Vedlegg 4. Brev fra Sosial- og helsedepartementet til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 25. mars 1996:

Vedrørende Riksrevisjonens Dok.nr.1 (1995-1996) Forhold rundt TRESS-90

       Jeg viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens brev av 11. mars 1996.

I. SINTEF-rapporten

       Ved en inkurie var det i et av sitatene fra SINTEF-rapporten, gjengitt i departementets brev 6. mars i år, ikke tatt hensyn til et korrigerende brev fra SINTEF av 11. desember 1992, hvor det bl.a. ble opplyst at (sitat): « kap. 2.3, side 13 under Konklusjonen. Første setning endres til » (min understrekning):

       « Prosjektet er ute av kontroll slik det fremstår i dag. De rammebetingelser en arbeider under: fastpris, fast leveringstid og flytende krav er generelt en umulig situasjon. »

       Idet jeg viser til at det ifølge brevet kun er første setning som skal endres i tråd med ovenstående, blir det aktuelle sitat fra rapporten gjengitt i sin helhet følgende:

       « Prosjektet er ute av kontroll slik det fremstår i dag. De rammebetingelser en arbeider under: fastpris, fast leveringstid og flytende krav er generelt en umulig situasjon. Det synes imidlertid å være nok kompetanse i prosjektet både trygdefaglig, edb-faglig og administrativt til å legge realistiske planer slik at prosjektet kan levere et produkt som trygdekontorene blir tilfreds med. »

       Denne presiseringen endrer imidlertid ikke departementets påpekning i brevet av 6. mars 1996 til komiteen, hvor det med henvisning til ovenstående sitat fra SINTEF-rapporten kan godtgjøres at nyskrivingen ble ansett som teknisk gjennomførbar. Denne forståelsen underbygges ytterligere ved følgende sitat på s. 18 i rapporten:

       « Det er lite trolig at prosjektet blir ferdig i tide. Ved å fortsette som nå, tror vi at prosjektet i beste fall blir ferdig i løpet av 1. halvår 1994. ... . Prosjektet har en sjanse for å bli ferdig i løpet av 1993 dersom det tas et krafttak i å rydde opp i ... . »

       Rapporten pekte så på en rekke korrigerende tiltak som måtte foretas dersom man skulle lykkes. Disse ble forsøkt iverksatt da RTV selv overtok prosjektansvaret. Disse tiltakene ble Stortinget orientert om i ulike dokumenter og er gjennomgått i mitt brev av 6. mars til komiteen.

II. Om de økonomiske konsekvenser av Tress 90

       Det fremgår av komiteens brev av 16. februar og 11. mars i år at man ønsker « at departementet gir en totaloppstilling over fordelingen av kostnader på hhv investeringer i maskiner, systemutvikling, drift osv, basert på de samme beregningsprinsipper og det samme innhold som gjaldt for de beregninger for Tress 90 systemet fram til 1998 (1.124 mill. kr) som fremkommer i Dok.nr.1 (1993-1994) s. 147, 1. spalte »

       Departementet antar at det siktes til følgende formulering i nevnte dokument:

       « Totale kostnader for prosjektet ble i 1991 beregnet til 1.224 mill. kroner. Prosjektet er delt i tre hoveddeler: teknologianskaffelse, nyskriving av programmer og konvertering av data. »

       Departementet antar at komiteen i sitt brev har ment 1.224 mill. kroner og ikke 1.124 mill. kroner slik det står i komiteens brev.

       Departementet vil bemerke at de nevnte 1.224 mill. kroner var et beregnet anslag i 1988 for etatens samlede edb-utgifter for perioden 1991-98 ved videreføring av Infotrygd og Nortrygd. Den økonomiske forutsetningen for TRESS-90 var at dette systemet skulle kunne utvikles og settes i drift innenfor en totalutgiftsramme som ikke var høyere enn 1.224 mill. kr for perioden 1991-98. Dette beløpet skulle også dekke utgiftene til drift og vedlikehold av Nordtrygd og Infotrygd fram til at TRESS-90 fullt ut kunne erstatte disse i løpet av 1994.

       Slik departementet forstår komiteens brev, ønsker man nå en totaloppstilling over medgåtte utgifter til TRESS-90 og øvrige, ordinære edb-utgifter for perioden 1991-95. Utgiftene til TRESS-90 skal fordeles på investeringer i maskiner, systemutvikling, drift osv.

       Trygdeetatens edb-kostnader (1991-95) (mill. kr):

    Opprl. anslag 1991-94 1995 Totalt
    (1991-1994) (ref. nr 55)   (1991-95)
1 Anskaffelser (TRESS-90) 262,5 276,9 4,1 281,0
2 Systemutvikling (TRESS-90) 71,5 160,1 23,4 183,5
3 Prosj.adm/oppl. (TRESS-90) 49,0 26,1 24,3 50,4
4 Sum (TRESS-90) (1+2+3) 383,0 463,1 51,8 514,9
5 Øvrige edb-utgifter* - - 168,7 730,9
6 Edb-utg. totalt (4+5)     220,5 1.245,8
* Omfatter drift og vedlikehold av Infotrygd og Nortrygd i perioden 1991-95, samt utgifter til konvertering fra Nortrygd til Infotrygd.