2. Komiteens merknader

      Komiteen har forelagt forslaget i Dok.nr.8:08 (1995-1996) for Forsvarsdepartementet. Komiteen viser til departementets svar i brev av 26. februar d.å. som følger som trykt vedlegg til denne innstilling.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til sin uttalelse i B.innst.S.nr.7 (1995-1996) sålydende:

       « Når det gjelder begrensningene i de selvpålagte restriksjonene i den nordlige landsdelen viser komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, til sine merknader i B.innst.S.nr.7 (1994-1995) hvor flertallet - alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti - uttalte:
       « Flertallet har merket seg at Forsvarsdepartementet, som en del av den løpende tilpasning til den nye sikkerhets-politiske situasjonen i Europa, vil foreta en gjennomgang av Norges selvpålagte begrensninger på alliert virksomhet på norsk område. »
       og videre:
       « Flertallet har merket seg at et nytt regelverk på dette området i store trekk vil opprettholde hovedlinjene med base- og atompolitikken som grunnpillarer. » »
       « Flertallet ser positivt på at Regjeringen tilpasser de selvpålagte restriksjoner i den nordlige landsdel til den nye sikkerhetspolitiske virkelighet. Flertallet støtter derfor at de selvpålagte begrensninger for Finnmark gjøres lempeligere og lettere å praktisere når det gjelder øvingsvirksomhet og flyvirksomhet.
       Flertallet mener en endret strategi i NATO og samarbeidet gjennom Partnerskap for Fred nødvendiggjør en gjennomgang og justering av de selvpålagte restriksjonene i nord. »

       Komiteen uttalte videre:

       « Komiteen forutsetter at øvingsvirksomheten i Finnmark fortsatt vil være meget begrenset og i særlig grad være relatert til aktivitet innenfor rammen av Partnerskap for Fred.
       Komiteen vil understreke at naturen i vårt nordligste fylke er meget sårbar og derfor utsatt for slitasje. Komiteen forutsetter derfor at dette blir tatt hensyn til når retningslinjene utformes. Komiteen ber om at Stortinget blir orientert på en hensiktsmessig måte om justeringen av retningslinjene og utviklingen av praksis for øvelser og besøk av militære enheter i Nord-Norge. »

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet av Sosialistisk Venstreparti, har intet å tilføye til disse merknader.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at de selvpålagte restriksjoner har spilt en sentral rolle i norsk sikkerhetspolitikk gjennom hele etterkrigstiden. Disse begrensningene har dreid seg om ikke å åpne for utenlandske baser eller atomvåpen på norsk område i fredstid, samt å legge geografiske begrensninger på alliert øvingsaktivitet i Norge. I dag ligger norsk basepolitikk fast, mens de to øvrige selvpålagte restriksjoner ser ut til å være i ferd med å bli avviklet av Regjeringen. Sosialistisk Venstreparti mener at alle de selvpålagte restriksjonene bør ligge fast. De virket tillitskapende og spenningsdempende under den kalde krigen.

       Usikkerheten i Russland gjør at det er en rekke sikkerhetspolitiske grunner for å beholde og praktisere de selvpålagte restriksjonene. Spesielt viktig er det at Norge ikke bidrar til å hjelpe konservative og nasjonalistiske krefter i Russland i deres politiske kamp. Dersom Norge nå innfører lettelser på restriksjonene på øvelsesaktiviteten til NATO i Nord-Norge, er dette et meget uheldig utenrikspolitisk signal både til Russland og våre øvrige naboland.

       Dette medlem mener at Norges selvpålagte restriksjoner må ses i sammenheng med den helhetlige sikkerhetspolitiske situasjon i Europa. I dette bildet spiller Russland en helt sentral rolle. NATO har satt utvidelse av alliansen på dagsorden til tross for stor motstand mot dette. I Norge har blant annet Forsvarssjefen og folk innenfor Forsvaret uttalt seg kritisk mot en utvidelse av NATO.

       I dagens Europa er det helt nødvendig å satse på tillitskapende tiltak og samarbeid. Norge må bruke den unike muligheten murens fall og Sovjetunionens sammenbrudd skapte for økt samarbeid. Trygging av freden mellom Norge og Russland er selve grunnpilaren i et godt forhold. Så lenge det ikke finnes militære grunner for å lette på de selvpålagte restriksjonene er det ingen grunn til å endre på disse viktige instrumenter i norsk sikkerhetspolitikk.

       Dette medlem viser til at det i media flere ganger er blitt avslørt at amerikanske marinefartøyer sannsynligvis har ført atomvåpen når de har deltatt på øvelser i eller i nærheten av Norge. Blant annet skjedde dette sannsynligvis under NATO-øvelsen Teamwork 88. Dette er i tilfelle et klart brudd på norsk regelverk om at det ikke skal være atomvåpen i Norge i fredstid. Dette er en holdning som alle Norges allierte kjenner til, men som kanskje har vært brutt fra tid til annen. Et problem i har måte har vært at norske myndigheter aldri har krevd garantier fra sine allierte om at de ikke fører atomvåpen ombord når de er i Norge. Sosialistisk Venstreparti mener dette må rettes opp og ønsker at dette gjøres ved å alltid kreve garantier fra andre stater om at deres marineskip ikke fører atomvåpen under besøk i Norge.

       På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen lage et regelverk slik at det alltid kreves garantier fra andre stater at deres marineskip ikke fører atomvåpen under besøk i Norge. »

       « Det avholdes ikke militære NATO-øvelser øst for 24. lengdegrad i Finnmark. »

       « Stortinget ber Regjeringen avklare om marinefartøyer som deltok i NATO-øvelsen Teamwork 88 hadde atomvåpen ombord og legge resultat av denne avklaringen frem for Stortinget. »