Innstilling fra finanskomiteen om samtykke til å sette i kraft en overenskomst mellom Kongeriket Norge og Den Russiske Føderasjon til unngåelse av dobbeltbeskatning og forebyggelse av skatteunndragelse med hensyn til skatter av inntekt og formue, undertegnet i Oslo den 26. mars 1996.

1. Sammendrag

    Den 26. mars 1996 ble det i Oslo undertegnet en overenskomst til unngåelse av dobbeltbeskatning og forebyggelse av skatteunndragelse med hensyn til skatter av inntekt og formue mellom Norge og Russland. Samtykke til undertegning ble gitt ved kongelig resolusjon av 13. juli 1995.

       Overenskomsten vil tre i kraft på datoen for bekjentgjørelse av siste underrettelse om at de konstitusjonelle krav som stilles for å sette overenskomsten i kraft er oppfylt. Overenskomsten vil i Norge få virkning med hensyn til skatter av inntekt og formue som vedkommer det kalenderår som følger etter det år da overenskomsten trer i kraft.

       Dobbeltbeskatningsavtalen undertegnet 15. februar 1980 mellom Norge og Russland, jf. protokoll mellom Norge og Russland om det avtalerettslige grunnlag for de bilaterale norsk- russiske forbindelser utferdighet i Moskva 22. april 1993. Protokollen har som utgangspunkt at Russland fremstår som Sovjetunionens etterfølgerstat. Avtalen med Sovjetunionen er dårlig tilpasset de nye økonomiske forhold i Russland. I februar 1994 ble det derfor i Oslo innledet forhandlinger mellom de to land om en ny skatteavtale. Annen og siste forhandlingsrunde fant sted i Moskva i juni 1994. Enkelte uavklarte spørsmål samt noen rettelser er avklart ved senere korrespondanse. Avtalen følger i stor grad det mønster som er lagt til grunn i andre dobbeltbeskatningsavtaler som Norge i den senere tid har inngått. I store trekk følger disse det mønsterutkast som er utarbeidet av Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD). Avtalen inneholder imidlertid på visse punkter avvikelser fra OECD-mønsteret. Det vises til kommentarene i de enkelte artikler.

       Enkelte bestemmelser avviker fra det som tidligere har vært vanlig i de norske skatteavtalene. Den viktigste av disse er bestemmelsen som regulerer metoden for unngåelse av dobbeltbeskatning. Tidligere har Norge som hovedregel anvendt fordelingsmetoden. Etter denne metoden unngås dobbeltbeskatning ved at inntekter eller formue som etter avtalens bestemmelser kan beskattes i den annen stat, unntas fra beskatning i Norge. På bakgrunn av skattereformen har imidlertid Norge nå funnet det ønskelig å anvende godskrivelsesmetoden (kredittmetoden) for å unngå dobbeltbeskatning. Etter denne metoden kan Norge i de tilfeller hvor Russland kan skattlegge inntekten eller formuen, overfor personer bosatt i Norge, skattlegge hele inntekten eller formuen, men må innrømme som fradrag i den utlignede skatt et beløp som svarer til den skatt som er betalt i Russland. Også Russland vil benytte kredittmetoden. I den gjeldende avtale er kun fordelingsmetoden benyttet.

       Avtalen består av en hoveddel og en protokoll som utgjør en integrerende del av avtalen. Avtalen er inngått på norsk, russisk og engelsk. Alle tekstene har lik gyldighet, men slik at den engelske teksten, ved tilfelle av uoverensstemmelse mellom den norske og den russiske tekst, skal være avgjørende. Som vedlegg til proposisjonen følger den norske og den engelske teksten.

2. Komiteens merknader

      Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Erik Dalheim, Kjell Engebretsen, Laila Kaland, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun, Bjørnar Olsen og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, Per Olaf Lundteigen og Gudmund Restad, fra Høyre, Harald Ellefsen, Per-Kristian Foss og Erna Solberg, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Einar Steensnæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Eilef A. Meland, fra Venstre, Lars Sponheim, fra Rød Valgallianse, Erling Folkvord, og representanten Stephen Bråthen, viser til at overenskomsten mellom Norge og Russland til unngåelse av dobbeltbeskatning og forebygging av skatteunndragelse, i hovedtrekk følger det mønsterutkast som er utarbeidet av OECD.

       I forhold til tidligere inngåtte skatteavtaler er det vesentligste avvik at godskrivelsesmetoden (kredittmetoden) anvendes istedenfor fordelingsmetoden. Bakgrunnen for denne endringen er systemforandringene som ble vedtatt i forbindelse med skattereformen.

       Komiteen gir sin tilslutning til departementets forslag til overenskomst med Den Russiske Føderasjon.

3. Komiteens tilråding

      Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Stortinget samtykker i at Norge setter i kraft en overenskomst mellom Kongeriket Norge og Den Russiske Føderasjon til unngåelse av dobbeltbeskatning og forebyggelse av skatteunndragelse med hensyn til skatter av inntekt og formue, undertegnet i Oslo den 26. mars 1996, i samsvar med et fremlagt forslag i St.prp. nr. 47 (1995-1996).

Oslo, i finanskomiteen, den 14. mai 1996.

Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, Eilef A Meland, Per-Kristian Foss,
leder. ordfører. sekretær.