den formening at den verdifastsettelsen som er lagt fram for Stortinget, er fastsatt ut fra vedtatte rammeforutsetninger for driften av Arcus AS, og er i samsvar med internasjonalt anerkjente verdsettingsmetoder og norsk lovgivning på området. Flertallet støtter derfor Regjeringens forslag.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet har merket seg at det er reist tvil om verdsettelsen av de anleggsmidler som skal overføres fra Vinmonopolet til Arcus, er i strid med EØS-regelverket. En for lav verdifastsettelse av anleggsmidlene i Arcus vil føre til at det blir så å si umulig for private aktører å konkurrere med Arcus. Videre vil en for lav verdsettelse av egenkapitalen i Arcus også medføre for lave krav til avkastning fra eieren, dvs. staten, og lavere fremtidige inntekter for staten. Disse medlemmer finner det sannsynlig at den reelle markedsverdi av de eiendeler som foreslås overført til Arcus A/S, er betydelig høyere enn departementets forslag og dermed i strid med EØS- avtalens artikkel 61 om statsstøtte. Departementet har i proposisjonen ikke redegjort for de antagelser som ligger til grunn for den meget lave åpningsbalansen. Disse medlemmer tar ellers til etterretning at den store avskrivning av foretatte investeringer som ligger i departementets forslag, innebærer at disse ikke kan forrente seg i en konkurransesituasjon. I dette ligger en erkjennelse av at Vinmonopolet ikke har drevet effektivt, men veltet kostnadene ved sine ulønnsomme investeringer over på kundene.

       Disse medlemmer vil understreke at hensikten med å splitte opp det nåværende Vinmonopolet i et detaljmonopol, en distribusjonsbedrift og en produksjonsbedrift er å åpne for konkurranse på de to sistnevnte områder. Målet om en effektiv konkurranse undergraves dersom Arcus får overført midler til sterk underpris, dvs. til en pris som aldri ville ha blitt godtatt av en privat eier.

       Disse medlemmer vil derfor be om en uavhengig juridisk vurdering av verdsettelsesmetoden i lys av EØS-avtalen og av det skjønn som ligger bak den konkrete verdifastsettelsen.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen sørge for at eiendelene i det nåværende A/S Vinmonopolet blir overført Arcus A/S basert på en uavhengig verdivurdering slik at det åpnes for konkurranse på like vilkår. Vurderingen fremlegges for Stortinget. »

       Disse medlemmer vil dessuten peke på at det også vil bli vanskelig å oppfylle proposisjonens mål om at Arcus-selskapene ikke skal ha økonomiske konkurransefordeler i forhold til konkurrentene, når departementet legger opp til at bare de etablerte aktørene skal drive virksomhet når loven iverksettes 1. januar 1996. Det kan gå flere måneder før nye, private importører og distributører får bevilling, da søknadsskjemaene ikke engang foreligger når denne innstilling avgis. Disse medlemmer vil derfor foreslå at loven iverksettes som forutsatt fra 1. januar 1996, men at delingen av Vinmonopolet utsettes til 1. mars 1996. Slik vil Rusmiddeldirektoratet få tid til å behandle de viktigste søknadene fra nye, private importører og distributører. Konkurransen mellom Arcus og de private aktørene kan starte fra 1. mars 1996.

       Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen sørge for at delingen av A/S Vinmonopolet utsettes for å gi tid til å ferdigbehandle bevillingssøknader fra private importører og distributører. Bevillinger for Arcus og private gis med virkning fra 1. mars 1996. »